Adios José: Kevin mister nøglehjælper

Kevin Magnussen slutter en skuffende sæson med at miste en af sine tætteste kollegaer til McLaren

Se højdepunkter fra løbet i Abu Dhabi her. Video: Reuters/Ritzau Scanpix

ABU DHABI (Ekstra Bladet): Trenden er kedelig.

Sidste år sagde Kevin Magnussen og Haas farvel til løbsingeniøren Giuliano Salvi efter sæsonfinalen i Abu Dhabi.

Denne gang er det et sørgeligt adios til danskerens performance-ingeniør gennem 62 grandprixer for Haas, José Manuel Lopez.  

Fra næste år arbejder han for Lando Norris på en bedre kontrakt hos McLaren.

- Det fortjener han. Han er en sindssyg dygtig ingeniør, som jeg ønsker alt det bedste. Jeg er ked af at se ham gå, men jeg havde det godt på fornemmelsen, at sådan en fyr som ham vil være svær at holde på, siger Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

- Han er den ingeniør, jeg har haft længst i min racerkarriere. Så det betyder en del, og vi kommer til at dele en øl eller to i aften.

Kevin Magnussen sagde adios med en kørerdragt, hvorpå der var skrevet: 'Thanks for 3 fantastic years. I learned a lot from you and I really think you are a fantastic engineer, and I know you will do great at McLaren. Vamos”
Kevin Magnussen sagde adios med en kørerdragt, hvorpå der var skrevet: 'Thanks for 3 fantastic years. I learned a lot from you and I really think you are a fantastic engineer, and I know you will do great at McLaren. Vamos”

Du kender ham måske som stemmen, der råbte ‘vamos’ over teamradioen efter gode løb.

Kevin Magnussen har kendt ham, siden han kørte britisk Formel 3 i 2011 for Carlin.

Selv om spanieren arbejdede for en anden kører, husker han Kevin Magnussen fra sin allerførste dag i England.

Af gode grunde.

José Manuel Lopez fløj fra Spanien og begyndte sit arbejde hos Carlin uden at have et sted at bo. Han kendte ikke og havde aldrig mødt den dengang 18-årige dansker.

Men Magnussen havde en ekstra seng på sit værelse og tilbød husly den første nat. 

Det gode forhold blev genoptaget efter skiftet til Haas.

Formel 1 - 30. nov. 2019 - kl. 11:57 Rekordregnskab: Lønforhøjelse til Magnussen

Formel 1 - 29. nov. 2019 - kl. 07:27 Forfremmet: Dansk F1-håb i duel med Schumacher

Spanieren var Haas-ansat nummer to efter Kevin Magnussens nuværende løbsingeniør Gary Gannon, men før chefingeniør Ayao Komatsu. McLaren bliver hans andet team i Formel 1.

- Jeg er bare glad for, at Kevin nu er blevet så stabil og har etableret sig i Formel 1, siger Lopez til Ekstra Bladet.

Endnu er der ikke fundet en afløser.

Internt er der potentielle emner til forfremmelse, men jobbet vil blive slået op.

BEDST I 2019

Ufattelige Hamilton

Hatten af for den seksdobbelte verdensmester. Ja, han sidder i en fantastisk bil for historiens måske bedste team, men Lewis Hamilton er også en enestående kører. Den 34-årige brite lukkede i praksis mesterskabet, før rivalerne vågnede op, og begår så få fejl, at han selv i en ringere bil, er svær at hamle op med.

Kevin i kval

Særligt først på sæsonen var VF19’eren hæderlig på en enkelt omgang, hvilket især Kevin Magnussen udnyttede. Kvalifikationerne i Bahrain (6), Monaco (6) og Østrig (5) var højdepunkterne  med fænomenale omgange. Set over sæsonen tog han et stort skridt frem om lørdagen, hvor han slog sin teamkammerat 13-8 i den interne Haas-duel.

Ferrari-kamphanerne

Ikke for at være skadefro, men tak for underholdningen til italienerne. Alle andre kunne se, at Sebastian Vettel og Charles Leclerc var på kollisionskurs fra dag et. Håndteringen af teamordrer, brok og sammenstød var klodset, men noget af det, som gør Formel 1 spændende. Havde de satset på Leclerc fra starten af året, ville han have haft en reel chance for at udfordre Hamilton. Så gode var Ferrari i en periode.

VÆRST I 2019

Haas om søndagen

Mekanikerne hos Haas har et omfattende bonusprogram, hvor der blandt andet er udbetaling, når begge kørere når Q3 om lørdagen, eller når begge sider af garagen scorer point. Fem gange skete det første, men løbet blev kun fuldført med dobbeltpoint i Spanien og lotteriet på Hockenheim. VF19’eren var en umulig bil at køre racerløb i, og Haas-kørerne var hjælpeløse i det fleste grandprixer.  

Skægtossens entré

Man må give Haas den ros, at når det går skidt på banen, sørger de for action andetsteds. Desværre var det en farce fra frontfiguren William Storey gik på scenen i London og præsenterede sine planer om at slå Red Bull, gennem hans drukgilder i paddocken, indtil det hele imploderede før grandprixet på Silverstone. I det mindste faldt den store betaling, FØR sæsonen gik i gang. 

Renaults deroute 

Franskmændenes comeback til Formel 1 er ved at blive pinligt. Fire år inde i projektet burde de som minimum være i stand til at slå sin egen kunde McLaren og bliver firer som konstruktør. Den dobbelte diskvalifikation i USA for et ulovligt bremsesystem var heller ikke heldigt. Hvis man skal snyde, skal man gøre det ligesom Ferrari og ikke blive opdaget …

15 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere