Alt gik galt i regnen: Overtag endte med Haas-flop

Det tegnede rigtig lovende for Haas i Brasilien, men festen stoppede i regnen; Grosjean og Magnussen starter henholdsvis otter og tier søndag

Timing, færdigheder og nok så afgørende heldet var imod Kevin Magnussen og Haas, da en regnbyge forvandlede kvalifikationen i Brasilien til en gyser ud over det sædvanlige.

Endnu en gang blev den 26-årige dansker og det amerikanske team taber i det lotteri, som kampen mod uret bliver under våde forhold. Kevin Magnussen manglede 46 tusindedele af et sekund for at nå Q3 og kampen om de ti første placeringer og sluttede en skuffende 11'er.

Romain Grosjean kan heller ikke være tilfreds med sin niendeplads i de fedtede forhold; også selv om begge rykker en startplacering frem på grund af Daniel Ricciardos gridstraf.

For der var tegning til meget mere hos Haas.

Situationen er ekstra ærgerlig for teamet, fordi de var klart bedste midterhold både fredag og lørdag, hvilket fortsatte under tidtagning, mens det holdt helt tørt.

I Q2 kiksede Romain Grosjean sit første forsøg og blev sendt hurtigt ud igen for at komme på tavlen. Efter ham fulgte Kevin Magnussen, der var i gang med en rigtig hurtig omgang, som bygen ramte svingene i den sidste sektor. Her blev omgangen ødelagt, og han klemte sig kun lige ind midlertidigt i top ti.

Foto: NELSON ALMEIDA/Ritzau Scanpix
Foto: NELSON ALMEIDA/Ritzau Scanpix
 

Sauber, Renault og Force India satsede omvendt og ventede med deres andet forsøg til sidst i sessionen. Regnen tog ikke til, og det lykkes den kommende Ferrari-kører Charles Leclerc at køre sig i Q3 - på bekostning af Magnussen.

Hvorfor blev han ikke sendt ud igen, rasede læserne i Ekstra Bladets livedækning.

Svaret er simpelt: Det havde Haas ikke dæk til. Reglerne dikterer, at der skal gemmes et frisk sæt kval-dæk til Q3.

Kevin Magnussen var også temmelig skuffet, da han talte med 3+:

- Vi var på banen begge gange, da banen var dårligst. Bad luck.

- Vi havde klart farten til at være 'best of the rest', men det koster dyrt at være på banen de forkerte tidspunkter, siger han.

De skiftende forhold skabte flere overraskelser.

Marcus Ericsson fra Sauber leverede F1-karrierens bedste kvalifikation som sekser foran teamkammeraten Charles Leclerc. Mens Romain Grosjean altså heller ikke fik det ud af Haas-raceren, som der var tegning til i tørvejr.

Verdensmesteren Lewis Hamilton scorede pole-position foran Sebastian Vettel, men kvalifikationen kan få et efterspil hos stewards.

Se også: Haas-boss håner rival efter nederlag: Det var en ære

Se også: Hamilton stikker til Alonso: Selv skyld i nedturen

Ferrari-stjernen nægtede at slukke sin motor, da han blev kaldt til vejning. Hvilket man skal. Tyskeren var temmelig vred over, at den slags var nødvendigt, når forholdene på banen skiftede så hurtigt.

Og så var Lewis Hamilton ved at forårsage en kæmpe ulykke, da han blokerede Sergej Sirotkin i en situation, som de fleste andre kørere ville få en straf for. Han blev dog ikke kaldt til stewards.

Første offer for regnen hjælper Haas en smule.

Renaults Carlos Sainz nåede ikke at sætte en ordentlig omgang sammen, da de allerførste dråber begyndte at falde og røg derfor ud af Q1. Så muligheden for at hente mange point på Renault er stadig til stede.

F1-sæsonens sidste nøgledueller

Selv om Lewis Hamilton er blevet verdensmester, og Mercedes lukker konstruktør-VM denne weekend, er der stadig masser på spil i de to resterende grandprixer. Hver placering i konstruktør-VM er millioner værd i præmie-penge.

Renault vs. Haas: Franskmændene har stort set sikret den givtige fjerdeplads i konstruktør-VM, men et drømmeresultat for Haas i Brasilien kan holde liv i det spinkle håb. 30 point adskiller holdene.

McLaren vs. Force India: Den økonomiske redning af Force India i sommer kostede teamet de hidtil indtjente point. Men det stærke comeback som Racing Point Force India betyder, at de er ved at overhale McLaren på femtepladsen. Der er 15 point op til den trængte kæmpe.

Sauber vs. Toro Rosso: To racere i pointene i Mexico sendte Sauber op på den ottendeplads, som Toro Rosso har siddet på det meste af sæsonen. Et hvert point tæller i de sidste to løb, når kun tre adskiller dem.

B-verdensmesterskabet: Nico Hülkenberg ser ud til at vinde midterfeltets eget mesterskab - Mercedes, Ferrari og Red Bull har for stor en teknisk fordel til, at sammenligninger mellem deres kørere og resten giver mening. Tyskeren har 69 point på syvendepladsen efterfulgt af Sergio Perez (57) og Kevin Magnussen (53). Den danske Haas-kører er også tæt på at overgå sin bedste F1-sæson. I 2014 scorede han 55 point, hvilket rakte til en 11. plads.

HAAS har problemer i Formel 1 for tiden - hvad skal de gøre for at komme tilbage på sporet? Jonas Hüttel giver sit bud. Producer: Martin Lorentsen

Lawrence Stroll har gjort sønnens karriere til sin hobby. Han har dog altid været interesseret i hestekræfter og samler blandt andet på Ferrarier. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Fem milliardær-sønners F1-fordel: Ingen kvaler - far betaler

Foto: ULISES RUIZ/Ritzau Scanpix Sport og Spil Debriefing fra Mexico: Nye Haas-kollegaer spøger

Efter en sæson hos Sauber får Charles Leclerc fra 2019 chancen hos Ferrari. Beskeden fik han på Monza af Ferrari-teamchef Maurizio Arrivabene. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Ferraris nye stjerne: Vettels værste mareridt

Sport og Spil Mød Haas-mekanikerne: 'Kevin er en af drengene'

46 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere