Derfor var Newey nervøs

Blog fra TV3´s F1-redaktion: Red Bulls tekniske chef satsede stort med dækkene i Belgiens Grand Prix for to uger siden

Blog fra TV3´s F1-redaktion: Derfor var Newey nervøs
Blog fra TV3´s F1-redaktion: Derfor var Newey nervøs

Så Adrian Newey lidt - skal vi sige 'bekymret' ud på tv-billederne fra det seneste Grand Prix i Belgien for 14 dage siden?

Ja, det gjorde Red Bulls tekniske chef. Og med god grund!

Red Bull spillede hasard med deres dæk i løbet på Spa-Francorchamps. Og - hvis vi skal være lidt rå i tonen - hasardspillet omfattede også kørernes sikkerhed.

Vejret i Belgien dannede baggrunden for Neweys risikofyldte satsning. Der var ikke meget tørvejstræning inden kvalifikationen, hvor Vettel tog pole position. Efter kvalifikationen (i tørvejr) var hans dæk voldsomt nedslidte, og det fik alarmklokkerne til at ringe.

Meget tydede på at Neweys set-up til Red Bull-racerne var for 'aggressivt' - at det belastede dækkene for meget. Det var på det tidspunkt stadig en undskyldelig 'fejl'.

På grund af vejret havde der ikke været mulighed for at finde et optimalt tørvejrs set-up, og med den voldsomme dæk-slitage efter de få kvalifikationsomgange, var det tydeligt at Newey for en sjælden gangs skyld havde oversatset.

Dækkene blev slidt for hurtigt, og på en hurtig bane med masser af lange highspeed-passager, indebærer dén slags en betydelig risiko.

Efter kvalifikationen havde Newey og Red Bull-ledelsen et simpelt valg - de kunne ændre set-uppet og dermed øge både dækkenes levetid og kørernes sikkerhed. Men denne løsning indebar at teamet skulle starte bag feltet - det er den straf, der udløses ved at ændre bilerne i top-10 efter kvalifikationen.

Alternativet var populært sagt at 'tage chancen' - at lade kørerne starte med det aggressive set-up og på de nedslidte dæk. Og håbe på, at der ikke skete noget.

Newey valgte det sidste. Og han vidste udmærket hvad det handlede om, da han sendte Vettel og Webber til start i Belgien med det kritiske set-up og de nedslidte dæk. Han kører selv race på amatørplan og var blandt de anklagede (og senere frifundne) i Ayrton Senna-sagen efter brasilianerens dødsulykke i 1994.

De første omgange på Spa - med Vettel og Webber på nedslidte dæk og med fuldtankede biler - var derfor nervepirrende for Newey. Men det gik det godt, og Vettel og Webber skiftede de nedslidte dæk efter bare henholdsvis fem og tre omgange.

Hele denne historie viser, at Red Bull er kommet under voldsomt pres i Formel 1-VM 2011.

Selv uden sikkerhedskritiske satsninger har Adrian Newey grund til at se bekymret ud i disse uger. Og det er værd at bemærke, at Pirelli har indskærpet, hvor aggressivt man efter deres mening maksimalt skal justere bilerne inden weekendens Grand Prix på VM-seriens hurtigste bane i Monza.