Efter rædselsåret: Sådan skal Kevin kickstarte McLaren

Frisk begyndelse: Formel 1-teamet har haft en rædselsfuld sæson -næste år kan kun blive bedre

Kevin Magnussen skal sætte skub i McLaren efter deres rædselssæson (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen skal sætte skub i McLaren efter deres rædselssæson (Foto: Jan Sommer)

Med en acceptabel 4. og 6. plads i det brasilianske Grand Prix sluttede McLaren Mercedes-teamet en gennemført elendig sæson, og vurderingen blandt Formel 1-iagttagere er, at eks-verdensmester Jenson Button og debutanten Kevin Magnussen simpelt hen ikke kan gøre det ringere næste år.

Ikke en eneste sejr, ikke en eneste pole position –ja end ikke en eneste plads på podiet er det blevet til i denne sæson. Det har været ren ynk.

Så når det traditionsrige team med 12 VM-trofæer i pokalskabet pakker ned og flyver hjem, vil der absolut ikke være noget som helst at skåle for.

Der er flere årsager til de elendige resultater, men hovedårsagen skal efter alt at dømme ses i det forhold, at teamet stoppede al videreudvikling af den nuværende McLaren MP4-28 racer tidligt på sæsonen og valgte at gå ’all in’ på udviklingen af næste års racer.

Siden er resultaterne gået fra dårlige til det, der er værre.

Se også: Kig op, Kevin: Så lækre er Formel 1's babes



Se også: McLaren havde en anden plan med Kevin

En ny start
McLaren, som startede ellers året med masser af optimisme i tanken efter at have sluttet sæsonen 2012 af med at vinde i USA og Brasilien, nåede bunden i kvalifikationen til weekendens sæsonfinale i Sao Paulo med startpladserne 15 og 16.

Allerede i dag startes der officielt på en frisk, og 2014 byder på mange omvæltninger, der skal give nyt liv til McLaren-teamet.

En ny start med et nyt reglement, en væsentligt anden bil som bl. a. betyder en mindre motor, et nyt hybridsystem og ikke mindst gensyn med turbomotorer, som har været forbudt i Formel 1 siden 1988.

Desuden vil motorleverandøren Mercedes i løbet af et år blive erstattet af Honda.

Kevin Magnussen - en vinder. (Foto: Jan Sommer/Polfoto) Sport og Spil Sådan vinder Kevin

Alle disse nye tiltag vil være nyt for de fleste Formel 1-kørere, men ikke for Kevin Magnussen. Danskeren har efter alt at dømme længe været i gang i simulatoren på McLarens fabrik i Woking uden for London og testet den nye V6 1,6 motor, ligesom han for nogle uger siden hjalp dækfabrikanten Pirelli med udviklingen af dækkene til næste års VM-sæson i Vallalunga uden for Rom.

Selvfølgelig har Kevin Magnussen ikke samme rutine som størstedelen af feltet, men til gengæld har han et indgående kendskab til den nye Formel 1-racer, hvilket vil give ham en fordel i forhold til det øvrige felt.

Se også: Her er Buttons store krav til Kevin



Se også: Ekspert: Sådan får du succes, Kevin



Kevin Magnussen og manager Dorthe Riis Madsen foran en McLaren-racer (Foto: Magnussen Racing)
Kevin Magnussen og manager Dorthe Riis Madsen foran en McLaren-racer (Foto: Magnussen Racing)


New look
Selv om der kun er ni uger til, at Kevin Magnussen, Jenson Button og alle de andre kørere skal ud at teste for første gang på Jerez i Sydspanien, er det først nu, at de forskellige Formel 1-team har bestilt tid til at få crashtestet deres nye 2014-model, og tidligst i begyndelsen af januar vil de forskellige team invitere til præsentation af deres nye racere.

Ifølge snakken i pitten vil raceren få et andet look, fordi næsepartiet trykkes ned og vil komme at se markant anderledes ud. Og så er der lige det med effekten: Det nye hybridsystem vil skaffe ca. 161 ekstra hestekræfter, da det ikke kun er bremseenergien, men også varmen fra turboen, som udnyttes, og modsat nu vil kørerne kunne drage fordel i meget længere tid end de nuværende 6,7 sekunder pr. omgang.

Den foranstaltning skal opveje, at der fremover kun er 100 liter i tanken.

Det som efter sigende har givet designerne og ingeniørerne størst hovedpine er, hvordan man kan holde vægten nede. Endelig har der været store problemer med at designe det rigtige kølesystem –uden at det gik ud over aerodynamikken. En problematik, som Kevin Magnussen med garanti har arbejdet med i simulatoren, hvor han har tilbragt mange timer uden at måtte fortælle om det.

For det er en fabrikshemmelighed, som så meget andet i Formel 1.

Køb adgang til EKSTRA herunder og læs historien om de mange tragedier, der allerede har ramt Kevin Magnussen

Kevin Magnussen sammen med sin far Jan Magnussen. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Forfulgt af tragedier



Kimi Räikkönen har tjent sin ekstreme hyre, fordi han på Lotus blev ansat på en bonusbaseret kontrakt og har præsteret over evne. (Foto: Frank Augstein/AP) Sport og Spil Formel 1's lønkonger



Michael Schumachers meritter taler for sig selv, men er han nu også den største af de største i Formel 1? (Foto: AP/Ross Land) Sport og Spil Her er F1's største legender

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere