Reglerne om de nye, lavere næser på Formel 1-racerne blev skabt for at gøre sporten mere sikker. Ændringen skulle sikre, at bilerne ikke så let slipper vejen og bliver til flyvende objekter.
Men de nye næser har tværtimod gjort sporten farligere, mener Red Bull-ingeniøren Adrian Newey.
- Reglerne blev indført efter FIA-undersøgelser, der syntes at indikere, at lavere næser ville reducere risikoen for, at en bil letter, som ulykken hvor Mark (Webber) ramte bagenden af Kovalainen (Valencia 2010). Jeg må tilstå, at jeg er bekymret for, at det modsatte sker.
- Hvis man rammer en bil bagi, så glider man ind under den, og man ender med at få bagendens vragdele i ansigtet, hvilket er et meget værre scenarie, sagde Newey tirsdag ifølge wheels24.co.za.
Smask! Hamilton i frontalsammenstød i ny racerTV: Tag med på fabrikken der laver Kevins racer
Red Bulls tekniske geni mener derudover, at det batteri, der bruges i bilernes ERS (energy recovery system) er ret uheldigt placeret og kan udløse farlige brande. Ifølge reglerne skal batteriet nu placeres foran motoren, hvor også benzintanken er placeret.
- Det blev gjort af sikkerhedshensyn, men jeg forstår ikke, hvorfor et batteri under benzintanken er sikrere end at placere det bag motoren, men sådan er det altså, sagde Newey tirsdag.
- Batterierne kan ved sammenstød udløse kædereaktioner (thermal runaway), som er svære at forudse. Når det sker i så stort et batteri, bliver det svært at kontrollere branden. Helt ærligt, prøv det i pitområdet, og så skal I se en brand, lyder det fra den bekymrede Red Bull-ingeniør.
Adrian Newey har designet vinderbiler for både Williams, McLaren og Red Bull og vundet blandt andet 10 konstruktørmesterskaber.
Den 55-årige englænder har en meget personlig erindring om den seneste dødsulykke i Formel 1, idet han designede den racer, Ayrton Senna omkom i på Imola-banen i 1994.
Problemer med ny racer stopper McLarens testkørselWow, se Magnussens vilde Sølvpil