Annonce:
Annonce:

Teknisk genialitet på Magnussens racer - men er det lovligt?

McLaren har omgået forbudet mod en ekstra bagvinge og har dermed tilsyneladende fået meget mere downforce på deres 2014-racer

Det er de fire små ovale plader under bagvingen - midt mellem bagdækkene - der får McLarens konkurrenter til at løfte øjenbrynene. Designtricket giver angiveligt McLaren-raceren betydeligt mere downforce. (Foto: AP)
Det er de fire små ovale plader under bagvingen - midt mellem bagdækkene - der får McLarens konkurrenter til at løfte øjenbrynene. Designtricket giver angiveligt McLaren-raceren betydeligt mere downforce. (Foto: AP)
Annonce:
Følg Formel 1

McLaren har tilsyneladende taget Formel 1-konkurrenterne med bukserne nede i designet af deres nye racer, som Kevin Magnussen tester for første gange torsdag eftermiddag.

Et lille trick på bilens bagende kan vise sig at give teamet en afgørende fordel i 2014-sæsonen, og Red Bulls chefdesigner, Adrian Newey, har allerede rejst tvivl om lovligheden.

Tricket består i fire små vinger, der sidder monteret under bilens bagvinge, og som ifølge den engelske designekspert Gary Anderson ville have været klart ulovlige, hvis det ikke lige havde været fordi, de er bygget samme med bilens hjulophæng.

- Det her er en dobbelt bonus, som giver mere downforce under nedbremsning og i langsomme sving og mindre vindmodstand ved høj hastighed, skriver Anderson.

Annonce:

De fire vinger simulerer den særlige undervinge, der blev forbudt i 2009, og giver bilen væsentligt mere downforce - hvilket kan være en grund til, at Jenson Button var 2/3 sekund hurtigere end den næsthurtigste kører i onsdagens testkørsler i Jerez i Spanien. Den tyske motorsportshjemmeside Auto Motor und Sport mener sågar, at McLaren-tricket er endnu mere effektivt til at give bilen downforce end den nu ulovlige undervinge.

Ifølge den tyske motorsportsside fik McLaren allerede sidste sommer godkendt tricket af FIA i bilens designfase.

Ekspert efter test: McLaren kan blive topteam

Red Bulls chefdesigner Adrian Newey betvivler dog foreløbig McLaren-designets lovlighed.

- Jeg har ikke set billederne, men som det er blevet beskrevet, lyder det som om, hjulophænget består af otte elementer, og det er kun lovligt med seks. Dertil kommer, at der er klare regler for hjulophængets bredde, siger Newey.

Ferraris chefdesigner, James Allison, er også opmærksom på den fordel, McLaren synes at have skaffet sig.

- Jeg har kun set nogle uskarpe billeder. Jeg vil gerne vide mere, for det her interesserer mig, lyder det med nogen underdrivelse fra Allison.

FIA kan utvivlsomt se frem til klager fra de andre teams, hvorefter det vil vise sig, om McLaren har videreudviklet deres nye design i en sådan grad, at FIA ikke længere kan acceptere det.

Annonce:

Hvis ikke motorsportsforbundet vælger at omstøde deres godkendelse af McLarens design, har de andre teams et problem. Ifølge Gary Anderson vil det nemlig kræve omfattende designændringer at inkorporere McLaren-tricket på en anden bil, idet det har betydning for hele bilens aerodynamik.

McLaren-chok: To medarbejdere dræbt

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Politiet udskrev snydebøder og bør undersøge dem
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: