Ekspert efter test: McLaren kan blive topteam

Tidligere Formel 1-designer mener, at Kevin Magnussens team har løst deres store problem fra den elendige 2013-sæson: frontvingens udformning

Efter at have set den nye McLaren-racer i aktion i Jerez i Spanien mener den tidligere Formel 1-designer Gary Anderson, at bilen vil være at finde blant de bedste biler i feltet. (Foto: McLaren)
Efter at have set den nye McLaren-racer i aktion i Jerez i Spanien mener den tidligere Formel 1-designer Gary Anderson, at bilen vil være at finde blant de bedste biler i feltet. (Foto: McLaren)

McLaren havde i 2013 den vel nok værste sæson siden Formle 1-introduktionen i 1966, da det for første gang siden 1980 ikke blev til en eneste podieplads i sæsonen. En femteplads i konstruktørmesterskabet, hvilket ikke var set siden 2004, og beskedne individuelle placeringer som sammenlagt nummer 9 og 11 til Jenson Button og Sergio Perez gjorde fiaskoen komplet.

Men autosport.com's tekniske ekspert, Gary Anderson, der selv er tidligere chefmekaniker og designer hos en række Formel 1-hold, forventer på basis af onsdag morgens første testkørsler af 2014-raceren at se Kevin Magnussens team tilbage blandt de bedste i feltet.

- Det er første gang, vi har haft chancen for se nærmere på bilen efter sidste uges digitale præsentation, og den ser ud til at kunne bringe McLaren tilbage, hvor de hører hjemme: i nærheden af fronten af feltet, vurderer Anderson efter de første par timer af onsdagens test på våd bane i Jerez i Spanien.

Se også: Stor bekymring: Formel 1 bliver farligere i år

Det er især frontvingen, der giver den engelske motorsportsekspert forhåbninger om forbedringer i forhold til den miserable 2013-sæson.

- Sidste år mente jeg også indledningsvis, at bilen var veldesignet, men det var baseret på en udmelding om, at frontvingen var foreløbig og ville blive erstattet af en ny. Selvom den blev udviklet, adresserede McLaren aldrig problemet med airflow foran hjulet, hvilket er essentielt, fordi det påvirker hele bilens præstation.

- Dette års frontvinge er meget anderledes med fem ydre elementer og en masse detaljer i vingen modsat sidste års meget simple koncept, skriver Anderson som begrundelse for sin optimisme på McLarens vegne.

Eksperten stiller dog samtidig spørgsmålstegn ved selve næsens design.

- Det ene spørgsmålstegn, der hænger over McLaren er næsens myresluger-design. Selvom detaljerne i designet er meget fint implementeret, er det ikke den løsning, som de tre topteams i sidste års mesterskab - Red Bull, Mercedes og Ferrari - har valgt. Det betyder ikke nødvendigvis, at McLaren har gjort det forkerte, skriver Gary Anderson her.

Kevin Magnussen tester torsdag for første gang i den nye racer.

Se også: Problemer med ny racer stopper McLarens testkørsel

0 kommentarer
Vis kommentarer