Hurtig K-Mag endte i gruset

Kørte tredjehurtigste tid på sin anden testdag

Ligesom under Bahrains Grand Prix (billedet) måtte Kevin Magnussen under anden testdag i ørkenstaten parkere sin racer ufrivilligt. (Foto: Jan Sommer)
Ligesom under Bahrains Grand Prix (billedet) måtte Kevin Magnussen under anden testdag i ørkenstaten parkere sin racer ufrivilligt. (Foto: Jan Sommer)

Hvor Kevin Magnussen var yderst flittig på første testdag i Bahrain, tilbragte McLarens dansker onsdag hovedparten af dagen i pitten. Mod slutningen fik han gang i MP4-29-raceren og satte ifølge Sky Sports tredjehurtigste tid af de 11 kørere.

Dagen var dog ikke uden drama for K-Mag, som nu også McLaren selv er begyndt at kalde deres rookie.

Halvvejs inde i den anden testdag kørte Kevin Magnussen af banen. Et problem med ophænget til frontvingen gjorde, at den 21-årige dansker måtte parkere sin racer i gruset. Skaden var dog minimal oplyser McLaren på twitter. Hovedparten af eftermiddagen gik med at klargøre bilen, så det blev kun til 26 omgange.



<br /><br /><p>Problemet med koblingen, som til grandprixet i Bahrain betød to udgåede McLaren-racere, er nu fikset, fortæller racing director Eric Boullier til Autosport.</p><p>- Det var et enkeltstående tilfælde. Det er blevet fikset på bilerne, og som du kan se i dag og i går, så er det løst, siger franskmanden.</p><p>McLarens daglige leder mener ligesom Jenson Button, at briterne lige nu har den hurtigste bil efter suveræne Mercedes, og at tyskerne kan indhentes inden for de næste par løb.</p><p>- Hullet er stort, men et forspring på et sekund er til at indhente. Jeg er klar over de områder, som kræver arbejde og måder, hvortil vi kan forbedre os, så efter min mening er Mercedes bestemt til at indhente, siger Boullier.</p><a id="_d39208ba-1078-4848-a298-f85ae544109f" href="https://ekstrabladet.dk/sport/formel_1/article4689255.ece">Mercedes var tæt på at droppe Formel 1</a><br /><br /><p>På den anden og sidste testdag i denne ombæring var Mercedes igen suveræne i front. Vinderen af de to seneste grandprixer Lewis Hamilton satte hurtigste tid med over to sekunder og nåede 118 omgange. Vel at mærke mens Hamilton lå og testede nye dæk for Pirelli.</p><p>Ved sin side og til at motivere sig under ørkensolen havde Lewis Hamilton sin kæreste, den tidligere Pussycat Doll Nicole Scherzinger.</p><br /><br /><blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p>Look who has turned up to cheer on Lewis Hamilton in Bahrain testing today... <a href="http://t.co/ODqDfvCLir">http://t.co/ODqDfvCLir</a><a href="https://twitter.com/search?q=%23SkyF1&amp;src=hash">#SkyF1</a><a href="http://t.co/eGZM7J9kGu">pic.twitter.com/eGZM7J9kGu</a></p>— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) <a href="https://twitter.com/SkySportsF1/statuses/453861084940603393">April 9, 2014</a></blockquote><script type="text/javascript" async="" src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8" /><br /><br /><p>Kevin Magnussen var sammen med Ferraris Fernando Alonso og Red Bulls Daniel Ricciardo eneste gengangere på anden og sidste testdag. Williams og Sauber stillede med testkørere.</p>

Bahrain: Anden testdag (in-season)

1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1.34,136 minutter (118 omgange)

2. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, 1.35,557 (63 omgange)

3. Kevin Magnussen, McLaren, 1.36,203 (26 omgange)

4. Sergio Perez, Force India, 1.36,586 (62 omgange)

5. Daniel Ricciardo, Red Bull, 1.37,310 (65 omgange)

6. Jules Bianchi, Marussia, 1.37,316 (93 omgange)

7. Giedo van der Garde, Sauber, 1.37,623 (77 omgange)

8. Fernando Alonso, Ferrari, 1.37,912 (12 omgange)

9. Marcus Ericsson, Caterham, 1.39,263 (66 omgange)

10. Felipe Nasr, Williams, 1.39,879 (64 omgange)

11. Romain Grosjean, Lotus, 1.43,732 (16 omgange)

Test i Formel 1

En kæmpe forskel på betingelserne for Lewis Hamiltons og Kevin Magnussens debut i Formel 1 er reglerne for test.

Hvor Hamilton havde kørt titusindvis af kilometer før sit første løb, måtte britens danske modstykke hos McLaren nøjes med seks testdage, før det blev alvor.

For at holde omkostningerne nede for holdene og ikke give de rigeste alt for store fordele har der fra 2009 været begrænsninger på, hvor meget og hvornår der må testes i virkeligheden og altså uden for simulatorer.

Maksimum 15.000 test-km må holdene køre i løbet af en sæson. I løbet af sæsonen afvikles fire tests af to dage med kun én bil - alle inden for 36 timer af et grandprix.

Den første køres tirsdag og onsdag i Bahrain - de kommende i Spanien, Storbritannien og Abu Dhabi.

0 kommentarer
Vis kommentarer