Kevin-sagaen: Mercedes kræver ekstrastraf

Afgørelsen om andenpladsen i Australiens Grand Prix kommer senest tirsdag morgen

Red Bulls tekniske chef Adrian Newey (t.h.) her fanget sammen med Red Bulls teamchef Christian Horner og Charlie Whiting, FIA's løbschef, til høringen i Paris. (Foto: Eric Vargiolu/AP)
Red Bulls tekniske chef Adrian Newey (t.h.) her fanget sammen med Red Bulls teamchef Christian Horner og Charlie Whiting, FIA's løbschef, til høringen i Paris. (Foto: Eric Vargiolu/AP)

Får Kevin Magnussen lov til at beholde sin andenplads i Australiens Grand Prix, eller skal han træde et trin ned på podiet til fordel for Red Bulls Daniel Ricciardo?

Eller den mere tekniske variant: Levede australierens RB10-racer op til det nye Formel 1-reglements regler om en maksimal brændstofstilførsel på 100 kg/t. eller ej?

Det spørgsmål brugte motorsportens internationale domstol i Paris seks timer mandag på at debatere. Høringen trak ud så længe, at retten formentlig først kommer med sin afgørelse tirsdag morgen.

Uregelmæssighed med måleren, hvor Red Bull valgte at bruge sin egen i stedet for den anvist af det international motorsportsforbund (FIA), kostede i første omgang Ricciardo sin podieplacering. Appellen kan vise sig at give bagslag for de forsvarende verdensmestre, selv om de selv mener at have en god sag.

Se også: McLaren-Boss til Red Bull: Hold nu mund

For Formel 1-gridens p.t. bedste team, Mercedes, gik til yderligere angreb.

Ikke alene mener tyskerne, at FIA's oprindelige beslutning skal stå ved magt. De kræver også ekstrastraf til Red Bull, som er mulig, hvis holdet taber appellen. Mercedes' advokat bragte en lignende sag fra 2005 på banen, hvor BAR-Honda fik tre løbs karantæne på grund et spørgsmål om vægt.

- Med al respekt er vi ærligt talt bekymret for, at Red Bull med fuldt overlæg har set bort fra reglerne, og der er en reel risiko for, at de kan finde på at gøre det igen. Vi er her for at sikre, at det ikke sker. Vi er nødt til at spille efter samme regler resten af sæsonen, sagde Paul Harris, advokat for Mercedes-teamet.

- Vi er af den forståelse, at de øvrige teams, som er repræsenteret i dag (Lotus, Williams, McLaren og Force India), har samme holdning, sagde advokaten i sit afsluttende indlæg.

Se også: Åh nej! Nye beviser kan sænke Magnussen



Se også: Selvsikre Red Bull: Kevins andenplads er vores

Red Bull erkendte under høringen, at de under løbet af FIA's Fabrice Lom var blevet advaret om, at Daniel Ricciardos motor blev tilført for meget brændstof og skruede ned for benzinen i otte omgange. Men da det kostede 0,4 sekunder pr. omgang, og teamet mente, deres egen måler var mere præcis, gik de egne veje.

- Da Mr. Lom sagde, at vi brugte for meget brændstof, var vi uenige, sagde Adrian Newey, teknisk chef for Red Bull, under høringen, rapporterer blandt andre nyhedsbureaet AP.

- Det blev tydeligt, at hvis vi fortsatte med at føje os på trods af, at vi ikke var enige, så ville det koste pladser i feltet.

Red Bull forsvarede sig med, at FIA's måler var upræcis, og ifølge deres egen mere præcise måle havde Ricciardos racer ikke forbrudt sig mod reglerne.

Det meste af den seks timer lange høring gik med at diskutere brændstof-sensornes nøjagtighed og pålidelighed samt, hvordan motorens temperatur kan have indvirkning på målingerne ...

Beslutningen om, hvorvidt Kevin Magnussen får lov til at beholde sin andenplads ventes tirsdag morgen.



I seks timer diskuterede dette selskab brændstofstilførsel. (Foto: Eric Vargiolu/AP)
I seks timer diskuterede dette selskab brændstofstilførsel. (Foto: Eric Vargiolu/AP)


0 kommentarer
Vis kommentarer