Ekspert jubler over Kevin-nyt: Må have ramt en guldåre

Jason Watt glæder sig over, at McLaren lader til at have fået styr på bilens downforce

Der er grund til smil hos Kevin Magnussen (Foto: Jan Sommer)
Der er grund til smil hos Kevin Magnussen (Foto: Jan Sommer)

- Vores største problem er mangel på downforce. Det er en skam.

Sådan lød dommen fra Kevin Magnussen, efter han skuffende måtte nøjes med en plads som nummer 13 i det kinesiske grandprix i weekenden.

Men onsdag var der godt nyt. I en overraskende kontant og ligefrem melding fortalte teamchef Eric Boullier, at man på fabrikken i Woking havde lavet så kraftige forbedringer med bilens downforce, at man nu føler sig klar til igen at slås med i feltet lige bag urørlige de Mercedes-racere. Læs mere om den sag her.

Se også: McLaren løser kæmpe-problem: Nu er vejen banet for Kevin



Se også: McLaren-chef erkender: Bilerne har mangler



Kevin Magnussen måtte nøjes med en plads som nummer 13 i smoggen i Shanghai. Foto: Zuma Press Sport og Spil Udenlandske eksperter: Giv Kevin tid

I vindtunnellen har man simpelthen gjort så store fremskridt med MP4-29-raceren, at Kevin Magnussen snart kan forvente at duellere i toppen af Formel 1-feltet. Nøjagtig som det var tilfældet i sæsonens første løb på australsk jord, hvor Kevin endte som toer - lige foran teamkollega Jenson Button.

Og den melding glæder Ekstra Bladets ekspertkommentator Jason Watt, der ikke kan forestille sig, at en rutineret mand som Eric Boullier ville gå offentligt ud med de nyheder, hvis ikke der virkelig var bund i det.

- Det er godt nyt. Og så må jeg konstatere, at en mand som (Eric Boullier), der trods alt sidste år ledede et succesfyldt Lotus-team, burde være for klog til at sige sådan, hvis ikke der var noget i det. For normalt går Formel 1-teams stille med dørene. Det længe siden, jeg har hørt så konkret en udmelding, siger Watt, der tolker det som om, at de næsten må have fundet noget graverende galt med bilen.

Se også: Her er McLarens største problem



Marco Sørensen skal bruge ca. 30 dage i år i Lotus' simulator. (Foto: Luca Mazzocco/AP) Sport og Spil Kom indenfor i et Formel 1-teams allerhelligste værksted

Guldåre
Han hæfter sig især ved rygterne om, at man gjort større forbedringer den seneste tid, end man lykkedes med hele vinteren.

- Det lyder som om, de har ramt noget, hvor de tænker: Wow! Vi har ramt en guldåre. Eller nu har vi fundet virussen på computeren, siger Watt, der også har et bud på, hvad der kommer til at betyde for McLaren og Kevins præstationer fremadrettet:

- Hvis det er så godt, som han siger, så kommer de op på Force India/Williams-niveau. Men de kommer ikke til at køre om kap med Mercedes, lyder dommen fra Jason Watt, der håber, at Mclaren er lykkedes med at gøre bilen slankere og dermed får mindsket den vindmodstand, der er på bilen.

Downforce handler i bund og grund om bilens evne til at lave tryk ned mod vejen uden at få vindmodstand. Og dermed i sidste ende få så meget fart i bilen som muligt.

Ifølge Watt har McLaren dog stadig problemer med dækkende, så der er fortsat noget at arbejde med hjemme i simulatoren og vindtunnellen i Woking.

Se også: 'Big Mag': Her er Kevins problem



Se også: McLarens smertefulde dom: Modvind indtil Monaco



Kevin Magnussen måtte nøjes med en plads som nummer 13 i smoggen i Shanghai. Foto: Zuma Press Sport og Spil Udenlandske eksperter: Giv Kevin tid

0 kommentarer
Vis kommentarer