Watt: Nu får Kevin det svært

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert spår svære løb for McLaren i Singapore og Japan

Kevin Magnussen - her i snak med Torro Rossos Daniil Kvyat - går nu ind til nogle svære løb, hvor McLaren-racerens mangler risikerer at blive udstillet. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen - her i snak med Torro Rossos Daniil Kvyat - går nu ind til nogle svære løb, hvor McLaren-racerens mangler risikerer at blive udstillet. (Foto: Jan Sommer)

To grandprixer i træk har Kevin Magnussen imponeret i kvalifikationen.

Og to grandprixer i træk er hans ellers glimrende løb blevet spoleret af en tidsstraf fra dommerne.

Men det bliver næppe i de to kommende Formel 1-grandprixer, at Kevin Magnussen sætter en perfekt weekend sammen.

Af de resterende løb på programmet er Singapore og Japan de to, som Ekstra Bladets Formel 1-ekspert Jason Watt frygter allermest på McLarens og Kevin Magnussens vegne.

Årsagen er enkel.

Jeg troede episoden mellem Kevin og Bottas ville stå som et af de hårrejsende øjeblikke i det løb, som fans ville elske, men nej ... (Foto: Jan Sommer) Sport og Spil Watts up! Sporten der dræber - sig selv ...

Begge baner stiller store krav til bilens aerodynamiske egenskab til at skabe greb i vejen, hvilket i år har været McLarens MP4-29-racers helt store akilleshæl.

- Nu har vi haft to løb med lav downforce (vejgreb), hvor McLaren har været godt med, og jeg frygter lidt, hvordan det nu vil se ud, når vi kommer til Singapore, konstaterer Jason Watt.

- Singapore byder på mange retningsskift i, hvad man på engelsk kalder sweeping corners – eller bløde overgange kan vi oversætte det til.

Hverken Kevin Magnussen eller hans chef Eric Boullier forstod danskerens straf. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 7. sep. 2014 - kl. 19:07 Kevin frikendt af bossen: Lovligt forsvar

Udfordringerne stopper ikke her. Efter løbet i Singapore rejser cirkusset til endnu længere øst på, hvor McLarens kvaler bliver de samme.

- Jeg frygter allermest løbet i Japan - det grandprix bliver svært. På Suzuka er der en klassisk sektion efter sving to, hvor den kører højre, venstre flere gange, og det kræver meget downforce, siger Jason Watt.

- Når der er hårdt brug for downforce, er McLaren ikke lige så godt rustet som på Spa og Monza. Jeg tror nu på, at McLaren har forbedret sig også på det område og er tættere på Red Bull og Williams end i starten af året, siger Ekstra Bladets Formel 1-ekspert.

Kevin Magnussen og McLaren skal sætte sin lid til den opgradering af raceren, som er med østover. Spa og Monza er begge atypiske baner med behov for en helt specifik opsætning af bilen.

Tilbage på mere gængse baner fortsætter udviklingen af McLaren-raceren, og teamchefen Eric Boullier fortalte tidligere på sommeren, at der netop til Asiens-turen venter en stor opgradering.

Se også: McLaren klar med slutspurt: Podier inden for rækkevidde

0 kommentarer
Vis kommentarer