Kevin Magnussens ene point i Saudi-Arabien betød, at Haas sprang fra niende- til syvendepladsen i konstruktør-VM.
Der er tre point op til Alfa Romeos sjetteplads, men kun et ned til McLarens sidsteplads.
Sagt på en anden måde bliver niende- og tiendepladser i årets løb meget afgørende i kampen om de økonomisk indbringende placeringer for konstruktørerne.
Fire stærke teams
- Vi startede året med et klart mål om at forbedre vores position i konstruktør-VM sammenlignet med sidste sæson, siger teamchef Günther Steiner.
- Som vi alle har fundet ud af, er der nu fire meget stærke teams i Formel 1, så de mulige point er ikke mange. Vi scorede ikke i Bahrain, men vi scorede et enkelt i Saudi-Arabien, og det var gjort ret godt. Vi kæmpede for det, og det var ikke held.
- Point er den største motivation for holdet. Når vi får point, er hele holdet glade og motiverede til næste løb, siger han.
Red Bull, Aston Martin, Mercedes og Ferrari er et niveau foran resten, og det ser ud til, at Alpine efter dem lukker leddet.
- Som nævnt er der kun få point på spil til midterholdene; alle er i det midterfelt fra sjette- til sidstepladsen, men ingen er bagved. Vi skal udnytte enhver mulighed, siger Steiner.
- Jeg tror, at vi er i den øvre del af det midterfelt, men ved hvert løb kan man se en ændring, hvor holdene præcist er. Det eneste, vi kan gøre lige nu, er et arbejde hårdt og minimere fejl, for de er meget kostbare.
Nyt bane-layout
Haas har gode minder fra Australien, men de skal lukrere på andres fejl, før weekenden giver bonus.
For anden gang prøver kørere og hold kræfter med den nye og modificerede udgave af Albert Park, som under pandemien fik en ny belægning og undergik en række ændringer.
Syv sving blev modificeret og to helt fjernet.
Banen er blevet hurtigere, ligesom målet var at skabe flere overhalingsmuligheder. Traditionelt i Australien var der stort set ingen.
Kevin Magnussen er ikke helt overbevist.
- Promotoren har gjort et godt stykke arbejde med det nye layout, men jeg ved ikke, om det er bedre. Den gamle bane havde ægte personlighed, og nu minder den mere om, hvor vi ellers kører. Men den er blevet hurtigere og mere flydende, hvilket er sjovt i en Formel 1-bil.
- Jeg kan bare bedre lide den gamle, siger danskeren.
Langtids-aftale
Kollegaen Nico Hülkenberg har kun kørt 2023-layoutet i simulatoren.
- Banen er blevet ændret en smule, siden jeg kørte her i 2019, og de har åbnet nogle svingene, så det bliver meget mere højhastighed. Der er også mange DRS-zoner, så jeg ser frem til at lære de nye Melbourne-kendetegn, siger tyskeren.
Australiens Grand Prix er et årets mest besøgte med over 400.000 tilskuere hen over weekenden. I december forlængede man sin nuværende aftale med Formel 1 til og med 2037.
Ved den lejlighed afslørede australierne - til F1’s og Saudi-Arabiens vrede - at de i 2024 havde overgivet sæsonpremieren til Jeddah på grund af ramadan.
Dette er ikke bekræftet, men bare vent ...
Først i 2025 indledes F1-sæsonen igen i Australien.