Annonce:
Annonce:

Bilgigant klar til Formel 1

Ford træder ind i Formel 1 fra 2026 som motorpartner med Red Bull Racing

×
Annonce:
Følg Formel 1

Hemmeligheden var for længst sluppet ud, men fredag blev den bekræftet.

Ford, USA’s største bilfabrikant, vender tilbage til Formel 1 fra 2026-sæsonen som partner med Red Bull Racing.

Fra 2026-2030 skal de være med til at levere motorenheder til både Red Bull og søsterholdet Alpha Tauri.

Ford var senest involveret med et fabrikshold i Formel 1 i slutningen af 1990’erne og i begyndelsen af 2000'erne - først med Stewart-Ford og siden med Jaguar.

Samarbejdet stoppede, da Jaguar i 2004 solgte teamet til Red Bull!

Foto: Jim Watson/Ritzau Scanpix
Foto: Jim Watson/Ritzau Scanpix
 

Perioden var ikke gigantens bedste i Formel 1. Spørg bare Jan Magnussen, som for Stewart ofte fik Ford-motorens manglende driftsikkerhed at føle på sin egen krop i 1997-1998.

Men Ford står også bag alle tiders mest succesfulde F1-motor, Ford Cosworth DFV, som fra 1967-1983 leverede 155 grandprix-sejre for forskellige teams.

Annonce:

Det kommende samarbejde kommer til at minde om Cosworth-tiden, da motoren bliver udviklet i Storbritannien af Red Bull Powertrains, som skifter navn til Red Bull Ford.

Selskabet blev stiftet, da Honda trak sig fra Formel 1 og har allerede 500 ansatte med et fast blik rettet mod fremtiden.

Red Bull afslørede sin 2023-racer fredag i New York. Ligesom da Haas præsenterede sin, ligner den mistænkeligt meget sidste års udgave. Den ægte vare ser man først til test. Foto: Ed Jones/Ritzau Scanpix
Red Bull afslørede sin 2023-racer fredag i New York. Ligesom da Haas præsenterede sin, ligner den mistænkeligt meget sidste års udgave. Den ægte vare ser man først til test. Foto: Ed Jones/Ritzau Scanpix
 

Ford skal assistere Red Bulls egen nye motorafdeling og altså ikke selv bygge den nye Formel 1-motor fra bunden.

- Det er fantastisk at byde Ford velkommen tilbage i Formel 1 gennem dette partnerskab. Som en selvstændig motorfabrikant sætter det os i en konkurrencemæssig gunstig position at kunne drage nytte af en original producents erfaring, siger Red Bull-teamchef Christian Horner.

SE OGSÅ: Da F1-teams kæmpede om Magnussen

SE OGSÅ: Smadrede Sennas rekord: Magnussens ikoniske sæson

--------- SPLIT ELEMENT ---------

2026-revolutionen

2022 bød på de mest drastiske aerodynamiske regel-ændringer nogensinde.

Annonce:

I 2026 venter et nyt motorreglement, som afløser de ekstremt komplicerede hybridmotorer, der blev indført i 2014. Lidt simplere motorer, større elektrificering og mere bæredygtige brændstoffer har lokket nye til.

Volkswagen har planer om at træde ind i Formel 1 med to brands, Audi og Porsche.

Audi har købt sig ind i schweiziske Sauber og bliver fabrikshold og motorproducent fra 2016.

Porsche har endnu ikke fundet en partner, da de ikke kunne blive enige med Red Bull, men er stadig interesseret i F1.

Andretti og Cadillac (ejet af giganten GM Motors) drømmer om et nyt F1-team fra 2025. Motoren vil dog blive leveret af franske Renault.

Honda er også registeret som motorleverandør 2026-2030, men har p.t. ingen partner.

Nye teams i Formel 1 blev torsdag en mulighed. Det internationale motorsportsforbund, FIA, annoncerede en ansøgningsproces, så Formel 1-gridden med de rette ansøgere i de kommende år kan blive udvidet fra 10 til 11 eller 12 teams.

SE OGSÅ: Kevin har brug for Nico: - Vi taler åbent om det

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Det er en alvorlig situation, siger Mette
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

Bagholdet

Annonce:
Annonce: