Hemmeligheden var for længst sluppet ud, men fredag blev den bekræftet.
Ford, USA’s største bilfabrikant, vender tilbage til Formel 1 fra 2026-sæsonen som partner med Red Bull Racing.
Fra 2026-2030 skal de være med til at levere motorenheder til både Red Bull og søsterholdet Alpha Tauri.
Ford var senest involveret med et fabrikshold i Formel 1 i slutningen af 1990’erne og i begyndelsen af 2000'erne - først med Stewart-Ford og siden med Jaguar.
Samarbejdet stoppede, da Jaguar i 2004 solgte teamet til Red Bull!
Perioden var ikke gigantens bedste i Formel 1. Spørg bare Jan Magnussen, som for Stewart ofte fik Ford-motorens manglende driftsikkerhed at føle på sin egen krop i 1997-1998.
Men Ford står også bag alle tiders mest succesfulde F1-motor, Ford Cosworth DFV, som fra 1967-1983 leverede 155 grandprix-sejre for forskellige teams.
Det kommende samarbejde kommer til at minde om Cosworth-tiden, da motoren bliver udviklet i Storbritannien af Red Bull Powertrains, som skifter navn til Red Bull Ford.
Selskabet blev stiftet, da Honda trak sig fra Formel 1 og har allerede 500 ansatte med et fast blik rettet mod fremtiden.
Ford skal assistere Red Bulls egen nye motorafdeling og altså ikke selv bygge den nye Formel 1-motor fra bunden.
- Det er fantastisk at byde Ford velkommen tilbage i Formel 1 gennem dette partnerskab. Som en selvstændig motorfabrikant sætter det os i en konkurrencemæssig gunstig position at kunne drage nytte af en original producents erfaring, siger Red Bull-teamchef Christian Horner.
SE OGSÅ: Da F1-teams kæmpede om Magnussen
SE OGSÅ: Smadrede Sennas rekord: Magnussens ikoniske sæson
--------- SPLIT ELEMENT ---------
2026-revolutionen
2022 bød på de mest drastiske aerodynamiske regel-ændringer nogensinde.
I 2026 venter et nyt motorreglement, som afløser de ekstremt komplicerede hybridmotorer, der blev indført i 2014. Lidt simplere motorer, større elektrificering og mere bæredygtige brændstoffer har lokket nye til.
Volkswagen har planer om at træde ind i Formel 1 med to brands, Audi og Porsche.
Audi har købt sig ind i schweiziske Sauber og bliver fabrikshold og motorproducent fra 2016.
Porsche har endnu ikke fundet en partner, da de ikke kunne blive enige med Red Bull, men er stadig interesseret i F1.
Andretti og Cadillac (ejet af giganten GM Motors) drømmer om et nyt F1-team fra 2025. Motoren vil dog blive leveret af franske Renault.
Honda er også registeret som motorleverandør 2026-2030, men har p.t. ingen partner.
Nye teams i Formel 1 blev torsdag en mulighed. Det internationale motorsportsforbund, FIA, annoncerede en ansøgningsproces, så Formel 1-gridden med de rette ansøgere i de kommende år kan blive udvidet fra 10 til 11 eller 12 teams.