Annonce:
Annonce:

Bilgigant på vej ind i Formel 1

Enighed om nye motorregler fra 2026 betyder, at der er grønt lys for, at Volkswagen træder ind i motorsportens fineste klasse

Fra 2026 vil Porsche og Audi efter al sandsynlighed optræde i Formel 1 - enten som selvstændigt team eller som partner med et af de nuværende kundeteams. Foto: Alexander Nemenov/Ritzau Scanpix
Fra 2026 vil Porsche og Audi efter al sandsynlighed optræde i Formel 1 - enten som selvstændigt team eller som partner med et af de nuværende kundeteams. Foto: Alexander Nemenov/Ritzau Scanpix
Annonce:
Følg Formel 1

Volkswagen har af flere omgange været på nippet til at blive en del af Formel 1, indtil dieselskandalen senest satte en stopper for flirten med motorsportens fineste klasse.

Men nu er der grønt lys for, at den tyske gigant indtræder fra 2026 med enten Porsche eller Audi og formentlig begge mærker, skriver Auto-Motor-und-Sports seniorreporter på F1-området.

I september under grandprixet på Monza annoncerede Formel 1, at man var tæt på en aftale om fremtidens Formel 1-motor, som skal afløse den nuværende, der har været i brug siden 2014.

Tre uger senere har man opnået et kompromis med endelig vedtagelse om en uge i Tyrkiet, skriver flere medier.

Beskeden fra de nuværende motorproducenter, Ferrari, Mercedes, Renault og Red Bull (som overtager Honda-motoren) til F1-toppen var klar.

Annonce:

Gruppen er kun villig til opgive noget af deres teknologiske forspring, hvis Volkswagen-brands eller andre er klar til at blive del af Formel 1 i en længere periode.

- Det betyder mindst fem år. Bliver aftalen godkendt, er det i praksis synonymt med, at to af de tyske premium-brands træder ind, skriver Auto-Motor-und-Sport.  

Kompromisset er at fortsætte med de nuværende 1,6 liters turbomotorer, men der skal udvikles et nyt hybridsystem.

Man dropper MGU-H’en (som samler energi fra turbo og varme fra udstødningen) og udvider til gengæld MGU-K’en på bagakslen (som henter kinetisk energi fra blandt andet bremser) og gør dermed batteriet større.

I den nye motor skal MGU-K’en levere 350 i stedet for de nuværende 120 kilowatt. Det svarer til 476 hestekræfter i stedet for 163 hk.

De nuværende motorenheder leverer omkring 1000 hestekræfter, hvoraf de 160 kommer fra hybridsystemet.

Fremtidens Formel 1-motor bliver dermed rundt regnet halvt elektrisk.

Formel 1's øverste chef Stefano Domenicali har forhandlet de kommende motorregler med FIA, de nuværende motorproducenter og andre interesserede som Volkswagen. Foto: Ibraheem Al Omari/Ritzau Scanpix
Formel 1's øverste chef Stefano Domenicali har forhandlet de kommende motorregler med FIA, de nuværende motorproducenter og andre interesserede som Volkswagen. Foto: Ibraheem Al Omari/Ritzau Scanpix
 

Annonce:

Fra 2022-2026 fastfryses udviklingen af de gamle motorer, mens de nye skal designes under et budgetloft, så omkostningerne ikke stikker helt af.

Sideløbende arbejdes der mod biobrændstof og siden syntetiske og C02-neutrale brændstoffer.

I praksis vil Volkswagen bygge en motor og så brande den på to forskellige måder. Det giver mulighed for nuværende kundehold til i praksis at blive en slags fabrikshold.

Af sine mange brands har Porsche den mest omfattende historie med et fabrikshold tilbage i begyndelsen af 1960’erne, mens tyskerne i 1980’erne leverede motorer til McLaren og blev verdensmestre med Niki Lauda og Alain Prost.

En anden F1-gigant er på vej op - læs mere her

Hamilton-rekord, Norris-fiasko og drivvåd lørdag - alle højdepunkter fra Sochi

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

På Ekstra Bladet skyder vi på alle
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bag om dansk politik

Vis alle artiklerne

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: