I anledning af Formel 1’s kommende nye motorreglementet havde Volkswagen planer om at blive en del af verdens ypperste motorsportsklasse fra 2026 med både Audi og Porsche.
Det bliver ved kun Audi, som skal være partnere med schweiziske Sauber.
Porsche har ifølge The Race valgt at skrotte planerne og fokuserer i stedet sine kræfter på Formel E og Le Mans Hypercar.
Red Bull og Porsche var langt i forhandlingerne om et samarbejde, men de brød sammen sidste sommer. Kort sagt ønskede tyskerne at købe mere af Red Bull Racing og have større indflydelse, end F1-teamet ville afgive.
McLaren har også været på tale, men det er heller ikke blevet til noget.
2026 er eneste realistiske mulighed for nye teams og motorproducenter, da det kun giver mening at slå til ved store regelændringer.
Sidste år sagde daværende VW-bestyrelsesformand Herbert Diess, at det formentlig var eneste chance i et årti:
- Du skal bruge fem-ti år på at blive tophold. Sagt på en anden måned hopper du kun om bord ved store regelændringer.
Det internationale motorsportsforbund, FIA, har åbnet for nye teams fra 2025, men det er heller ikke attraktivt for Porsche.
For dyrt og for tidskrævende uden garanti for succes trods massive investeringer.
Man starter ikke bare lige et godt Formel 1-team.
Sporene skræmmer fra, da verdens største bilproducent Toyota i 2000’erne forsøgte med en anseelig investering. Det blev til otte sæsoner uden sejre, før japanerne trak sig.
Haas er det seneste nye F1-team, der har overlevet.
Næstyngste team?
Red Bull, som har kørt Formel 1 siden 1997, dengang som Steward Racing.
Næstyngste team, som ikke har været igennem en række ejerskifter?
Sauber, der har kørt Formel 1 siden 1993.
SE OGSÅ: Debriefing fra Jeddah: - Han er fantastisk
Ekstra Bladet var med ved FIFA's kongres i marts i Rwanda, hvor Gianni Infantino blev genvalgt som præsident. Hør mere i 'Blodbold' med Ekstra Bladet+