Blackout hos Haas: - Vi var heldige

Der skulle kreative løsninger til, da teamet ikke kunne få kontakt med Kevin Magnussen og Romain Grosjean

Jason Watt og Jonas Hüttel gennemgår den ikoniske bybane i Monaco. Producer: Martin Lorentsen

MONACO (Ekstra Bladet): Haas-teamet plejer at være leveringsdygtige i drama. Fra kiksede pitstop til senest teamkammerater, som gnubber dæk.

På en stille førstedag i Monaco uden de store crash slog de til igen.

Der gik et sus igennem paddocken, da både Romain Grosjean og Kevin Magnussen pludselig fik vist det sorte flag, som normalt kun kommer i spil, hvis en kører bliver diskvalificeret.

Forinden havde man fra pitvæggen forgæves forsøgt at fange deres opmærksomhed via pitboards - der blev også viftet med dem - men lige i Monaco er det nemt for kørerne at misse dem.

Grundlæggende var det en god dag for Haas-teamet. Sværere ser det ud for Renault, som igen skuffer. Foto: BORIS HORVAT/AFP/Ritzau Scanpix
Grundlæggende var det en god dag for Haas-teamet. Sværere ser det ud for Renault, som igen skuffer. Foto: BORIS HORVAT/AFP/Ritzau Scanpix
 

Dramaet var dog ikke så stort, som det umiddelbart så ud til.

- Vi havde ingen data, ingen radio og kunne ikke kontakte dem. Vi kunne ikke se, hvad bilen gjorde, så det var vigtigt, at de kom hurtigt ind. Vi prøvede med pitboardet, men de så det ikke, forklarer Günther Steiner efter torsdagens træninger.

- Så vi fik den idé at bede racekontrol om at give dem det sorte flag, så de kom ind. Alle blev nok lige lovligt ivrige i den situation, men vi var nødt til at være kreative.

Begge kørere slap nådigt fra kikseren, for på den korte bybane kommer kørerne nemt i vejen for hinanden. Derfor var teamchefen heller ikke helt tilfreds, da hans kørere bare blev ved med at køre omgang efter omgang uden at være i kontakt med pitten.

- Hvis du ikke hører noget over radioen over fem omgange i Monte-Carlo, er noget nok galt. Vi var heldige med trafikken denne gang, konstaterer Steiner.

Da først problemerne med elektronikken var løst, havde teamet en ganske hæderlig dag. Umiddelbart fungerer dækkene, og kørerne var tilfredse med balancen i bilen. 

Alexander Albon overraskede med at være ‘best of the rest’ i sin Toro Rosso, men teamet har en tendens til at være hurtigere i de første træninger end til selve tidtagningen.

Begge Haas kørte top ti-tider, og Q3 er målet, når det bliver alvor på lørdag.

- Vi har kvalificeret os syver og otter flere gange i år, og det lader til, at bilen er konkurrencedygtig her. Det er muligt, men det bliver så snert. Omgangen er kort, den skal være ren og fri for trafik, og der er flere variabler her end noget andet sted. Sammenholdt med at forskellen mellem bilerne er minimale. Alt skal være perfekt.

Også hos Haas bliver Niki Lauda mindet denne weekend. Foto: Andy Hone/Haas F1 Team
Også hos Haas bliver Niki Lauda mindet denne weekend. Foto: Andy Hone/Haas F1 Team

Formel 1 - 23. maj. 2019 - kl. 06:59 Stadig irriteret: Respektløst af Kevin

Formel 1 - 22. maj. 2019 - kl. 19:37 Haas-konflikt sker igen: Hovedpinen værd

Med fuld tank havde Haas lidt udfordringer med ‘graining’, hvor dækkets overflade går i stykker, men det er et gennemgående problem for alle teams.

- I Monte-Carlo er kvalifikationen dit løb. Jeg tror ikke, at vi er så langsomme, at nogen kan overhale os. Får vi en god kvalifikation, bør alt være godt, siger teamchefen.

Romain Grosjean var godt knotten bagefter. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Barcelona: Konflikt spirer mellem Kevin og Romain

Sport og Spil Fem år efter Kevins drømmedebut: 12 er forsvundet - en er gået bort

14 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere