JEDDAH (Ekstra Bladet): Teamchef Günther Steiner har fået hård medfart af Mick Schumachers fanbase for en række mindre flatterende bemærkninger i Netflix-dokumentaren ‘Drive to Survive’.
Men Haas-bossen står ved dem.
Sæsonstarten har understreget, hvorfor Haas-ledelsen valgte Nico Hülkenberg, som de mente var teknisk stærkere og bedre kunne udfordre Kevin Magnussen.
- Jeg synes, han har givet os, hvad vi ledte efter. Vi kunne se det straks. Kevin havde det svært i kvalifikationen i Bahrain, men ikke Nico. Men Kevin var ikke ophidset, faktisk var han ret glad over, at Nico ingen problemer havde.
- Ellers ville det have været, hvad er der galt? Vi er 15 og 18, og det er en katastrofe, men vi kom ind i Q3 ret overbevisende. Så Kevin ved, at potentialet er der; han skal bare på niveau, siger Steiner.
Billedet gentog sig til fredagens træninger i Saudi-Arabien, hvor Nico Hülkenberg satte en imponerende tid foran de to Ferrari, der rakte til den samlede ottendeplads, mens Kevin Magnussen var langt efter på 15. pladsen.
Det er dog ikke noget, Nico Hülkenberg lægger det store i.
- Det er fredag, så det rører mig ikke. Hvis du er 18’er, men du ved, hvad der er gået galt, er det fint. Så har jeg altid sovet godt, siger han.
Endnu et besøg i Q3 er slet ikke, hvad han fokuserer på. Haas’ udfordring er farten i selve løbet.
- Vores ‘long runs’ skal jeg gennemgå. De føltes ikke dårlige, men heller ikke fantastiske. Hvis vi skal forbedre os på et område, er det dét.
- Et nyt dæk giver dig masser af greb, og på en omgang maskerer de ofte en bils problemer. Når du har kørt mange omgange, og de er brugte, viser problemerne sig, siger Hülkenberg.
Springet til sin nye kollega bekymrer ikke Kevin Magnussen.
- Jeg lavede et par fejl og ramte så trafik. Så det var en slags ikke-omgang, siger han til Ekstra Bladet.
Hvad der for alvor arbejdes på, er farten i løbstrim. Dæksliddet er mindre i Jeddah, men det hjælper også konkurrenterne.
- Det er en meget anderledes bane, flere højhastighedssving, og den er mere jævn. Den kræver mindre downforce, så bilen er meget forskellig sammenlignet med Bahrain, men føles på samme måde.
- Hvad dækslid angår, får vi det nemmere.
- Stadigvæk tror jeg, at vi tager et skridt frem lørdag. I jagten efter downforce med de her biler skal man lave det rette kompromis med setuppet, siger han.
Forrest dominerede Red Bull og Aston Martin, men også Alpine så stærke ud.
Sidste år kvalificerede Kevin Magnussen sig tier i Jeddah og blev nier i løbet, mens Mick Schumacher smadrede sin Haas om lørdagen og trak sig fra søndag.
Læs mere om anden træning her.
SE OGSÅ: I Spanien er han gud