MONTRÉAL (Ekstra Bladet): Sikke en møgdag … Det er den familievenlige oversættelse af, hvordan Günther Steiner opsummerede Canadas Grand Prix, da Ekstra Bladet talte med Haas-teamchefen.
For andet løb i træk ingen point til Haas, som fortsat må nøjes med ottendepladsen i konstruktør-VM.
To ting tager bossen med sig fra Montréal.
Haas-raceren er stadig rigtig hurtig, når den fungerer optimalt.
Bossen undrer sig efter Haas’ møgweekend: Det sker aldrig igen
Supermodel stopper løb før tid med kæmpe brøler
Og så endnu et spektakulært uheld til Haas’ efterhånden lange liste med pitstopbommerterne i Melbourne samt Romain Grosjeans møde med et løst kloakdæksel i Malaysia sidste år som de største hits.
- For mig var det mærkeligste det murmeldyr, vi ramte i tredje træning. 20 biler kører rundt derude. Vi rammer det. Og på næsen af bilen. Ikke vingen. Du kunne prøve at gøre det i 1000 år med vilje, og det ville aldrig lykkes. Vi fortjener ikke at være heldige, men vi arbejder hårdt, og så skal lykkens gudinde nok tilsmile os, siger Günther Steiner.
Sidder ikke bare og venter
- Men vi sidder ikke bare og venter på, at det er vores tur til at være heldige. Vi gør altid vores bedste. Og det viste vi i denne weekend. Kevin havde det svært under fredagens træninger, og han kvalificerer sig alligevel godt som 11’er. Hvad der skete med Romain, har vi ingen indflydelse på.
Watt vurderer: To rammer toppen - her ligger Kevin
- Vi er ærlige over for os. Vi siger ikke, det var en dårlig dag. I morgen er der en ny. Vi gør en koncentreret indsats for at forstå, hvorfor dækkene ikke virker, hvorfor de gjorde det og den slags. Hvad der hjælper er, at vi for fire uger siden i Barcelona var fjerdebedst med en god margen. Vi har ikke mistet det.
Forude venter tre grandprixer tre weekender i træk, hvor Haas burde være konkurrencedygtige end på Circuit Gilles Villeneuve.
- Vi tager med herfra, at bilen stadig er hurtig. I dag kunne vi bare ikke udnytte det. Kevin havde problemer på ultrasoft og overophedede dem, mens Romain var meget god på dem. På supersoft var Kevin meget glad, mens Romain ikke var, siger han.
Før løbet var forventningen et eller to point til Kevin Magnussen. Som løbet udviklede var top ti uden for rækkevidde, når forkerte beslutninger og mindre uheld bliver lagt sammen.
Danskeren var temmelig afklaret efterfølgende. Der lød ingen dårlige underskyldninger; kun en god forklaring.
- Vi var meget positive over 11. pladsen, og de muligheder det gav. Det virkede bare ikke til at være en særlig stor fordel, siger han til Ekstra Bladet.
Skulle have pittet megatidligt
Forventningen om, at konkurrenterne på weekendens blødeste dæktype skulle hurtigt i pit, holdt ikke stik.
- Det var en blanding af, at hypersoftdækkene virkede rigtigt fint for alle de andre. Og farten var lidt dårligere, end vi havde regnet med på ultrasoft, hvilket blev bevist, da vi kom på supersoft og fandt alt det fart, jeg ikke havde haft.
- Set i bakspejlet skulle vi bare have pittet megatidligt og skiftet til supersoft.
En god start fra Saubers Charles Leclerc kostede en position. Selv om Kevin Magnussen egentlig var heldig med ikke at blive involveret i en ulykke, da Carlos Sainz og Sergio Perez kørte sammen, kostede undvigelsesmanøvren endnu en position.
Taktikken fra Haas-pitvæggen hjalp ham heller ikke ligefrem. To gange skulle han lukke de hurtigste kørere forbi. Hvilket gør det svært at holde at holde temperatur i dækkene, når man ofte skal give plads og ender i beskidt luft.
- Romains fordel var jo, at han ikke fik alle de blå flag, som jeg fik. Jeg har jo måske tabt 10-12 sekunder alene på dem. Først skulle jeg lukke dem forbi. Så gik de i pit, og jeg skulle lukke dem forbi en gang til. Så hver anden omgang var der blå flag, og det ødelagde mit løb, siger danskeren - og glæder sig til gensynet med Paul Ricard-banen i Sydfrankrig om to uger.
Romain Grosjean kørte et imponerende langt stint på ultrasoft og håbede til det sidste på en safetycar, som ville give et gratis pitstop og mulighed for point. Han var hurtigst af de to Haas-kørere, men når man starter bagerst på grund af en defekt motor under kvalifikation, er der lang vej til en tiendeplads.