Annonce:
Annonce:

Bramfri teamboss: Stoler ikke på mine folk

- Ingeniørerne fortæller mig, at vi gør fremskridt, men jeg stoler ikke på dem mere, siger Alpha Tauris Franz Tost

Yuki Tsunoda var tæt på point Jeddah, men kun fordi han blev hjulpet af en safetycar på det rigtige tidspunkt. Foto: Giuseppe Cacace/Ritzau Scanpix
Yuki Tsunoda var tæt på point Jeddah, men kun fordi han blev hjulpet af en safetycar på det rigtige tidspunkt. Foto: Giuseppe Cacace/Ritzau Scanpix
Annonce:
Følg Formel 1

Alpha Tauri-teamchef Franz Tost er en presset mand i disse dage. Red Bull-grundlægger Dietrich Mateschitz gik bort sidste år, og det er ikke længere selvsagt, at energidrikken skal eje to Formel 1-teams.

Beskeden til B-teamet er, at det skal levere både på racerbanen og kommercielt. Ellers risikerer det at blive flyttet fra Italien til England tæt på Red Bull eller i sidste ende solgt.

Lige nu leverer det for ringe resultater og koster for mange penge.

Sæsonstarten har været under forventning for sidste års niere i konstruktør-VM.

I Saudi-Arabien understregede Tost endnu en gang, at han er af den gamle skole, når det gælder mandskabsbehandling.

For på teamchefernes pressekonference var han ikke bange for at pege fingre.

Annonce:

- Vi skal gøre meget for at gøre bilen hurtigere. Især på den aerodynamiske side. Der er forskellige programmer i gang. Ingeniørerne fortæller mig, at vi gør fremskridt, men jeg stoler ikke på dem mere, sagde Tost. 

- Jeg ønsker at se omgangstider, for det er, hvad der tæller.

Franz Tost (midt) i selskab med Alpha Tauris rookie Nyck de Vries og Red Bulls særlige rådgiver Dr. Helmut Marko. Foto: Peter Fox/Red Bull Content Pool
Franz Tost (midt) i selskab med Alpha Tauris rookie Nyck de Vries og Red Bulls særlige rådgiver Dr. Helmut Marko. Foto: Peter Fox/Red Bull Content Pool
 

Teamchefen uddybede problemer.

- For lidt downforce. Derfor er bilen ustabil, når den bremser. Baghjulene overopheder, glider ud i apex, dårlig traktion. Alt det du har behov for, når du skal køre en god omgang.

Franz Tost gentog også, hvordan han ikke stoler på sine folk længere.

- Ja, fordi i vintermånederne sagde de, at bilen ville blive fantastisk, vi gør store fremskridt, og så kommer vi til Bahrain, og vi er ingen steder. Hvad skal jeg sige?

- Alle disse tal, jeg stoler ikke på dem mere. Jeg vil se, at vi bevæger os i den rigtige retning, og at vi kan forbedre bilens ydelse.

Annonce:

- Det kræver designarbejde på bilens bund, bremsekøling og alle de aerodynamiske dele. Med kendskabet fra test og Bahrain-løbet burde ingeniørerne være i stand til at finde ud, hvilke nye dele, der vil forbedre bilen, sagde han.

Alpha Tauri ligger næstsidst i konstruktør-VM. Som nummer sjok, McLaren, er de noteret for nul point. 

SE OGSÅ: Debriefing fra Jeddah: - Han er fantastisk

Ekstra Bladet var med ved FIFA's kongres i marts i Rwanda, hvor Gianni Infantino blev genvalgt som præsident. Hør mere i 'Blodbold' med Ekstra Bladet+

Efter en hård start og bekymrede miner i Haas-garagen var Haas-chefen anderledes begejstret efter Saudi-Arabiens Grand Prix, og det ser ud til, at holdet har fået has på et af sine helt store problemer

Årets andet løb bød til gengæld også på det, der ved første øjekast kunne ligne en første konflikt mellem Kevin Magnussen og hans nye holdkammerat, men virkeligheden er en helt anden

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Nej, transkønnnede kan ikke skifte fra mande- til kvindefængsel
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: