De første billeder: Smugkig på Kevins nye racer

Som det første team har Haas offentliggjort billeder af sin 2018-racer

I farverne minder Haas' 2018-racer mere om 2016-raceren end sidste års model. Foto: Haas F1 Team
I farverne minder Haas' 2018-racer mere om 2016-raceren end sidste års model. Foto: Haas F1 Team

Se flere billeder af Haas-raceren allernederst i artiklen

Morgenen før allerførste testdag 26. februar i Barcelona er første chance offentligheden og presse har for at komme tæt på Kevin Magnussens nye Haas-racer.

Men som det første Formel 1-team offentliggjorde danskerens amerikanske team onsdag eftermiddag billeder af 2018-raceren.

Påmonteret den æstetisk horrible 'halo' - eller glorien som er den danske oversættelse for den påkrævede cockpit-beskyttelse - men til gengæld uden hajfinne og T-vinge, som er forbudt i den kommende sæson.

- Den største del af bilens udvikling var tilføjelsen af halo'en. Det krævede en del studier af aerodynamikerne, og designerne måtte arbejde hårdt for at modificere chassiset, så halo'en kunne klarede de krævede påvirkninger. Bilens totale minimumsvægt er øget på grund af halo'en, og dens tyngdepunkt er højere. Men alle er i samme båd, forklarer teamchef Günther Steiner i en pressemeddelelse.

Inklusiv montering vejer sikkerhedsbøjlen omkring 14 kg.

F1-studie: Dette er nyt til 2018-sæsonen:

Med forholdsvis små ændringer i reglementet er VF18'eren en videreudvikling af sidste års model.

- Vores 2017-bil var faktisk ret god, men vi fik bare ikke altid det bedste ud af den, og det er, hvad vi stiler mod at ændre i 2018. Vi har fået gjort bilen så let som mulig for at kunne køre med mere ballast. Og vi har været i stand til at bedre at placere vægten, hvor vi ønskede det, siger Steiner.

Vintertest kørers 26. februar-1. marts samt 6.-9.-marts på Circuit Barcelona-Catalunya. Kevin Magnussen sidder i bilen på anden og fjerde testdag i den første uge samt første og tredje dag i den sidste uge. Den anden halvdel af tiden kører Romain Grosjean.

Vidste du? VF18

Navnet på Formel 1-raceren stammer fra Gene Haas' allerførste CNC-maskine, som han har skabt sin formue ved at producere.

VF-1 blev lanceret i 1988. V'et står for vertikal, som er en industri-betegnelse for et vertikalt bearbejdnings-center. Hans første maskine fik tilføjet F1 (og de efterfølgende 2, 3, 4 og så fremdeles).

I firmaet refereres der også til VF-1, som den allerførste. På engelsk: Very First One.

Haas F1's racer til debutsæsonen i 2016 hed derfor VF16. Efterfølgende i 2017 hedder naturligvis VF17, VF18 og så fremdeles.

De største ændringer til 2018

Ekstra beskyttelse af cockpittet indføres i form af sikkerhedsbøjlen 'halo'

Hajfinnen (sejlet over motordækket) afskaffes

T-vingen bliver forbudt

Yderligere restriktioner på forbrænding af olie for at booste ydelsen (nogle teams blev lidt for kreative)

Maksimalt tre motorenheder pr. sæson. I 2017 var det fire, og gridstraffene regnede ned over Honda og Renault

Uddeles over 15 pladsers straf til en kører, starter han sidst. Og har flere kørere over 15 pladsers straf i samme løb, rangeres de bagerst i den rækkefølge, straffene blev uddelt

Pirelli har nu ni dæktyper til sin rådighed – syv til tørt vejr og to til våde forhold. Fra det lyserøde hypersoft til det orange superhard

Minimumsvægten stiger fra 728 til 734 kg – uden brændstof

Se også: Smukke F1-babes bliver afløst af børn

Se også: Særbehandling til F1-stjerne - nu får han sviner af kollega

Se også: Kevin-bagmand indgår aftale med Haas

1 af 5 Foto: Haas F1 Team
2 af 5 Foto: Haas F1 Team
3 af 5 Foto: Haas F1 Team
4 af 5 Foto: Haas F1 Team
5 af 5 I farverne minder Haas' 2018-racer mere om 2016-raceren end sidste års model. Foto: Haas F1 Team
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen