De hjælper Lundgaard: Millioninvestering i dansk F1-drøm

Henover de næste tre sæsoner står forretningsmændene Hemming Van og Kaj Andersen klar med et tocifret millionbeløb for at sende Christian Lundgaard i Formel 1

Christian Lundgaard blev i 2018 nummer to i Formel Renault Eurocup 2.0. Foto: Renault Sport
Christian Lundgaard blev i 2018 nummer to i Formel Renault Eurocup 2.0. Foto: Renault Sport

Stortalentet Christian Lundgaard har taget endnu et stort skridt mod drømmen om at blive den næste dansker i Formel 1, efter to danske forretningsmænd har garanteret investering på et tocifret millionbeløb i racerkørerens karriereplan.

Motorsport på dette niveau koster uhyrlige summer, så selv om Renaults talentakademi i den kommende sæson dækker over halvdelen af den 17-årige østjydes budget, kræver det stadig mange millioner at køre de rigtige juniorserier for de rigtige teams.

Alene næste års F3-serie står i en million euro

Den tidligere Daloon-ejer Hemming Van og Kaj Andersen - dansk forretningsmand og investor bosat i Singapore - skaber ro om det økonomiske fundament for Lundgaards karriere i op til tre år.

De kan udnytte deres netværk til at skaffe yderligere sponsorerer, men træder ind med personlige formuer uden om deres firmaer.

- Det specielle med Christian er hans tilknytning til Renaults juniorakademi fra så tidligt et tidspunkt, som i min øjne giver den bedste mulighed for at komme i Formel 1, som nogen dansk racerkører nogensinde har haft, siger Hemming Van til Ekstra Bladet.

- I hele mit arbejdsliv har jeg prøvet at vurdere, om risiko og forventet afkast står nogenlunde i mål med hinanden. Personligt har jeg haft en interesse i den firehjulede motorsport i Danmark i masser af år og har tidligere samarbejdet med eksempelvis Kris Nissen og flere danske talenter.

Hemming Van har været imponeret af Christian Lundgaards talent, indstilling og racerkørerens italienske manager Alessandro Alunni Bravi.

- De har fået sat et rigtig solidt team sammen til at hjælpe Christian fremad. Med kombinationen af en seriøs og ikke fuldstændig naiv og blind tro på, at alt nok skal gå med, tror jeg på, at det kan lykkes - også selv der ikke er nogen garantier. Men sandsynligheden er større, end noget jeg har set.

- Jeg er helt sikker på, at det ikke bliver en sovepude, men nu kan de fokusere på det, som det drejer sig om. At udvikle Christian som person og racerkører

- Og hvis det lykkes, kan det blive en god investering for Kaj Andersen og jeg, siger Hemming Van.

Christian Lundgaard har været en del af Renaults talentakademi, siden han skiftede fra karting til Formel 4. Her hilser han på legenden Alain Prost. Foto: Jan Sommer
Christian Lundgaard har været en del af Renaults talentakademi, siden han skiftede fra karting til Formel 4. Her hilser han på legenden Alain Prost. Foto: Jan Sommer
 

Som i al motorsport er der ikke tale om en ren gave, men investering der giver afkast, hvis Christian Lundgaard en dag tjener store penge.

Danskerens evner og forbindelse til Renaults F1-team gør, at der ikke kræves lige så store beløb, som nogle af sportens milliardær-fædre poster i deres sønner.

- Der er en masse brikker, der skal falde på plads, men hvis vi kan være nogle af de små, der hjælper ham til at nå det ultimative mål, vil vi gerne støtte det. Christian er et unikt talent, siger den anden del af investorduoen, Kaj Andersen, på en telefonforbindelse fra Singapore. 

Fem milliardær-sønners F1-fordel: Ingen kvaler - far betaler

- Forhåbentlig giver det ro. Vi er ikke inde for at promovere os selv og lave noget forstyrrende. Det er Christian, det handler om, men selvfølgelig er der en fornuftig investeringscase i det. Vi vil gerne støtte noget unikt, men det må også godt kunne hænge sammen økonomisk. Hvis det kunne. Om det lykkes, ved vi ikke; sådan er det med investeringer.

- Han skulle gerne sidde i en Formel 1-racer inden for en overskuelig fremtid. Nu må vi se, hvordan det går i næste sæson. Det bliver meget afgørende, siger Kaj Andersen.

Christian Lundgaard fik et nærmere kig på F1-drømmen, da han kørte supportløb til Monaco i maj. Næste år kommer han til at følge den europæiske del af F1-kalenderen i den nye F3-serie. Foto: Jan Sommer
Christian Lundgaard fik et nærmere kig på F1-drømmen, da han kørte supportløb til Monaco i maj. Næste år kommer han til at følge den europæiske del af F1-kalenderen i den nye F3-serie. Foto: Jan Sommer
 

Christian Lundgaard kører den nye internationale F3-serie næste år. Resultaterne afgør, hvad der skal ske i 2020. Det kunne være F2, en tredjekørerrolle hos Renault eller noget helt tredje. 

Her står de danske investorer klar med op til et par millioner euro for at sikre den bedste karrierevej.

Renault har som erklæret mål at sætte en akademi-kører i F1-raceren i 2021. Men det kræver også, at der er et sæde ledigt. Selv om franskmændene ønsker sig et B-team, har de ikke et i øjeblikket. På kontrakt i 2019 er 29-årige Daniel Ricciardo og 31-årige Nico Hülkenberg.

Den ene af de to investorer er den tidligere Daloon-ejer Hemming Van. Foto: Niels Hougaard/Polfoto
Den ene af de to investorer er den tidligere Daloon-ejer Hemming Van. Foto: Niels Hougaard/Polfoto
 

Efterligner topteams: Haas' store 2019-satsning

Sluttede af med et brag: Dansk F1-håb blev rookie-mester

Tre danske talenter på spring til Formel 1

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

Så hvad laver vi i Guinea?