Debut-uheld i Spanien: Det lærte vi af første Formel 1-test

Hverken Renault eller Haas fik en optimal debut, da Formel 1-feltet indledte fire dages test i Spanien

Reanult og Jolyon Palmer fik en vanskelig sæson-premiere. (Foto: Jan Sommer)
Reanult og Jolyon Palmer fik en vanskelig sæson-premiere. (Foto: Jan Sommer)

CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA (Ekstra Bladet): Lad det være sagt med det samme.

Renault red ikke ligefrem på en bølge af succes, da det franske team mandag tog hul på sin første officielle optræden i denne Formel 1-sæson.

Det skete på Circuit de Barcelona-Catalunya, hvor alle 11 hold tester fire dage i denne uge. Renault kunne nok godt have brugt endnu flere.

Det blev således ikke til mange minutter i aktion på den spanske bane for debutanten Jolyon Palmer, som havde fået æren af at være den første mand i bilen. Bedømt på tider og antal omgange blev det ikke en af den mest mindeværdige ilddåb for Kevin Magnussens holdkammerat.

37 runder nåede Palmer at tilbagelægge i løbet af de otte timer, som banen var åben i. Hans bedste tid lød på 1.29.356, hvilket var små fire og et halvt sekund langsommere end Sebastian Vettel, der satte dagens hurtigste tid.

Palmer beklagede sig angiveligt over problemer med bilen, og havde selvsagt ønsket, at det var blevet til flere omgange.

Se også: Hamilton: Jeg skal hæve barren

Jolyon Palmer nåede kun 37 omgange. (Foto: Jan Sommer)
Jolyon Palmer nåede kun 37 omgange. (Foto: Jan Sommer)

Kun det andet debutant-team, Haas F1, oplevede at tilbagelægge færre omgange end Renault. Og det var der en god grund til. Vi skruer tiden lidt tilbage. Det var omkring middag, det gik galt. 

Pludselig kiggede folk intens op på tv-skærmene i det store presserum over pitten. Meldingen om 'rødt flag' blinkede på monitorerne.

Det var Romain Grosjean, der havde mistet frontvingen. For enden af langsiden havde franskmanden sagt farvel til sin frontvinge. Den forlod Haas-køreren uden kollision, hvilket selvfølgelig gav anledning til bekymring hos det amerikanske team, der denne sæson debuterer i Formel 1.

På det tidspunkt havde han i løbet af formiddagen tilbagelagt 13 omgange på lidt over tre timer. Da testen var omme stod han og Haas noteret for 31 omgange. Ikke ligefrem den ønskede start.

Når der afvikles test i Formel 1, skal der tages et hav af forbehold, når det gælder umiddelbare konklusioner. Det gøre sig gældende for Renault, Haas - og resten af feltet.

Det er dog ikke alt, der holdes hemmeligt, selv om man nærmest skulle tro det, når man spadserer ned gennem pitlane på Circuit de Barcelona-Catalunya denne mandag.

Se også: Kevins makker: Det har været skuffende

Romain Grosjean og Haas mistede frontvingen og havde en rigtig møgdag. (Foto: Jan Sommer)
Romain Grosjean og Haas mistede frontvingen og havde en rigtig møgdag. (Foto: Jan Sommer)

For der bliver skærmet godt og grundigt af, når der arbejdes på bilerne i garagerne. Som da Lewis Hamilton trillede ind omtrent en time før testens afslutning.

Her var flere fotografer på spring til at fange briten, men havde de håbet at få et billede af verdensmesteren, mens han sad i Mercedes-raceren inde i garagen, blev de skuffede.

På få sekunder blev 'gardinerne' trukket for i takt med, at Hamilton blev bakket sikkert ind i favnen på mekanikerne. De så ham ellers sjældent denne mandag - og så er vi tilbage ved det, der trods alt ikke kan holdes skjult ved en testkørsel. Antallet af kørte omgange.

For Lewis Hamilton blev med klar afstand den kører, der tilbagelagde flest kilometer på førstedagen af ugens test. 156 omgange blev det til i Mercedes-raceren, der både lød og lå fint på banen, de gange Ekstra Bladet blev offer for larmen og vidne til farten.

Reservekører Esteban Ocon, Kevin Magnussen og og Joylon Palmer. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 22. feb. 2016 - kl. 11:12 Ekspert: Kevin og co. vil være bagud fra start

Kevin Magnussen kunne slappe af under den catalanske sol. Onsdag er det danskerens tur. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen kunne slappe af under den catalanske sol. Onsdag er det danskerens tur. (Foto: Jan Sommer)

Verdensmesteren noterede sig for dagens næstbedste tid, og dermed landede Ferrari og Mercedes i top. Det er sandsynligvis også i det leje, de to hold vil befinde sig, når VM-stillingen skal gøres op sidst på året.

Men man skal selvfølgelig tage sine forbehold. Specielt i denne tid. Testen i Barcelona fortsætter tirsdag, onsdag og torsdag. De to sidste dage vil Kevin Magnussen køre for Renault.

Jolyon Palmer var første mand i ilden for Renault. Få seneste nyt om Kevin Magnussen og teamkammeraten her:

14 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere