Den spildte superstjerne: Alonso klar til F1-farvel

Fernando Alonso kan have kørt sit sidste grandprix i Monaco

MONACO (Ekstra Bladet): Årets største og mest glamourøse Formel 1-grandprix handler i særlig grad om en mand, som slet ikke er mødt op: Fernando Alonso.

Afbuddet til den største begivenhed i Formel 1, hvor den spanske verdensstjerne ellers havde de bedste muligheder for et hæderligt resultat til skrantende McLaren-Honda, fortæller historien om, hvor meget den ellers så sejrsvante kombination af det britiske racerteam og de japanske hestekræfter har fejlet.

I skærende kontrast vælter det ud med billeder af en storsmilende og oplagt Fernando Alonso fra USA, hvor han søndag gør sit første forsøg på at vinde Indianapolis 500 i Indycar.

Selv amerikanernes større tradition for fan-involvering og bedre adgang for pressen omfavner han.

Artiklen fortsætter under billederne

62305969.jpg 

62519335.jpg 

Hvorfor den snart 36-årige dobbelte Formel 1-verdensmester kan have kørt sit sidste grandprix i Monaco og være i gang med sin afskedssæson.

- Jeg kan sagtens forestille mig, at Fernando ikke kører i Formel 1 næste år. Han vil kun sidde i en mesterskabsbil. Reelt efterlader det kun Mercedes, Ferrari og Red Bull. Jeg ville elske at se ham sammen med Vettel hos Ferrari, siger Manuel Franco fra den spanske sportsavis AS, om end han godt er klar over, at det sidste er ønsketænkning.

Francos primære fokus er Fernando Alonso, og Ekstra Bladet talte med ham i Barcelona for to uger siden, idet journalisten sammen med 14 af kollegaerne fra det faste spanske F1-pressekorps også har droppet Monaco for i stedet af rejse til Indianapolis.

Som Manuel Franco siger: Formel 1 i Spanien er Fernando Alonso.

- På vores hjemmeside er det Real Madrid først, så Barcelona og dernæst Fernando Alonso. Ikke Formel 1, men Fernando Alonso.

Det er svært at have ondt af en mand, som alene på sin treårige kontrakt hos McLaren-Honda tjener 120 millioner … dollar! Med den nuværende kronekurs er det rundt 800 millioner for at trille rundt i en racer, hvor man selv med Alonsos evner er prisgivet.  

Men historien om Fernando Alonso handler også om spildte muligheder og dårlig timing, for i Formel 1-paddocken er bred enighed om, at hvis han ikke er den bedste så i hvert fald en af de allerbedste nutidige kørere med et talent, som burde have udløst mere end de foreløbigt to titler.

De blev vundet allerede i 2005 og 2006, hvorefter han rykkede til McLaren og røg uklar med bossen Ron Dennis på grund af dennes favorisering af talentfulde Lewis Hamilton. En mere objektiv udlægning er snarere, at de var ligestillede og Alonso ikke var klar nummer et i teamet.

Hos Ferrari fra 2010-2014 blev det til tre VM-andenpladser, mens Red Bull og Sebastian Vettel gjorde rent bord.

- Der var store forventninger til Ferrari-tiden, og i Spanien mener man, at Alonso burde have vundet mindst fem titler, siger Manuel Franco.

Indtil Honda-motoren er stået af har Fernando Alonso i år kørt nogle fantastiske løb og senest en drømmekvalifikation i Barcelona, hvor han blev syver.

62219248.jpg 

Både kunnen og sulten er der stadig, fordi Formel 1 efter det nye 2017-reglement er tilbage, hvor spanieren mener, sporten bør være.

Siden han på Hondas hjemmebane i 2015 ydmygede sin japanske arbejdsgiver ved at råbe GP2-motor over radioen, har kritikken været højrøstet. 

Vintertesten var en katastrofe og i sit tredje år mangler Honda-motoren fortsat både hestekræfter og driftsikkerhed. Teamet bevæger sig i den rigtige retning, men spanieren er langtfra tilfreds.

- Det er ikke nok. Vi er McLaren-Honda. Hvis vi ikke er i top-fem eller på podiet er det spild af tid, sagde han i Australien.

I år har han gentagne gange fastslået, at han beslutter sin fremtid i efteråret, og alle muligheder er på bordet.

- Min hensigt og førsteprioritet er at køre Formel 1 næste år, men ikke kun at deltage: Jeg vil vinde. Nu har jeg ikke længere forpligtelser hos McLaren. Jeg er glad for holdet, men vi vinder ikke.

- Hvis vi i september eller oktober er i en position, hvor jeg tydeligt kan se en mulighed for at vinde i 2018, vil jeg være mere end glad for at blive. Er det ikke tilfældet, vil jeg være mere end glad for at tale med alle andre, siger han.

62412189.jpg 

Japanernes anderledes opfattelse af pli og offentlig kritik tager han ingen hensyn til:

- Det er ikke min karriere, min kunnen og mit image, der er på spil. Det er deres karriere, kunnen, penge og image. Jeg prøver at støtte holdet og køre så hurtigt, som jeg kan, men problemet er ikke kun mit. Deres er langt større.

McLarens nye topchef Zak Brown lagde forleden ingen fingre imellem i et interview med BBC:

- Hvis vi kan bygge en konkurrencedygtig bil til ham, så bliver han. Hvis ikke, så forlader han os.

***

Alonsos muligheder

 

McLaren-Honda: Teamet vil gerne forlænge, men det kommer kun til at ske, hvis Honda laver mirakler inden efteråret. Selv om de gør alt for at holde Alonso glad - som deltagelsen i Indianapolis 500 - gider han ikke spilde mere tid på deres løfter.

Renault: Når Fernando Alonso er i problemer, vender han hjem, siges det. Og hjem for spanieren er Enstone, hvor han har kørt af to omgange tidligere i karrieren og vandt sine mesterskaber. Alligevel er Renault stadig i en opbygningsfase og flere sæsoner fra at køre med om sejrene.

8592687.jpg 

Mercedes: Spanieren ville elske at blive forenet med sin tidligere teamkammerat fra den turbulente 2007-sæson hos McLaren. Men Mercedes ser ingen grund til at tage chancer med den sprængfarlige cocktail og forlænger højst sandsynligt i stedet Valtteri Bottas.

62514615.jpg 

Ferrari: Der blev smækket med døren, da Fernando Alonso skrev under med McLaren-Honda i 2014. På ledelsesplan har der imidlertidig været så mange udskiftninger, at spanieren teknisk set kunne vende tilbage. Sebastian Vettel vil med garanti stritte imod, og Ferrari har tradition for udprægede førstekørere. Og så er spørgsmålet stadig, hvorvidt Kimi Räikkönen (endelig) stopper.

62537442.jpg 

Red Bull: Lykkes det Ferrari at kapre Daniel Ricciardo, forfremmer østrigerne i stedet Carlos Sainz Jr. Det vil være højst usandsynligt, at de tilbyder sædet til en i F1-verdenen gammel mand, hvor god han end måtte være bag et rat.

62537450.jpg 

Farvel til F1: Er en yderst realistisk mulighed; i hvert fald hvis 2018 kaldes et sabbatår, så døren står på klem for comeback i 2019 til den da 38-årige Alonso. Næste sæson kan han i stedet fokusere på sin Triple Crown ved at køre både Indianapolis 500 og Le Mans.

Head-to-head: Så meget halter McLaren efter Ferrari:

Button vil hellere have ondt i nakken end champagnebrandert

F1-stjernen indtager USA - sådan har du aldrig set Alonso før

2018-pladsen besat: Mercedes tæt på kontraktudspil

Haas-boss forbløffet: Hvor kom Alonso fra?

Bidsk Alonso til McLaren: Lav en bedre bil eller jeg smutter

4 kommentarer
Vis kommentarer