Derfor blev Kevin straffet hårdt

Kevin Magnussen kunne have sluppet med en reprimande, hvis han eller Renault havde reageret straks på det missede røde lys - ikke en fejl, en misforståelse, fastholder teamet

BAHRAIN (Ekstra Bladet): Kevin Magnussens kvalifikation og chancer i søndagens grandprix i Bahrain blev ødelagt, da danskeren missede at stoppe for et rødt lys og vejning af raceren.

Når straffen fra dommerne blev så hård, skyldes det, at bilen ikke straks blev returneret til det internationale motorsportsforbund FIA’s garage.

FIA’s (ret omfattende) reglement er ganske klart. Misser en kører et rødt lys - hvilket kan ske - kan de slippe med en reprimande, hvis bilen straks bliver leveret tilbage. Ellers falder straffen prompte: Start fra pitlane i løbet.

Kevin Magnussen og teamets fejl skyldes ifølge deres forklaring, at de troede, det røde lys kun gjaldt Red Bulls Daniil Kvyat, som kørte foran. Men FIA ville Renaulten til tjek, om end russeren først stoppede.

- For noget, som helt er ærligt i anden træning er et rutinetjek, er det en kæmpe straf. Jeg vil ikke en gang kalde det en fejl, det var en misforståelse. Jeg synes, det er meget, meget hårdt, sagde Alan Permane, chefingeniør for Renault, sent fredag aften til den danske presse i Bahrain.

Kevin Magnussen har fået det værst tænkelige udgangspunkt for løbet i Bahrain. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 1. apr. 2016 - kl. 22:30 Rutinetjek udløser kæmpestraf til Kevin Magnussen

Toro Rossos Carlos Sainz begik samme fejl sidste år i Monaco. Under kvalifikationen så han det røde lys for sent. Spanieren stoppede ved næste lejlighed til vejning, men det var heller ikke godt nok, og han blev dømt efter samme paragraf som Kevin Magnussen.

Begynderfejl eller ej. Dommernes straf synes hård, ikke mindst fordi Renault-danskerens brøde foregik under træning, vurderer flere internationale pressekollegaer, som Ekstra Bladet har talt med.

Kevin Magnussen - her sammen med sin løbsingeniør - står over for en umulig opgave til søndagens grandprix. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen - her sammen med sin løbsingeniør - står over for en umulig opgave til søndagens grandprix. (Foto: Jan Sommer)
 

Kevin Magnussen forsøgte efter bedste evne at finde et smil frem, da han torsdag aften i hast passerede pressen på vej ind i sit kørerrum. Han havde ikke lyst til at udtale sig, før han havde sovet på den dårlige udgang på dagen.

Lørdagens kvalifikation er dermed betydningsløs for ham. For at køre grandprixet skal man stille op, men Renault har allerede meddelt, at man sparer dæk og arbejder hen mod det bedst tænkelige setup til selve løbet.

FIA’s sportslige reglment, artikel 29.1 (iv)

FIA’s sportslige reglment, artikel 29.1 (iv)

(…)

Når signaleret, skal køreren fortsætte direkte til FIA-garagen og stoppe sin motor.

En kører, som ikke stopper når signaleret, vil få en reprimande, såfremt bilen er bragt tilbage til FIA’s garage uden forsinkelse, og den FIA-delegerede finder, at bilen er bragt tilbage i præcist samme stand, som den var i, da den blev kørt ind i pitten.

Enhver kører, som ikke stopper, når han bliver bedt om det, og derefter ikke bringer bilen tilbage til FIA-garagen, eller hvis arbejde er lavet på bilen, før den er returneret til FIA-garagen, skal starte løbet fra pitlanen.

Kevin Magnussen var ikke den eneste, som var i problemer fredag. Sebastian Vettels Ferrari gik i stå, og tyskeren måtte skubbe den i sikkerhed:

Efter Sebastian Vettels Ferrari stoppede, blev han hængende ude på banen og studerede sine konkurrenters linjer gennem svingene. (Foto: Jan Sommer)
Efter Sebastian Vettels Ferrari stoppede, blev han hængende ude på banen og studerede sine konkurrenters linjer gennem svingene. (Foto: Jan Sommer)
 

96 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere