Derfor tror Renault på fremgang i Østrig

Red Bull Ring skulle passe noget bedre til Renault-raceren end de tre foregående løb, mener den sportslige ledelse

Renault havde det svært i Baku. Foto: All Over Pres
Renault havde det svært i Baku. Foto: All Over Pres

Bybanerne i Monaco, Montréal og Baku har været en barsk omgang for Renault: Nul point, et godt indhug på materiel-kontoen og senest i Aserbajdsjan kvalificerede de gule racere sig bagest.

Altså længere tilbage end både Sauber og Manor ...

- De sidste tre løb har været hårdere end forventet og muligvis endnu sværere, end vi havde regnet med først på året, indleder Renault Sports administrerende direktør Cyril Abiteboul teamets optakt til weekendens løb i Østrig.

- I særdeleshed er vi nødt til at målrette forbedringer i kvalifikationen og aerodynamikken, konstaterer franskmanden. 

Hvilket teamet nu har talt om siden sæsonens første grandprixer ... uden at det er blevet bedre.

Alligevel forventer den sportslige ledelse fremgang på Red Bull Ring - ikke mindst grundet banens layout.

- Vi led i de langsomme sving i Canada og Baku. Østrig burde være bedre passe os bedre af en række årsager. Jeg synes, vi gør fremskridt som team, og jeg håber, vi kan bevæge os fremad løb efter løb på de mere traditionelle baner mod vores niveau før Monaco, siger sportschefen Frederic Vasseur.

Den tekniske chef Bob Bell uddyber:

- Østrig er mere i RS16'eren komfort-zone. Vi forlod Barcelona-testen ret positive og har siden da tilføjet et positivt skridt med den opgraderede motor, men de baner, vi har efterfølgende har besøgt, har virkelig stoppet vores fremskridt - det er noget, vi må tage hånd om. 

Se også: Palmer stikker til topteams: I ødelægger det for os

Red Bull Ring er kort med sine 4,326 km og har blot ni sving. Selv om Renault-motoren stadig er et stykke fra Mercedes' ser Bob Bell frem til den hurtigere bane.

- Den gennemsnitlige fart i svingene er højere, og der er ikke så mange sving. Banen har visse elementer af højhastighed, så du vil have en bil, som har god balance til høj fart. De højere hastigheder burde passe os, da vi har set i de tre seneste løb, at vi har en svaghed i de langsomme, så det bliver godt at komme væk fra dem, konstaterer han.

Renault har hovedsageligt valgt ultrabløde dæk til Kevin Magnussen og Jolyon Palmer. Red Bull Ring er ikke hård ved dækkene og har fået ny belægning til dette løb, men den nye dæktype har teamet endnu ikke rigtigt fået til at fungere.

Se også: F1's silly season for alvor begyndt: Her er overblikket

Se også: Udenlandsk anerkendelse: Glimrende kørt, Magnussen

Optakt til Østrig: Gense Alonso og Kimi i vanvittigt crash:

Se også: Rejste sig efter rædsels-optakt: Kevin håbede på uheld

Kevin Magnussen fik oprejsning efter en skuffende kvalifikation, men danskerens materiel gjorde ham aldrig i stand til at kæmpe med om point i Baku. (Foto: AP) Formel 1 - 19. jun. 2016 - kl. 17:10 Rosberg suveræn i Baku: Magnussen rejste sig efter skuffelse

7 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere