Desperate Ferrari på VM-jagt: Kopierer Mercedes

Verdensmester Lewis Hamilton skal køre den mest avancerede 'sølvpil' nogensinde, men Ferrari byder op til dans

Se den avancerede, nye Mercedes-racer her. Video: PA

Det var ren tilståelse.

Ferrari har 'stjålet' fra suveræne Mercedes.

Så er man fri for at blive beskyldt for 'industrispionage'.

Ferraris tekniske direktør Mattia Binotto fortalte åbent om, at Mercedes var blevet kigget over skulderen.

Det skete ved præsentationen af  'Den stejlende Hingst' på fabrikkens egen bane i Maranello i Norditalien.

Næsten på samme tid, 1600 km væk viste Mercedes 'sølvpilen' årgang 2018 frem på britiske Formel 1-bane i Silverstone.

For at få en mere stabil bil har Ferrari med egne ord bevæget sig i retning af Mercedes og forlænget akselafstanden.

Ferrari havde i sidste sæson gjort klar til at overhale verdensmester Lewis Hamilton og co., da Ferrari udgik både i Singapore og Japan, så det endte med den fjerde VM-titel til Lewis Hamilton og ligeledes et fjerde konstruktør-VM til Mercedes.

Selv om Mercedes hylder princippet om ikke at skifte ud på et vinderhold, har man i den grad arbejdet med 2018-udgaven af Mercedes.

- Det er den mest avancerede bil, som vi har sendt på banen, lød det fra teamchef Toto Wolff.

Samtidigt er der blevet luget ud i de små fejl, som i sidste sæson drillede især på de 'langsomme' baner.

Og der er i den grad blev lagt arbejdstimer i projektet å¨at skabe endnu en vinderbil.

- Der er blevet brugt, hvad der svarer til 1000 år på at udvikle bilen, fortalte Lewis Hamilton, som efter finnen Valtteri Bottas første 'jomfruelige' omgange overtog scenen.

- Når du ved, hvor megen tid der er brugt på at skabe håb og drømme, er du bange for at skade bilen, fordi det vil gøre ondt i manges hjerter.

Se Ferraris nye racer her:


I næste uge vil Ferrari og Mercedes mødes i Barcelona til den første test, hvor man normalt nøjes med at føle hinanden på tænderne.

Det er først om en måned i Melbourne, at der vil blive gas.


Til den tid vil det blive spændende at se, om en mere rød Ferrari end længe har fundet den fart, som har manglet på højhastighedsbanerne.

De hvide frontskærme er væk, efter den mangeårige banksponsor Santander er stoppet.

- Jeg er spændt, lød det fra eks-verdensmester Sebastian Vettel, som er mere end sulten efter at vælte Lewis Hamilton af tronen og generobre den Formel 1-trone, som han mistede i 2014.

I hvert fald har den 30 årige tysker en vis tro på, at Ferrari snart kan overhale rivalen.

Han er stoppet med at skælde ud og tale om at køre for netop Mercedes.

Ved begge præsentationer blev halo-systemet, som er blevet integreret i bilerne, udsat for kritik, fordi det er ødelæggende for det visuelle indtryk, og Mercedes-bossen Toto Wolff gik så vidt, at hvis han stod med en motorsav, ville han straks fjerne halo-systemet.

Det var lidt afdæmpet fra Lewis Hamilton, som var fuld af lovord om den forbedrede sikkerhed og trøstede sig med, at der var tale om 'førsteudgave', som med tiden vil blive udviklet på, så det ikke på sigt vil stikke i øjnene.

Formel 1 - 20. feb. 2018 - kl. 14:43 Efter spektakulær lancering: F1-stjerne crasher før test

Se også: Mercedes frygter intenst F1-ræs: Her er rivalerne i 2018

Formel 1 - 14. feb. 2018 - kl. 16:58 De første billeder: Smugkig på Kevins nye racer

1 af 2 Ferrari vil være mere rød end længe (Foto: Ferrari)
2 af 2 Sådan ser Mercedes' Formel 1 hold ud i 2018 udgaven. teamchef Toto Wolff rager op i forhold til verdensmester Lewis Hamilton og Valtteri Bottas (Foto: Mercedes)
20 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere