Det kunne han ikke før: Her er nøglen til Magnussen-point

En fremragende start og bedre udnyttelse af dækkene end forventede skaffede et hårdt tiltrængt point til Renaults dansker

Følg Formel 1

SINGAPORE (Ekstra Bladet): En af Kevin Magnussens svagheder i begyndelsen af Formel 1-karrieren var evnen til at tackle de sarte Pirelli-dæk.

På et meget vigtigt tidspunkt af sæsonen viste den danske racerkører, at den disciplin har han fået styr på.

Fem vundne placeringer på starten, som blev kaotisk, da Force Indias Nico Hülkenberg blev klemt og crashede, efterfulgt af en perfekt eksekveret strategi udløste point for blot anden gang i år til Kevin Magnussen og Renault.

- Jeg får en sindssyg god start og kommer på ydersiden til det første sving. Så sker der det uheld med Nico Hülkenberg på indersiden, hvor et par stykker er implicerede, forklarer Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

- Da jeg lå der som tier under safetycar, tænkte jeg: Det var sgu en god start. Men jeg havde ikke regnet med, at jeg kunne holde tempoet. Som racet begyndte igen, hang jeg på og fik blod på tanden. Jeg kunne godt se, at den skulle køres hjem på at holde dækkene i live og ikke blive for ivrig.

Egentlig var det planen for at køre ultrasoft-supersoft-soft, men Magnussen muliggjorde at slippe for at bruge den langsomste dæktype til sidst.

'Renault bør være glade for at have Magnussen denne søndag'

- Vi forbedrer vores strategi ved at køre endnu længere, end vi havde regnet med både på det første stint på ultrasoft og det mellemste på supersoft. Det gjorde så, at vi kunne køre det sidste stint på supersoft i stedet for på soft, som vi havde regnet med, vi skulle.

- Ikke nok med at vi lavede en to-stopper, hvor mange andre lavede en tre-stopper. Så lavede vi en to-stopper, der blev forbedret gennem løbet. Et perfekt løb fra hele teamet. Fejlfri indsats, siger danskeren.

Faktisk nåede Kevin Magnussen til sidst op til Daniil Kvyat og Sergio Perez, som lå i tæt duel.

- Jeg har ingen chancen til sidst, for Perez kører så hurtigt på langsiden, og Kvyat lige foran mig havde DRS i slipstrømmen hele tiden. Så når jeg kom tæt på, kunne jeg ikke komme forbi.

- Helt til sidst kom der nogle problemer med gearkassen. Den hoppede ud af gear, så jeg blev lidt konservativ i min kørestil.

Vigtigt for kontrakten
Alligevel skulle vinderen Nico Rosberg heller ikke have lov til at tage Kevin Magnussen med en omgang.

- Jeg ville helst ikke have, at han overhalede. Hvis nu en af de to foran kørte tør for benzin eller crashede med hinanden på sidste omgang, og jeg var blevet overhalet, så havde jeg ikke fået de point. Så det gjaldt om ikke at blive overhalet til sidst.  

Betydningen af blot det ene point skal man ikke underkende.

Kevin Magnussen var meget glad efter det hårde ræs. Det samme var hans inderkreds, og gratulanterne strømmede til, før han søgte ly i Renaults afkølede lejr.

Hukommelsen i paddocken er kort, så dette løb kan vise sig vigtigt i kampen om en kontraktforlængelse.

- Der er aldrig et dårlig tidspunkt at score point på. Det er ikke nogen hemmelighed, at det handler om at præstere. Og det er rigtig vigtigt lige nu, hvor beslutningen er forsinket, siger Kevin Magnussen.

Han tilbringer endnu et par dage i Singapore med pr-arbejde for Infinity, inden han vender retur til Europa.

Her er den vanvittige start, hvor Kevin avancerede fem pladser:

Formel 1-stjerner mindes deres afdøde danske ven: Christian var fantastisk

Mirakel fra Magnussen: Point i Singapore

Kevins ekstreme ræs: To timer i natteheden uden vand

Vi hører her ouverturen til en mulig katastrofe

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.