Dummer sig: - Det skriger til himlen

Jason Watt er skuffet over Red Bulls manglende overblik i den afsluttende del af kvalifikationen, ligesom Mercedes også får hårde ord med på vejen

Valtteri Bottas, som udgik af Monacos Grand Prix (billedet), dummede sig under kvalifikationen, mener Jason Watt. Foto: Hoch Zwei/Ritzau Scanpix
Valtteri Bottas, som udgik af Monacos Grand Prix (billedet), dummede sig under kvalifikationen, mener Jason Watt. Foto: Hoch Zwei/Ritzau Scanpix

KVALIFIKATIONEN TIL ASERBAJDSJANS Grand Prix var en af de mest spændende i lange tider, men den store overraskelse var, at Red Bull ikke var blevet klogere siden Monaco.

Max Verstappen og Sergio Perez havde pakken og farten til en pole position, men den glippede grundet en afkørsel fra Yuki Tsunoda, som resulterede i et rødt flag og afbrydelsen af kvalen.

I Monaco for blot 14 dage siden, da glippede en stort set sikker pole position til Max Verstappen, og det var sørme også, fordi en konkurrent kørte bilen i autoværnet med et rødt flag og en afbrydelse som resultat.

Jason Watt er ude med kritik af flere topteams i sin klumme. Foto: Tariq Mikkel Khan
Jason Watt er ude med kritik af flere topteams i sin klumme. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

JEG KAN UNDRE mig rigtigt over, hvorfor man ikke – klog af skade - denne gang i Baku sørgede for at få Red Bull-bilerne tidligere ud på banen til det sidste og afgørende forsøg.

Allerede da Q3 begynder er Red Bull på hælene, idet de er det sidste hold, som kommer ud af pitgaragen, og dermed er man også bagerst i køen til sidste forsøg, når det virkelig gælder.

Det bliver ikke meget bedre af, at det var søsterteamet Alpha Tauri som ødelagde det sidste forsøg, da deres japanske teenager Tsunoda endte i hegnet.

DET BURDE VÆRE nemt at tale sammen med søsterteamet og vide, at begge Alpha Tauri biler skulle køre to forsøg uden at pitte. Deres fremgangsmåde var, at de mellem deres to hurtige omgange skulle køre en langsom omgang for at køle dækkene lidt ned og lade batterierne op til maksimum kapacitet.

Yuki Tsunoda sluttede kvalifikationen brat. Foto: Anton Vaganov/Ritzau Scanpix
Yuki Tsunoda sluttede kvalifikationen brat. Foto: Anton Vaganov/Ritzau Scanpix

Jeg er lidt skuffet over, at Red Bull ikke havde større overblik og sendte deres biler 20-30 sekunder tidligere ud af pitten. Så var man ikke havnet bag Alpha Tauri-bilerne, og det havde jo ændret udfaldet noget så væsentligt, kan man se i bagklogskabens ulideligt klare lys.

Faktum er, at det lys var tændt allerede ovenpå kvalifikationen i Monaco, så derfor er det dumt at falde i samme fælde allerede løbet efter.

Mercedes dummer sig også.

I LEJREN MED de sorte pile var man heller ikke alt for kloge i deres forsøg på at sikre sig pole position. At både Lewis Hamilton og Valtteri Bottas kørte dobbelt opvarmningsomgang, og ved et uheld kom til at give Charles Leclerc den slipstrøm, han havde brug for, det er én ting.

Men selvom Ferrari-køreren fik en utilsigtet hjælpende hånd, så kunne Hamilton sagtens havde været indehaver af den pole position.

Da de to Mercedes-biler med Bottas forrest er halvvejs rundt på deres forsøg, da kommer det op på grafikken, at Bottas er hele 0,8 sekund efter hurtigste tid.

Red Bull var på hælene i Q3. Foto: Maxim Shemetov/Ritzau Scanpix
Red Bull var på hælene i Q3. Foto: Maxim Shemetov/Ritzau Scanpix
 

DET SKRIGER TIL himlen, om at Bottas burde have opgivet sit forsøg, og have sænket farten og have givet Hamilton en monster slipstrøm ned mod målstregen. Det havde klart givet englænderen de ekstra 0,24 sekund, han endte med at mangle til hurtigste tid fra Leclerc på pole position.

Krigen mellem Red Bull og Mercedes er i fuld gang, og det er skønt at se de to hold med lidt skønhedsfejl og bommerter. De viser jo blot, at er begge hold er pressede i deres forsøg på at sikre sig VM-titlen.

Når løbet køres i Bakus gader, har jeg Verstappen som favorit til at tage sejren, grundet hans gode fart henover de mange omgange. Men til trods for Mercedes' mangel på fart over den enkelte omgang i træningerne, så tror jeg, at Lewis Hamilton kommer til at gøre det ganske fornuftigt, og han kan godt ende med at tage sejren.

Dog tror jeg, at Ferrari kun har god fart på den enkelte hurtige omgang, og derfor gjorde det godt i kvalen. Charles Leclerc får brug for at bruge sine sidespejle, for bagfra kommer Sergio Perez og Pierre Gasly. Sidstnævnte kunne sagtens blive dagens overraskelse og ende på podiet hvis folk foran ryger i klinch.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Aserbajdsjan – Baku City Circuit

Der er ikke plads til fejl på banen. Foto: Anton Vaganov/Ritzau Scanpix
Der er ikke plads til fejl på banen. Foto: Anton Vaganov/Ritzau Scanpix

Banens natur med snævre 90 graders sving og den mega lange langside, giver altid smæk for skillingen.

Opskriften er, at der kan køres tæt grundet den lave svinghastighed, og så kan vi ofte se selv de langsommere teams være i stand til at overhale efter 2,2 km med speederen i bund og DRS åben. Mange vil nok ramme hegnet, så safetycar skal ofte på banen her.

Søndag sender Ekstra Bladet eksklusivt boksebraget mellem Floyd Mayweather og Logan Paul. Bliver det til bøllebank, sensationelt nederlag eller ren skandale? SE MED HER (Ekstra Bladet+)