Efter Haas-konflikt: Nye interne regler indført

Teamordrer er kommet for at blive hos Haas. Holdet sættes altid før Kevin Magnussen og Romain Grosjeans personlige behov

BAKU (Ekstra Bladet): Teamordrer er blevet udstedt til de seneste to Formel 1-grandprixer hos Haas F1 Team, og der er højst sandsynligt flere på vej.

Kevin Magnussen og Romain Grosjean kæmper om de samme og sjovere placeringer end sidste år, men efter kontroverser under løbene har teamchef Günther Steiner måtte bringe et sæt nye interne regler i spil.

- Detaljerne får du ikke, men grundreglen er: Kør for teamet. Det handler ikke om dig, det handler om teamet, siger Günther Steiner til Ekstra Bladet.

Senest var den gal på Shanghai International Circuit, da Romain Grosjean fik besked på at flytte sig for sin danske teamkammerat, hvilket skete under højlydte protester.

Ingen af kørerne forfordeles; det handler udelukkende om, hvem der er i den bedste position til at score point. For to uger siden var det Kevin Magnussen, selv om franskmanden startede løbet en plads længere fremme.

- Når du starter 11’er i Kina med et frit dækvalg, har du en fordel over at starte tier med andre dæk.

Forløbet var udramatisk trods radiobrok - her kan du læse Steiners forsvar af teamordren.

Det samme kan ikke siges om Bahrains Grand Prix, der afstedkom de nye regler.

Her kørte Haas-duoen i princippet to forskellige løb med Kevin Magnussen langt foran teamkammeraten. Alligevel var de ved at kollidere, da danskeren kom buldrende bagfra på nye dæk og ikke umiddelbart fik lov til at køre forbi sin teamkammerat, der selv var på nippet til at skulle i pit.

- I sidste ende kører vi race for Haas F1. Ikke mod hinanden. Det er grundreglen, for vi havde jo den lille hændelse i Bahrain.

- Vi gav ikke klare instrukser; den tager jeg på min kappe, og så etablerede vi de andre regler. Det her er Haas F1, og det er vigtigst. Derefter jer to, siger teamchefen.

Hvilket giver god mening for Kevin Magnussen. Jo bedre teamet klarer sig, jo bedre klarer kørerne sig på den lange bane.

- Det er en anden situation, hvor vi er midt i feltet og så to kørere, der kører om mesterskabet fra samme team. Så bliver det et problem med teamordrer, når de kæmper om kørermesterskabet. Men det er ikke der, hvor vi er. Det er vores egen interesse at gøre det så godt, vi kan, for at teamet kommer så højt op som muligt, siger danskeren. 

doc6zq0pkifhwz1jsa5r6el.jpg 

Hvor galt det kan gå mellem teamkammerater, så man blandt sidste år hos Force India. I Aserbajdsjans Grand Prix - som køres denne weekend - havde Sergio Perez eller Esteban Ocon en reel chance for at vinde, hvis de ikke var kørt sammen.

Haas-teamchefen og kørerne tvivler på, at samme rivalisering udvikler sig på det amerikanske hold. Men man skal aldrig sige aldrig.

- Vi prøver at undgå det, men vi ved aldrig, om det sker, siger Steiner - og slår en latter op.

Angreb gør ondt på Haas-boss: Forarget over mangel på respekt

Kevin hylder Ferrari: Fedt at se dem vinde

Læserne har talt: Kevin topper - fænomen flopper

Fokus denne weekend er at holde sig i den øvre del af midterfeltet på den atypiske bybane i Aserbajdsjans hovedstad, Baku. Den har både en sektor med karakteristika som Monaco, samtidig med at der andetsteds skal bruges topfart som på Monza.

- Jeg forudser ikke nogen store problemer. Vi har været på fire forskellige baner indtil videre, og bilen har været konsistent alle steder. Vi har ingen bekymringer, men man kan selvfølgelig aldrig vide den slags med sikkerhed. Vi skal bare prøve at tage os sammen og få to biler i pointene for en gangs skyld, siger teamchefen.

Han håber, at det er Haas' tur til at være heldige denne weekend.

Kevins nye Dubai-liv: Jeg savner Elsa helt vildt

20 år siden: Da F1-teams kæmpede om Magnussen

Kevin og favoritterne: F1-tabellen lyver