Efter mærkelig weekend: Kevin blæser til angreb

Fra 11. pladsen er der gode chancer for point til Kevin Magnussen i Canadas Grand Prix

MONTRÉAL (Ekstra Bladet): Flere point på kontoen er det realistiske mål for Kevin Magnussen og Haas, når der søndag aften køres grandprix i Montréal.

Som tidtagningen udviklede sig var 11. pladsen noget nær det optimale, mener han selv, teamchef Günther Steiner og ikke mindst løbsingeniøreren Giuliano Salvi.

Italieneren havde nemlig et par dage forinden lovet at give ‘fish and chips’ til hele teamet, hvis Magnussens side af garagen nåede ind i top ti.

Så han sparer lidt mønt og kan lægge en strategi med frit dækvalg. Renault- og Force India-kørerne foran skal nemlig begynde på den allerblødeste dæktype, som ikke forventes at holde længe på Circuit Gilles Villeneuve.

Kevin Magnussen var ganske godt tilfreds med sin indsats, da Ekstra Bladet talte med ham lørdag aften i Canada.

Under træning så han ikke hurtig ud, men fik alligevel sat nogle gode omgange sammen, da det blev alvor.

- Hele weekenden har været lidt mærkelig, for jeg har ikke rigtig kunnet sætte en omgangstid, der var repræsentativ for, hvad vi egentlig kunne. Vi har været lidt påpasselige med at lave for store ændringer og ville ikke rigtig reagere på at ligge bagved nede i træningerne. Hvor vi ikke fik kørt den omgang på grund af trafik eller mig, der lavede en fejl.

- I brudstykker på sektorerne og data kunne vi se, at farten var der. Hvis jeg bare satte en omgang sammen. Tidtagningen handlede egentlig om at undgå trafik. Det fik jeg først til sidst, hvilket egentlig var heldigt, for nu starter jeg 11’er, siger han.

- Jeg tror, det er en ulempe at starte på hypersoft, og jeg tror heller ikke, de vil være særligt hurtigere, når de har pittet. Det er godt ikke at starte på, for du har også friskere dæk til sidst, når du kan vente længere med at pitte. For jeg tror, de fleste vil forsøge end et-stopper. Det er ikke så tosset endda.

- Jeg tror, vi kan angribe. Vores fart i løbstrim er bedre end i tidtagningen, siger han.

Foto: AP
Foto: AP
 

Banen i Canada er lidt speciel. Den består af langsider og så en del langsomme sving, hvilket ikke passer så godt til Haas-raceren.

Ikke desto mindre troede Romain Grosjean på, at han med den nye opdatering kunne have været bedst efter topholdene, hvis motoren havde holdt.

Hvilket er et let postulat uden at have kørt en tællende omgang.

Se også: F1-fænomen stram i betrækket: - Jeg nikker snart nogen en skalle

Se også: Skuffelse midt i Haas-optur: Fronten smadret af murmeldyr

Se også: Heldet med Kevin: Romain gik op i røg

Se også: Dansk verdensstjerne fik Monaco-debut: Vild med Formel 1

Teamchefen var nu også godt tilfreds med, hvad der blev leveret.

- Det ser ud til, at Romain lidt hurtigere vænnede sig til opgraderingen, og hvordan den opførte sig. Kevin gjorde det temmelig godt i kvalifikationen, jeg var meget tilfreds. Han fik det maksimale ud af det. Måske Romain kunne have nået Q3, og så ved man aldrig, hvad der sker. Men det er ren spekulation, siger Günther Steiner til Ekstra Bladet.

Han forventer point søndag.

- Når man starter 11’er med frit dækvalg, kan man altid køre med om point. Med Romain skal der ske noget ekstraordinært. Ellers bliver det svært, når man starter sidst.

Søndag valgte Honda at sætte en ny motorenhed i Pierre Gaslys Toro Rosso. De har skiftet lidt rundt og haft problemer med den senest introducerede, så franskmanden rykker fra 16. til 19. pladsen. Romain Grosjean starter stadig sidst, idet han slet ikke kvalificerede sig. 

Canadas Grand Prix køres fra klokken 20.10 dansk tid.

Kevin Magnussen i fuldt firspring på vejen ind til paddocken i Montreal. Foto: CHARLES COATES/Ritzau Scanpix Sport og Spil Haas-boss: Vi ser den rigtige Kevin nu

Kevin Magnussen i debat Ayao Komatsu (t.v.), mens Haas' nye  dækspecialist Hiroshi Tomitsuka lytter med. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Chefingeniørens forklaring: Stor forskel på Kevin og Romain

Christian Lundgaard gør sig klar til race i selskab med sin personlige træner Dennis Wounlund. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Renaults topboss overbevist: Christian klar til F1 i 2021

Sport og Spil Så starter silly season: Sådan ser F1-feltet ud i næste sæson

52 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere