Eftertragtet til de helt store sæder: Sådan ser fremtiden ud i Formel 1

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt, kigger i krystalkuglen og giver sit bud på, hvad fremtiden bringer for de største teams

Daniel Ricciardo, der her hygger med danske Kevin Magnussen, bliver bare bedre og bedre. Foto: AP.
Daniel Ricciardo, der her hygger med danske Kevin Magnussen, bliver bare bedre og bedre. Foto: AP.

VED UDGANGEN af denne sæson udløber Daniel Ricciardos kontrakt med Red Bull. Fremtiden er endnu ikke sikret, og der er masser af rygter omkring, hvor australieren er at finde til 2019-sæsonen. Udover, at det ser ud til, at han kan beholde sin plads hos Red Bull, hvis han har lyst, så er han samtidig rygtet til både Mercedes og Ferrari. Især Ferrari har en 2. kører, som har nået sidste salgsdato, så timingen i Ricciardo’s kontraktudløb er slet ikke dårlig, hvis han vil søge nye græsgange.

UMIDDELBART HAR Ricciardos vej til at være et eftertragtet emne til de helt store sæder faktisk været en smule anonym. Daniel begyndte racelivet hjemme i Australien i 2006, og efter et par år på den nationale scene slog han sig i 2008 løs i Formel Renault, hvor det blev til gode resultater. I 2009 blev den unge australier Red Bull-juniorkører, og de købte ham ind i Carlins Formel 3-team, hvor han i sin første sæson vandt mesterskabet. Det gav billet til Formel 1 young driver-testen, hvor den hurtige australier satte alle til vægs, og så var han pludselig officiel Red Bull-reservekører til 2010.

DEBUTEN I FORMEL 1 kom i 2011 for HRT teamet, og i 2012 og 2013 var det hos Torro Rosso, der blev imponeret nok til, at han i 2014 kunne sætte sig i en Red Bull-bil ved siden af selveste Sebastian Vettel.

Se topforvirrede Magnussen og Ricciardo på sjovt pressemøde:

I årets første race – Australiens grandprix - kom Daniel hjem på en flot 2. plads, men den pokal tog Kevin Magnussen faktisk med hjem, efter Red Bull køreren blev diskvalificeret for at have kørt med for meget brændstof-flow. Men Daniel Ricciardo tog igennem sæsonen otte podier, tre sejre og blev 3’er i mesterskabet efter de dominerende Mercedes-biler – og en stjerne var født.

DANIEL RICCIARDO ER som en god flaske rødvin, han bliver bedre og bedre med årene. Efter at have fået Vettel til at ’flygte’ fra Red Bull til Ferrari, så har Ricciardo de seneste sæsoner haft fænomenet Max Verstappen som teamkammerat.

I min bog er Verstappen en af de kørere i feltet med mest ’rå speed’, altså ham som er umådelig svær at køre hurtigere end på en enkelt omgang. Men vi må konstatere, at det slet ikke har fået Ricciardo til at ryste på hånden, og faktisk har 2018 sæsonen tegnet et billede af, at det faktisk er Verstappen, som ryster på hånden, og han laver godt nok mange dumme kørefejl.

Her kunne det være gået helt galt for Toro Rosso:

Imens præsterer Ricciardo bare super godt, og senest i Kina fik vi en opvisning på evnerne. De overhalinger på Hamilton og Bottas var noget af det bedste, jeg har set i lang tid, og den slags kørsel er bare mega god timing, når der lige nu forhandles omkring, hvad der rent kontraktmæssigt skal ske i 2019.

LAD OS SE PÅ MULIGHEDERNE:

Red Bull: De vil helt sikkert gerne have australierens underskrift på et par år mere i deres bil, men hvis jeg var Ricciardo, så ville jeg lige trække vejret, inden jeg satte min underskrift her. En ting er, at teamet ser et kæmpe lys i Verstappen, og at han er deres fremtidige verdensmester, men har Red Bull overhovedet grejet til at kunne køre med om titlen? Ikke så længe der ligger en Renaultmotor bagi, og selvom Hondamotoren i Torro Rosso-bilen ser ud til at være bedre, end McLaren påstod, så er det heller ingen vinderkværn, skulle Red Bull vælge at gå den vej.

Mercedes: I slutningen af sidste sæson var der ingen tvivl i mit sind om, at Mercedes igen ville vinde i 2018, men nu er jeg ikke så sikker længere. Tilmed så må man erkende, at Valtteri Bottas er kommet noget bedre fra land i år end sidste år, så Mercedes er pt. nok mindre tilbøjelige til at skifte finnen ud end tidligere. Men hvis jeg var Mercedes, ville jeg ikke tøve i mange sekunder, før jeg valgte Ricciardo før Bottas.

Ferrari: Her synes jeg, at jeg kan få et mega godt match. Ferrari må erkende, at selvom Kimi Raikkonen på den enkelte omgang i træningerne, og sågar i Q1 og Q2, kan køre fra Vettel, så er det bare som om, det kikser for finnen, når det rigtigt gælder. Skal Ferrari have en kører, som nogle gange får mere ud af sin bil, end den fortjener, så er det Ricciardo, de skal have. Jeg ville så gerne se australieren trække i den røde køredragt til 2019, men jeg er ikke sikker på, at en vis Sebastian Vettel deler min begejstring for det scenarie.

Se også: Haas-bossen var trist: Vi SKAL gøre det bedre

Se også: Anklager 'farlige' Kevin: - Det er en mærkelig tankegang

Se også: Kevin i ny modvind: - Han er hård, men ikke tåbelig!

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere