Eksklusiv snak med Haas-boss: Kevin, kritikerne og kollegaen

Ekstra Bladet satte sig ned med teamchef Günther Steiner for at gøre status over Kevin Magnussen første tid hos Haas – det blev til en samtale om blandt andet kontant racing, personalepleje, kritikere, potentiale og en lynende hurtig franskmand

Foto: Imago sport/All Over Press
Foto: Imago sport/All Over Press

MONACO (Ekstra Bladet): Starten på Kevin Magnussens karriere hos Haas har været en tur i rutsjebanen. Det unge team har kæmpet med bilens driftssikkerhed og været noget mere uheldige end i den første sæson.

Danskeren har både dummet sig, følt sig forfulgt af uheld – og samtidigt leveret en række præstationer, som ifølge ledelsen viser, at de traf den rigtige beslutning ved at ansætte ham i stedet for Esteban Gutiérrez.

Joviale Günther Steiner begynder straks at plapre om, hvor mærkeligt det er, at en dansk journalist har et ü i sit navn, da Ekstra Bladet sætter sig ned med ham i Monaco for at gøre status over Kevin Magnussens sæsonstart. Meget sigende for tonen hos Haas siger man tingene ligeud i stedet for at gemme på noget ...

I Monaco scorede teamet for første gang point med begge biler i samme løb. En kærkommen opløftning, efter danskeren to uger forinden i Barcelona kørte sig ud af pointene efter sammenstød med Toro Rossos Daniil Kvyat.

– Haas F1 ansatte Kevin Magnussen, fordi I ønskede en ændring. Hvad har han givet teamet indtil videre?

– Det ser man om søndagen, hvor han racer og kæmper hårdt. Han er en fighter. Det var, hvad vi ønskede, og hvad vi kan lide.

– Tag løbet i Barcelona med to omgange igen, hvor han kørte ind i Daniil Kvyat. Han havde intet at tabe, men han gik efter den. Han gjorde det ikke med vilje, han forsøgte, og det var en hændeligt uheld, siger Steiner og peger desuden på et par imponerende første omgange fra danskeren.

Monaco-grandprixet bød på et endnu et højdepunkt med en af Magnussens bedste starter i karrieren.

– Alligevel har teamet færre point på dette tidspunkt af sæsonen end for et år siden?

– Ja, vi har misset flere muligheder. Vi er bedre, end tallene viser i øjeblikket – det er min mening, selv om jeg naturligvis er lidt farvet. I Australien tabte vi point på grund af en defekt turbo og ville have sluttet i hvert fald syver. Så havde vi været på samme niveau som sidste år.

– Feltet er også blevet meget hårdere i år end sidste år. Det lyder skørt med det nye reglement og burde ikke være sådan, men sådan er det. Fire teams er rigtig tætte, og vi kæmper indædt mod hinanden.

Günther Steiner på vej gennem Haas-garagen. Foto: Jan Sommer
Günther Steiner på vej gennem Haas-garagen. Foto: Jan Sommer
 

– Hvor vil du gerne se Kevin forbedre sig?

– Jeg synes, han forbedrer sig, men når man kommer til et nyt team, tager det tid. Vi ved, at han i anden halvdel af sidste sæson ikke var glad, hvor han var. Så jeg tror, han skal have sin selvtillid tilbage, og det er sket, synes jeg.

– Men vi skal forbedre os, han skal forbedre sig, og der er ikke noget specifikt område, hvor jeg synes, han virkelig er svag, siger Steiner.

Sat over for en erfaren teamkammerat er det godkendt blot at være på nogenlunde samme niveau, mener teamchefen. Og i de seneste løbsweekender har danskeren domineret.

– Vi ved, hvor god Romain er. Han har sine op- og nedture, men når han er god, er han virkelig god. Så er man bare tæt på ham, er man temmelig god.

– Kevin er kun i sin tredje sæson. Han er stadig ung og skal bare modnes. Han skal se flere muligheder og være mere beregnende, men det er ikke noget, man bare lærer. Det tager tid. Ligesom man ikke kan kræve respekt – man gør sig fortjent til den.

Romain Grosjean er temmelig god, når er bedst, mener teamchefen. Foto: Jan Sommer
Romain Grosjean er temmelig god, når er bedst, mener teamchefen. Foto: Jan Sommer
 

– Både hos Renault sidste år og hos McLaren startede han sæsonen stærkt og kæmpede mere i anden halvdel. Er det noget, I tænker over eller har talt om?

– Hvis det ikke sker, er der ingen grund til at tale om det. Og vi prøver at undgå det. Der er altid pres i Formel 1. For hele teamet.

– Jeg tror, han kan håndtere det, for vi er meget ærlige om det. Hvis der er noget, så taler vi til ham og ikke om ham. Typer som ham sætter pris på det og respekterer det. Hvis der er et problem, siger vi det. Og hvis der ikke er et problem, siger vi ingenting. Vi har gjort klart, hvad vi ønsker fra ham, og det ser ud til at fungere.

– Jeg tror også, Thomas (Jørgensen, Kevin Magnussens personlige træner, red.) er en stor hjælp for ham. Han ved, hvordan folk tænker, og har stor erfaring med sportsfolk. Mit forhold til Thomas er også godt, så hvis der foregår noget, er jeg sikker på, at han bringer det op i tide.

– Men faktisk ser jeg ham blive bedre … Fordi det er sket hos andre teams, betyder det ikke, at det sker hos os. Vi tvivler ikke på ham.

– Især en person højt hos Renault – direktøren Cyril Abiteboul – har i pressen været ret åben i sin kritik af Kevins attitude og manglende disciplin. Hvad er dine erfaringer?

– Jeg ser ingen problemer med hans attitude eller disciplin. Fysisk tager Thomas sig af ham, og hvis Kevin ikke kommer ud af sengen, ville han fortælle mig det. Thomas er prof og en af de bedste. Det er hans job. Herude gør Kevin sit job fint.

– I Danmark har han en meget stor passioneret fangruppe – og samtidig en noget mindre, men stadig dedikeret gruppe kritikere, som gør meget ud af eksempelvis sammenstødet med Marcus Ericsson i Australien, tidsstraffen i Sochi og Kvyat-episoden i Barcelona. De mener, at disse ting sker for ofte. Er du enig?

– Jeg havde helt glemt Ericsson-episoden ... Jeg synes ikke, Kvyat-tingen er et problem, og i Sochi ved han, at han lavede en fejl.

Her kørte Magnussen forkert tilbage på banen i starten, hvilket kostede fem sekunder og muligheden for point.

– Hvis du prøver hårdt, så laver du nogle gange fejl. Du vil altid have nej-sigere – jeg tror, han kan håndtere dem.

– Begge dine kørere har haft svære starter på deres F1-karriere, og alligevel lader det til, at de trives her. Hvad er jeres trick?

– Jeg tror, vores tilgang er simpel. Hvis der er et problem, så lad os tale om det og få det overstået. Lad være med at gå til pressen og sig, hvad du synes om mig. Det er der ingen grund til, og Gene Haas bryder sig ikke om det.

– Begge var rimelig unge og måske lidt usikre, da de startede i Formel 1. Jeg kendte dem ikke dengang, så det er svært for mig at bedømme, hvorfor de havde lidt problemer til at starte med. De har nu stadig lidt problemer indimellem. Vi håndterer dem bare lidt bedre, siger Steiner og slår en stor latter op.

Både Romain Grosjean og Kevin Magnussen har hver især haft virkelig gode weekender, mens de i henholdsvis Barcelona og Australien var helt ved siden af sig selv. Teamchefen forventer udsving:

– Kigger vi på opturene, har vi to gode kørere. Det er min holdning, og hvorfor vi har dem. Se Romain: I nogle tidtagninger er han fantastisk. I Barcelona har han en dårlig. Det sker … og det skyldes ikke, at de ikke prøver.

Haas har to gode kørere, som tilmed fungerer godt sammen, mener teamchefen. Her hygger de foran en flok spanske gokartkørere under Spaniens Grand Prix. Foto: Jan Sommer
Haas har to gode kørere, som tilmed fungerer godt sammen, mener teamchefen. Her hygger de foran en flok spanske gokartkørere under Spaniens Grand Prix. Foto: Jan Sommer
 

– Udefra ser det ud til, at når bilen virkelig fungerer, er Romain en tiendedel eller to hurtigere end Kevin, som derimod ser ud til at håndtere det bedre, når bilen ikke er helt i det rigtige vindue. Hvor tæt ser du dem matchet som kørere?

– Det er jeg enig med dig i. Men jeg tror, at det skyldes den erfaring, Romain har, og som Kevin skal opbygge. Han skal være tålmodig og ikke gå i panik over, at Romain på en god dag er en god kører.

– Du kaldte det en flerårig aftale, da I skrev under. Men der er altid klausuler i Formel 1. Hvor sikker du på din kører-sammensætning til næste år?

– Ret sikker, siger teamchefen og smågriner allerede, mens spørgsmålet bliver stillet ...

Se også: Kevin klemt ud af Ferrari-reserve

Se også: Nu er Hamilton ikke i tvivl: De har valgt deres førstekører

Det er starter som disse, som overbeviser teamchefen om, at han har valgt den rigtige kører:

Se også: Haas-boss trods uheld: Muntrer Kevin op

Danskeren i aktion på banen i Monaco. Foto: AP Sport og Spil Jason Watt: Her er min karakter til Kevin i Monaco

Se også: Haas-boss indrømmer teamets største svagheder

26 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere