Eksklusivt interview: Renault-bossen gør fremtids-status

Mange kørere er i spil til en plads hos Renault i 2017. Teamchefen Frederic Vasseur overvejer stadig sine muligheder - indtil i hvert fald september

Følg Formel 1

HOCKENHEIM (Ekstra Bladet): VM-stillingen giver et andet billede end virkeligheden. Renault ligger beskeden nier, men fordi de er et fabrikshold med store ambitioner har de to af de mest attraktive tilbageværende sæder på Formel 1-gridden. 

Mange bejler til at afløse Jolyon Palmer og Kevin Magnussen.

Som Formel 1 går på tvungen sommerferie satte Ekstra Bladet sig ned hos Renault til en eksklusiv snak om fremtiden med teamchefen Frederic Vasseur.

— Mange kørere har de sidste måneder været forbundet til Renault. Hvor meget sandhed er der i de historier?

— Situationen er, at de førende teams i mesterskabet er fuldt booket. Mercedes, Red Bull, Ferrari og mere eller mindre McLaren. Så er der tre-fire hold med åbne pladser, og hver enkelt kører jagter et godt sæde, og hvert enkelt team jagter gode kørere. Vi er nok lidt anderledes, for vi har et mellemlangt projekt, som nok kunne være mere attraktivt, end vores nuværende fart antyder.

— En del af dit job er at overveje muligheder. Hvor mange kørere kigger I på?

— Jeg har den fordel, at 70 procent på af kørerne på gridden har været på mit tidligere hold (Vasseur er mangeårig boss for talentrugekassen ART Grand Prix, red.). Jeg taler med dem hver evig eneste dag. De kender vores projekt, og at vi er motiverede.

— Men jeg taler også med ‘Jo’ og ‘Kev’ hver eneste dag. Forskellen er, at de skal fokusere på deres job. Vi er langt fra det tidspunkt, hvor vi træffer beslutningen.

— Når I vender tilbage fra sommerpausen, vil der stadig være to pladser at kæmpe om?

— Det er sommerpausen, siger Vasseur og slår en skraldlatter op.

— Men nogle gange som hos McLaren for to år siden, skriver man under med en kører om sommeren og siger til de tre nuværende, at vi vælger en af jer til det sidste sæde …

— Vi tager helt sikkert ikke en beslutning før september. Helt sikkert.

— I forhold til jeres nuværende kørere. Du har talt om, hvor vigtigt det er, at de er i stand til at lede den tekniske side. Kan en rookie eller en kører i sin anden sæson gøre det?

— De gør et godt stykke arbejde. Kevin har indtil videre scoret gode point i en svær situation. Jolyon forbedrer sig. Jeg føler mig godt tilpas med dem. Vi skal have en diskussion om, hvad der er bedst for teamet. Vi ved, at vi også skal være fokuseret på den tekniske side i teamet, men jeg bebrejder ikke kørerne noget, for helt ærligt er vi bevidst om den nuværende situation.

— Har I fortsat primært fokus på yngre kørere. Ville i eksempelvis vælge en kører over 30 år?

— Det kunne give mening, hvis du tænker på, at de giver erfaring på holdet. Jeg vil bygge programmet op baseret på kørerne, og det bedste for mig vil være at beholde de samme kørere de næste tre-fire år.

— Hvis du vælger en på 35 eller 37, så er han her ikke på det tidspunkt. Det gælder også ingeniører og mekanikere. Jeg foretrækker de unge, så de vil være her for holdet og forbedre sig år efter år. Det samme gælder kørerne.

— I er et fransk team delvist ejet af den franske stat med to nordeuropæiske kørere. Bør I ikke have mindst en fra Sydeuropa?

— Jeg er ligeglad. I sidste ende skal vi vinde (VM) i år fem og levere podie i år tre. De beder mig ikke om at gøre det med en fransk fyr eller japansk. Vi skal bare vinde.

— Hvor vigtigt er sponsorstøtte, når I vælger kørere? Begge de nuværende medbringer sponsorer.

— Det kan vise sig vigtigt. Vi er et firma. Lige nu handler det kun om præstationer, men på et tidspunkt taler vi også sponsorer. Ikke så meget ‘backing’ — det er forskel på ‘backing’ og sponsorater, siger Frederic Vasseur.

Udover de nuværende kørere er franske Esteban Ocon med i opløbet, hvis Mercedes slipper ham, ligesom flere teams bejler til formstærke Sergio Perez og hans pengestærke bagland.

56149297.jpg

Renault-sædet i fare: Hvorfor Kevin bør tænke sig godt om i ferien

Hamilton suveræn - Kevin på sommerferie med team-sejr

Renault ramte forkert: Kikset strategi

Søndag anbefalede Kevin Magnussen sig blandt andet med denne overhaling:

Efter sin bedste Renault-kval: Jeg får meget mere ud af det

Medie: Renault jagter Sergio Perez

F1's sande stjerner: Milliardæren i husarrest, Marlboro-manden og zaren med evigt liv

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Langt de fleste pampere ender heldigvis med at blive drivvåde