Ekspert advarer: Folk skal genhuses når F1 lukker København i 10 dage

Formel 1 i København kommer til at påvirke borgernes hverdag radikalt, vurderer Jason Watt

Følg Formel 1

Motorsportselskere jubler over udsigten til et muligt Formel 1-grandprix i København i 2020.

Men hører du til typen, der brokker dig over, at byen spærres af i nogle timer, når der er maraton, halvmaraton eller andre motionsløb, så kan Formel 1 blive en endnu større udfordring for her skal en bane bygges op i god tid - måske flere uger i forvejen.

- Bilerne skal på banen fra om torsdagen, og mit bud er, at byen vil være lukket ned i 10 dage. Man kan selvfølgelig lave nogle ting forud uden at blokere noget, men det vil i hvert fald være en uge, siger racerkører og Formel 1-ekspert Jason Watt til Ekstra Bladet.

- Der vil nok komme mange negative røster på banen. Nu har jeg set baneforløbet, og der vil være mennesker, der bliver sat fra hus og hjem i en uges tid, fordi de bor lige ud til afspærringen. De vil skulle genhuses. Ellers må de have en charterferie til Gardasøen, siger Watt med et smil.

- Så der skal nok komme en underskriftsindsamling om, at det er helt hul i hovedet, men lad os håbe, at kommunen holder ved, for det kunne blive kæmpe stort for Danmark, siger Watt.

- Omvendt vil nogen mennesker kunne leje balkonen ud for store summer, for det her vil sætte København på den anden ende, for man kan eddermaneme tale om, at der vil komme turisme til byen, siger Watt.

- Jeg kan ikke forestille mig en begivenhed, der vil lokke så mange gæster til byen, og hoteller og forretningsliv vil jo klappe i hænderne, siger Watt om en Formel 1-weekend, der byder på træning, kvalifikation og løb og ikke kun i den fineste klasse, men også byder på race med Formel 2, GP3, Porsche Cup og Super Cup.

Artiklen fortsætter under billederne:

doc6ukz3qp5eew14t0f1e2w.jpg

 

Men selvom det tirsdag kom frem, at tidligere videnskabsminister Helge Sander og rigmand Lars Seier Christensen har fået godkendt en rute at gå videre med af Formel 1-ejerne Liberty Media, så er der lang vej endnu, før et dansk grandprix bliver en realitet.

- Det lyder som noget sindssygt noget, og det er det umiddelbart også. Der skal virkelige nogle finansielle storspillere til for at få det op at stå. Vi taler mange hundrede millioner - eller milliarder havde jeg nær sagt, siger den tidligere racerkører John Nielsen til Ekstra Bladet.

- Først og fremmest skal der skaffes grundlag for at køre, og det har de fået nu. Men den helt store opgave bliver at finde pengene, og det er her det store opgør kommer. Det er beundringsværdigt, at nogen er kommet så langt, for det er ikke nemt, men der er lang vej endnu, siger Nielsen, der kommenterer Formel 1 for TV3 Sport.

Han håber, at nogen tør tage chancen og finansiere Formel 1-løbet.

- Det er en mega-opgave, men vi har jo nogle store spillere i Danmark, der kan rejse det, hvis de vil. Lars Seier er jo nok om nogen manden, der har kontakterne og mulighederne, så han skal bare klemme på, siger Nielsen.

Han peger på, at chancen for et dansk grandprix nok er øget med de nye ejere af Formel 1, der har taget over for gamle Bernie Ecclesstone, og så synes han altid, at det er bedre at bringe racet til folket end folket til racet.

- Og sportsligt set er det jo fantastisk og alt det, vi drømmer om. Nu har vi en Formel 1-kører, og det næste er så, om man kan få et løb til Danmark, og det vil være en kæmpe sensation. Det vil være den sidste bekræftelse på, at Danmark er blevet et motorsportsland, selvom vi ikke har nogen bilfabrikanter og næsten ingen gocartbaner. Bliver det til noget, så vil det virkelig for København på kortet og kreere stor omsætning, siger Nielsen.

60131514.jpg 

De to eksperter kan ikke sige helt præcis hvor mange penge, der skal samles ind, men da der for to år siden for første gang blev talt om et dansk grandprix, så blev der talt om beløb på 300 millioner kroner. Begge eksperter mener dog, at der nok skal rejses endnu flere penge.

- Man får jo ikke entréindtægterne, for de ryger direkte i Formel 1s kasse. Du betaler for at få lov at arrangere sådan et løb, og derudover er der jo udgifterne ved at lave banen, siger Watt.

- Men så er der jo forretningslivet, der vil opleve en massiv fremgang, og hvad er det værd?, siger Watt.

- Og så er der det, som man altid diskuterer, når Danmark skal afholde noget stort. Om det er VM i cykling, en kulturbegivenhed eller monarkiet, så skal man jo tænke på, om folk så siger 'wow, lets go to Denmark next summer', og om det er så mange penge værd i turisme, som vi bilder os ind. Det er en x-faktor, siger Watt.

Grandprixet er planlagt til at blive kørt på en rundstrækning på lidt mere end fire kilometer, og racerne skal både forbi Christiansborg og Tivoli og over Langebro, og Knippelsbro.

Studie: Muligt formel 1 grand prix til Danmark

Kom med på hele ruten i tv-klippet øverst i artiklen

- Jeg tænker 'hold da op, kan man køre 300 kilometer i timen over Langebro'. Det havde jeg ikke fantasi til kunne lade sig gøre. Der skal virkelig sikkerhedsforanstaltninger til, hvis bilerne ikke skal køre ind i hinanden og ende i havnen eller inde i et hus, siger Watt.

- Det kan lade sig gøre andre steder, men det er jo ikke bare betonklodser, og så kan folk stå bagved. Sikkerhedshegn koster det hvide ud af øjnene, siger Watt.

Sådan vil Kevin se det: Her er Formel 1-ruten i København

Kommer økonomien på plads, så kan et københavnsk løb i 2020 godt lade sig gøre tidsmæssigt.

- Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man beslutter sig for at trykke på knappen. Men der skal nok lige noget ny asfalt på mange steder, så Langebro bliver dejlig jævn at køre på efter sådan en grandprix-weekend, siger Jason Watt, der er positivt overrasket over, at et land som Danmark har kastet sig ind i kampen om et grandprix.

Foreløbig skal Formel 1-feltet med Kevin Magnussen i spidsen forbi britiske Silverstone i den kommende weekend. Det er dog netop kommet frem, at den traditionsrige bane måske ryger af Formel 1-kalenderen efter 2019, og her er et byløb i London i spil til at tage over. Og hvis Formel 1-bilerne kan køre i centrum af London ligesom de gør det på bybanerne i Monaco, Singapore og Baku, så kan de også i København. Brok eller ikke brok.

Kom med onboard på en Formel 1-racer her:

Forbi Christiansborg med 300 km/t

Stort chok: Ikonisk Formel 1-bane på vej ud

Tre et halvt år i koma: Nu får 'Schumi' fornem hæder

Kevin helt privat: Bliv klogere på F1-stjernens andet liv

F1 Stilling 2017

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Langt de fleste pampere ender heldigvis med at blive drivvåde