Ekspert: Kevin og co. vil være bagud fra start

Lærepenge: Renault skal primært bruge sæsonen på at blive velforberedt til den næste

Her kan du se Ekstra Bladets sportsjournalist Anders Junge Ersnt vurdere mandagens test

Øvelse gør mester.

Det ved de godt hos Renault, der i 2005 og 2006 vandt VM-titlen for konstruktører, mens holdets forhenværende store profil, Fernando Alonso, samme år tog titlen hos kørerne.

Triumferne faldt, efter at der i sæsonerne op til gradvist havde været en forbedring år efter år, siden teamets opkøb af det daværende hold Benetton i 2002.

I dag er håbet og planen, at en lignende proces kan gøre sig gældende efter overtagelsen af Lotus.

Renaults øverste chef, Carlos Ghosn, har således bebudet, at han regner med, at holdet vil indtage podieplaceringer i 2018.

Den kommende sæson ventes dog at udgøre en opbyggende fase.

Renault har allerede erkendt, at man har været nødsaget til at gå på kompromis i forhold til at få motoren klar i tide. Og det ville kunne ses. Både på banen og i VM-stillingen, forklarer TV3 Sports Formel 1-ekspert John Nielsen.

- Den politiske beslutning om at blive et fabriksteam kom for sent for Renault i forhold til sæsonplanlægningen, siger Nielsen.

 

Det er en stolt far, som Ekstra Bladet taler med. Hør hvilke forvetninger Jan Magnussen har til sin søn i indslaget foroven.

Bagefter fra start
- De står på hælene og vil være bagefter fra start. Holdet overtog Lotus, som gennem forrige sæson fyrede folk, havde svært ved at betale regninger og ikke gennemgik nogen positiv udvikling, fortæller han.

15 gange i sæsonen måtte en Lotus-racer udgå, mens Roman Grosjeans tredjeplads i Belgien udgjorde holdets eneste optræden i top-6 ved et grandprix i 2015. Af samme grund forudser Ekstra Bladets Formel 1-ekspert Jason Watt også en vanskelig genstart for Renault:

- En af mine venner har spillet på, at Kevin Magnussen bliver verdensmester, og det gav 500 gange pengene igen. Det er der jo en grund til. Det bliver et svært år for Renault, siger Watt.

- Hvis man ser på Lotus som team sidste år, var holdet gevaldigt hjulpet af Mercedes-motoren. Samlet set var de dog det dårligste Mercedes-mandskab i forhold til Force India, Williams og selve Mercedes. Nu får de så en af feltets sløveste motorer, som Renault ikke har haft lang tid til at få implementeret i bilen, siger Watt.

Motorsportseksperter: Det glæder vi os til

Ian Parkes, Autosports Formel 1-chefkorrespondent:
- For mig er det mest interessante spørgsmål, om Ferrari har forbedret sig lige så meget denne vinter, som de gjorde sidste vinter. Her var der jo tale om et kæmpe fremskridt. Er det tilfældet igen, kan de være endnu tættere på at kunne matche Mercedes.

John Nielsen, Formel 1-ekspert hos TV3 Sport:
- Jeg er spændt på at se Ferraris position i forhold til Mercedes. Det får jeg nok ikke svar på i den første test. Men Ferrari og Mercedes er trods alt begge på et niveau, hvor de starter på en bedre base. Styrkeforholdet mellem de to hold er det store spørgsmål.

Jason Watt, Ekstra Bladets Formel 1-ekspert:
- Duellen mellem Nico Rosberg og Lewis Hamilton starter på ny. Jeg glæder mig til at se, om Rosberg kan holde det momentum, han sluttede sidste sæson af med. Og om Hamilton har parkeret rock’n’roll-livet lidt, så der er knap så meget rap-musik og knap så mange skuespillere omkring ham.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

23 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere