En sæson med op- og nedture: Her er dommen over Kevin og Haas

2018-sæsonen er ved vejs ende, og jeg vil gøre status over, hvordan K-Mag og Co. har klaret sig, skriver Ekstra Bladets Formel 1-ekspert Jason Watt

Se afslutningen her: Magnussen udkvalificeret af Grosjean - starter IKKE i top-10

Som et af de mindste teams i hele Formel 1-feltet har året budt på både op og nedture, og lad os tage de gode ting først.

Kevin Magnussen og teamet overpræsterede faktisk i begyndelsen af året. Jeg bandede selvklart højlydt, da de danske drømme om en fantastisk fjerdeplads i Australiens grand prix slukkede lige så hurtigt, som hjulet faldt af K-Mag’s racer, og samme skæbne led Grosjean som bekendt også –  uden tvivl årets lavpunkt for teamet.

Herefter fik de danske forhåbninger for alvor åbnet for DRS’en, da vi i de næste to grand prix’er så Haas bilen være virkelig god, og helt klart ’best of the rest’ efter de tre store teams - Mercedes, Ferrari og Red Bull.

Det er her, begrebet ’overpræstere’ kommer på tale, fordi et team som Haas er at af de mindste med et lilleput-budget i forhold til de store drenge.

Med en stab på ikke mere end 150 folk er Haas et lille team, som godt nok kan spare mandskab, når de køber ret meget ude i byen. Italienske Dallara fremstiller chassiset, mens motor og gearkasse lejes hos Ferrari, og den opskrift har vist sig at være en ret snedig en af slagsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Günther Steiner og Romain Grosjean fik en snak efter sammenstødet med Gasly under træningen lørdag. Foto: Jan Sommer
Günther Steiner og Romain Grosjean fik en snak efter sammenstødet med Gasly under træningen lørdag. Foto: Jan Sommer
 

Andre teams som Williams og McLaren fremstiller meget mere selv, og det gør de med langt større budgetter og mange flere folk ansat. Men budgetter, som er 5-6 gange højere end Haas, er jo ikke noget, som viser sig på resultatlisten, hvor de to engelske teams i år er agterlanterner.

Der opstod hurtigt brokkeri i krogende, og det var faktisk allerede ved test forud for sæsonen, at Haas-bilen på grund af dens gode præstationer blev kaldt ’den hvide Ferrari’ af konkurrenterne.

Er det i Formel 1-ånden, at et team køber stumper fra de store teams og samler det som et Ikea møbel? Måske ikke, men jeg er mere fan af at få mere jævnbyrdighed i feltet, og hvis det kan skabes ved at have flere kunde-teams som Haas, så bliver det en tommel op fra mig.

Dog vil der for disse teams altid være en vis begrænsning for, hvor godt de kan klare sig mod de store teams, som leverer stumperne. Med andre ord: Et team som Haas bliver aldrig verdensmestre med den opskrift.

Ferrari sælger gerne en del af deres viden og know-how, men aldrig på et niveau, hvor de selv kunne ende med at blive udfordret af deres kunde. Det samme ville gælde Mercedes, hvis de med tiden skulle beslutte at sætte deres guldkorn til salg.

Tilbage til Haas, så må vi jo erkende at vi efter sommerpausen så Magnussens momentum visne en del, men til gengæld vågnede Romain Grosjean fra de døde og genoplivede karrieren, som ellers var på vej ud over skrænten til en dyb kløft.

Artiklen fortsætter under billedet.

Kevin Magnussen var en skuffet mand efter lørdagens kvalifikation, men Jason Watt er tilfreds med danskerens og Haas' præstationer i 2018. Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussen var en skuffet mand efter lørdagens kvalifikation, men Jason Watt er tilfreds med danskerens og Haas' præstationer i 2018. Foto: Jan Sommer
 

Så Haas-bilen har faktisk leveret ganske fornuftigt henover sæsonen - dog med løb hvor de pludselig falder helt igennem. I Monaco kom første dukkert, og mens kørerne kval’ede ind som de sidste i feltet, kom meldingen fra teamet, som vi skulle komme til at høre mange flere gange siden.

’Vi forstod ikke dækkene, og kunne ikke få dem i temperatur-vinduet, hvor de præsterer’.

Det sorte guld - som dækkene også kaldes - er en kunstart at forstå og optimere på de mange forskellige baner og med svingende temperaturer, luftfugtighed osv.. De store teams har omtrent flere analytikere på det område end Haas’ samlede medarbejder-styrke, og oveni hatten skal vi også huske på, at Haas er et meget ungt team uden den samme erfaring som andre teams.

Så jeg kan godt tilgive dem, at de ind imellem står med hatten i hånden, uden at forstå hvorfor de ikke kan finde farten. Erfaring fra fejltagelser er også en stor del af udviklingen for et team som Haas.

Den sympatiske og karismatiske teamchef Günther Steiner ved godt, at Rom ikke blev bygget på én dag, og jeg tror personligt på, at Haas i fremtiden vil præstere mere stabilt, end det har været tilfældet i år.

Om så bilen er hurtig nok til at være best of the rest og slå Renault og Force India og Sauber i 2019 - det vil vise sig.

Så alt i alt vil jeg på den sædvanlige karakterskala, jeg vurderer kørerne efter, vurdere Haas-sæsonen 2018 til at være en del over middel og til et 5-tal.

Romain Grosjean har kørt sig op i løbet af sæsonen, mener Jason Watt. Foto: Jan Sommer
Romain Grosjean har kørt sig op i løbet af sæsonen, mener Jason Watt. Foto: Jan Sommer
 

Formel 1 - 24. nov. 2018 - kl. 22:54 Kevin roser Romains perfekte omgang: 'Han læste den bedre'

Se også: Romain strålede i Kevin-flop: - Godt arbejde

Red Bulls Max Verstappen gik hårdt til Esteban Ocon efter Brasiliens Grand Prix. Foto: ritzau scanpix Sport og Spil På kollisionskurs: F1's nye arvefjender

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jesper Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen