F1 i motorkrise: Ferrari afviser Red Bull

De firedobbelte verdensmestre står uden motoraftale i 2016, da Ferrari kun er villig til at levere gamle motorer til B-teamet Toro Rosso

Red Bull har annulleret sin kontrakt med Renault og står uden motorleverandør i 2016. (Foto: AP)
Red Bull har annulleret sin kontrakt med Renault og står uden motorleverandør i 2016. (Foto: AP)

De fleste singler kender problemstillingen. Når alkoholen sætter ind, og natklubben snart lukker, falder standarden, mens lysterne stiger.

Så er det, man overvejer at gøre et forsøg på den lidt kiksede eks, man allerede afviste tidligere på aftenen eller sågar tænker, hvilket potentiale der kan gemme sig i udvekslings-studenten med bøjle og fodformede sko.

Nogenlunde sådan en situation har Red Bull rodet sig ud i.

Lige nu står østrigerne uden motor til 2016-sæsonen til både Red Bull og Toro Rosso efter at have brudt kontrakten med Renault før tid. På en begivenhedsløs våd fredag før Ruslands Grand Prix var der mere spænding i paddocken end på banen.

Her emmede det med rygter om, at Ferrari ligesom Mercedes havde afvist at levere motorer til Red Bull. Italienerne skulle ifølge en række medier kun være villige til at lave en aftale om gamle 2015-motorer til Toro Rosso.

- I øjeblikket ser det ikke ud til, at vi får en motor, siger Red Bulls teamchef Christian Horner til Auto Motor und Sport.

Red Bull har truet med helt at forlade sporten, hvis de ikke fik en konkurrencedygtig motor.

Holder Ferrari-afvisningen vand, er Red Bull efterladt med muligheden for at klinke skårene med Renault eller gøre kur til Honda. Japanerne har dog en endnu ringere motor - og McLaren trækker formentlig håndbremsen, hvis det skulle komme så langt.

Se også: Krisen i Formel 1: Så galt kan det gå næste år

Auto Motor und Sport stiller også spørgsmålstegn ved, om Renault overhovedet er i Formel 1 i 2016. Når overtagelsen af Lotus trækker ud, skyldes det ifølge magasinet, at franskmændene stadig overvejer helt at kvitte sporten. Hvilket vil være skidt for Kevin Magnussens spinkle Formel 1-håb.

Derfor bliver Red Bull i Formel 1
Forsvarende (og kommende) verdensmester Lewis Hamilton er ikke videre imponeret over Red Bulls ageren.

- Det virker meget mærkeligt på mig som vidne til Red Bulls succes, at det øjeblik, de ikke er succesfulde, bliver de vrede over det. Jeg har ikke set det med noget andet team. Da jeg voksede op med Formel 1, så man aldrig Ferrari tabe et mesterskab og så brokke sig det følgende år, siger Hamilton til blandt andre Daily Mail.

Blandt andre Daniel Ricciardo føler sig overbevist om, at Red Bull finder en løsning til næste sæson, så han sidder i samme Formel 1-sæde. (Foto: AP)
Blandt andre Daniel Ricciardo føler sig overbevist om, at Red Bull finder en løsning til næste sæson, så han sidder i samme Formel 1-sæde. (Foto: AP)
 

Mens der brygges rygter om Formel 1-farvel fra Red Bull, understreger den drevne britiske reporter Joe Saward, hvorfor Red Bull bliver i sporten. Da Red Bull mod flere rettighedsheds-penge underskrev en kontrakt, der forpligtede dem til Formel 1 indtil 2020, indeholdt den en klausul.

- Det lader til, at Mr. E (Bernie Ecclestone) - som altid ambitiøs, når det gælder penge - insisterede på en saftig bod for kontraktbrud: En milliard dollar, som reduceres med 100 millioner dollar pr. år henover den tiårige aftale. Så hvis Red Bull forlader Formel 1 i 2015, er straffen fem gange 100 millioner dollar. Exit er en mulighed, men når det koster 500 millioner dollar at gå, giver det ingen mening, skriver Saward på sin blog.

Formel 1-zaren Bernie Ecclestone kom fredag middag med en tvetydig udtalelse, at 'det er afklaret', hvilket kan tolkes på flere måder. De seneste rygter fra paddocken går på, at Red Bull vender tilbage til Renault. Franskmændene spiller dog vigtige, efter den behandling de har fået af Red Bull både internt og i medierne.

Både Red Bulls og Toro Rossos kørere virker overbevist om, at der bliver fundet en løsning.

Se også: Formel 1 skruer op for larmen med 'trompetudstødning'

18 kommentarer
Vis kommentarer