Da Haas trådte ind i Formel 1, var det til et kor af kritikere af det tætte samarbejde med Ferrari. Imod sportens DNA lød det, mens det unge team forsvarede sig med, at det i den grad var i Formel 1’s ånd at udnytte det aktuelle tekniske reglement til sidste stavelse.
Som Kevin Magnussen overraskede alt og alle i 2018, var især McLaren, Renault og det daværende Force India højrøstede i deres kritik af den hvide Ferrari-kopi.
Men konceptet er blevet en trend.
Ved starten af vintertesten var den store historie, at ved første øjekast adskilte kun den lyserøde farve den nye Racing Point fra sidste års Mercedes’ W10.
De tidligere Haas-kritikere køber foruden motorenhed og gearkasse nu også blandt andet hjulophæng fra tyskerne.
Derfor ser teamchef Günther Steiner heller ikke nogle problemer i, at det tidligere Force India-team tropper op til 2020-sæson med en Mercedes-kopi.
- Hvad er der galt med det? Reglerne er klare. Så længe du ikke udveksler data, siger Haas-bossen.
- Lad mig sige det sådan her. De bruger mange Mercedes-dele, så hvorfor gå ud og kopiere en Red Bull?
- Det samme gælder os. Vi køber mange dele fra Ferrari, så hvilken bil skal vi kopiere? En Ferrari vil være det oplagte. Hvis vi kopierede en Toro Rosso eller en Red Bull, ville man kalde os ret dumme, fordi vi i så fald ville prøve at opfinde noget, som ikke eksisterer.
Kan du se forskel? Racing Points 'Mercedes-kopi'
- Jeg tror, de gør som os og prøver at få det bedste ud af det ved at bruge den model, konstaterer Haas-bossen, som dog kan se det morsomme i, at netop Racing Point træder i samme fodspor.
- Nogle gange skal man tænke, før man taler. Lige pludselig kan det blive ens egen tur, og så er det svært at svare igen. Som vi alle ved, beklagede de sig ret meget for et par år siden, siger han.
- De er nu nået hele vejen rundt, men egentlig er jeg ligeglad, siger Steiner.
Racing Points tekniske chef Andrew Green fastholder, at der ikke er snydt. De køber inden for reglerne en række dele af Mercedes, og resten er kopieret fra de spionbilleder, alle teams tager af hinandens biler.
- Inspirationen kommer fra sidste års hurtigste bil. Hvorfor skulle vi ikke gøre det? Vi er i en position, hvor vi bruger samme gearkasse og samme motorenhed, og gearkassen er designet til hjulophænget og en bestemt aerodynamisk filosofi, siger han til motorsport.com.
Kan du se forskel? Haas' 'Ferrari-kopi'
Racing Point er en Mercedes-kopi.
Haas er en Ferrari-kopi.
Og endelig er Alpha Tauri (som Toro Rosso nu hedder) en Red Bull-kopi. Siden 2019 har teamet brugt hele bagenden af sidste års Red Bull. Derfor ligner de igen sponsorens førstehold.
Sådan er fremtiden.
- Samarbejde mellem store organisationer og mere ydmyge giver mening. Uden det ville Alpha Tauri og Racing Point ikke være, hvor de er, siger Christian Horner, Red Bull-teamchef, ifølge AutoHebdo.
Har Mercedes fundet et smuthul? Tricket alle taler om
God følelse hos Kevin: - Ekstremt hurtige