F1: Renaults topboss sår tvivl om 2016-kørere

Renault CEO Carlos Ghosn afviser at bekræfte, hvorvidt Pastor Maldonado og Jolyon Palmer kører Formel 1 for franskmændene næste sæson

Romain Grosjean (bagerst til højre) rykker til Haas F1, og Jolyon Palmer samt Pastor Maldonado har underskrevet kontrakter for næste sæson med Lotus. Alligevel vil Renaults chef efter overtagelsen af Lotus ikke sætte navn på sine kørere til 2016. (Foto: Allover)
Romain Grosjean (bagerst til højre) rykker til Haas F1, og Jolyon Palmer samt Pastor Maldonado har underskrevet kontrakter for næste sæson med Lotus. Alligevel vil Renaults chef efter overtagelsen af Lotus ikke sætte navn på sine kørere til 2016. (Foto: Allover)

Lotus-kørerne Pastor Maldonado og Jolyon Palmer kan ikke vide sig 100 procent sikre på deres sæder til den kommende sæson, efter Renault har overtaget teamet fra Enstone og omdanner det til fabrikshold.

Det er den øverste chef for Renault-Nissan-alliancen, CEO og bestyrelsesformand Carlos Ghosn, som i interview med Le Figaro sår tvivl om 2016-kørerne.

På spørgsmålet om, hvorvidt man kan forvente franske kørere på teamet, svarer manden, der havde sidste ord i købet af Lotus F1 Team:

- Det må vente nogle uger. I januar 2016 giver jeg udnævnelserne. Der forklarer vi vores organisation, mål, kørerne, strategien og partnerne, lyder det fra Carlos Ghosn.

Inden franske eller danske Formel 1-fans gør sig forhåbninger om en udskiftning i 11. time, bør man bide mærke i Lotus' fungerende øverste chef Matthew Carters udtalelser til Reuters mandag efter et retsmøde mellem teamet og de britiske skattemyndigheder.

- Kontrakterne er aftalt med Renault. Ingen beslutning er truffet angående tredjekøreren, så hvorvidt de måske har en franskmand klar til rollen, ved jeg ikke, siger Lotus-direktøren.

Carlos Ghosn bekræfter, at Reanult køber Lotus og er klar til Formel 1. (Foto: AP) Formel 1 Renault er klar til Formel 1: Overtager Lotus

Når Carlos Ghosn undlader at bekræfte kørerne, vækker det alligevel opsigt.

- Som vi alle ved, kan kontrakter brydes, hvis parterne ønsker det, men de har begge kontrakter. Derfor tror jeg, at det i januar bare er offentliggørelsen af det hele. Holdnavnet, kørerne, bilens farver og så videre, siger Matthew Carter.

Carlos Ghosn er bestyrelsesformand og CEO for Renault-Nissan. (Foto: AP)
Carlos Ghosn er bestyrelsesformand og CEO for Renault-Nissan. (Foto: AP)
 

Fælles for Pastor Maldonado og Jolyon Palmer er, at de medbringer store sponsorbeløb. Ikke mindst Maldonado som har 30 millioner dollar fra det statslige venezuelanske olieselskab PDVSA i ryggen.

- Pastor og hans midler er en del af Renaults planer for i hvert fald de kommende 12 måneder. Jeg tror, de to kørere bliver, som vi tror, siger Lotus-direktøren.

Kevin Magnussen fik et enkelt grandprix i 2015 som afløser for Fernando Alonso. (Foto: Allover) Formel 1 Kevins spinkle Formel 1-chance

Samtidig spekulerer Red Bulls nyhedssite Speedweek i manglende opbakning fra hjemlandet til Pastor Maldonado, efter den siddende præsident mistede flertallet i søndagens valg i det økonomisk trængte Venezuela. Hvilket kunne få konsekvenser for næste år.

Oppositionen har længe kritiseret, at statens olieselskab bruger så mange penge på motorsports-sponsorater, når eksempelvis toiletpapir er en mangelvare for landets befolkning.

Pastor Maldonados kontrakt løber imidlertid til og med 2016, og de mange sponsormillioner skulle allerede være faldet til det økonomisk trængte Lotus-team, som har haft svært ved at holde fogeden for døren.

Force Indias Sergio Perez lå tidligere på sæsonen i forhandlinger med Lotus om at overtage Pastor Maldonados sæde, men valgte at blive hos inderne, hvorefter den venezuelanske crash-konge blev bekræftet til 2016-sæsonen.

Både franske Jean-Eric Vergne og danske Kevin Magnussen var inde i billedet, da Lotus - velvidende at Renault stod foran en overtagelse - valgte kørere til den kommende sæson.

Også stortalentet Esteban Ocon blev nævnt, men den 19-årige franskmand blev siden forfremmet til en rolle på Mercedes' Formel 1-hold.

Esteban Gutierrez håber, at kontrakten med Haas F1 blot er første år af et langt samarbejde med Ferrari-familien. (Foto: Allover) Formel 1 Formel 1's dårligst bevarede hemmelighed afsløret

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

8 kommentarer
Vis kommentarer