F1-skilsmisse forhandles: McLaren tæt på Mercedes-aftale

McLaren vil for alt i verden beholde Fernando Alonso og nåede i Canada langt i forhandlingerne om at skrotte Honda fra næste sæson

Kun enkelt gang i denne sæson har Fernando Alonsos McLaren-Honda holdt hele vejen til ternet flag. Under søndagens grandprix i Montréal var spanieren ellers tæt på at score teamets første point i denne sæson, da Honda-motoren nok engang opgav ævred.

Den spanske verdensstjerne viste for ham et usædvanligt stort overskud ved at sætte sig op blandt tilskuerne og skrive autografer de resterende minutter af løbet.

En anden betydningsfuld underskrift er tæt ved at blive sat på en aftale, så McLaren skrotter Honda fra næste sæson og i stedet vender tilbage til Mercedes, skriver Daily Mail. Avisens mangeårige Formel 1-korrespondent slår skæverter, men er generelt godt informeret om, hvad der forgår i kulissen på det britiske team.

Før Canadas Grand Prix sendte McLarens i praksis en pressemeddelelse ud, hvor topchefen Zak Brown meddelte, at grænsen var ved at være nået i problemfyldte forhold.

I Montréal var storaktionær og bestyrelsesmedlem Mansour Ojjeh for en sjælden gangs skyld med ude til løb, og han forhandlede med Mercedes-cheferne Toto Wolff og Niki Lauda om en ny motoraftale. Ifølge avisen er parterne tæt på at nå til enighed.

62913377.jpg 

Skilsmissen vil koste McLaren 100 millioner dollar om året. De skal til at betale for motor-leverance og mister desuden yderligere kapitalindsprøjtning, da japanerne eksempelvis dækker halvdelen af Fernando Alonsos hyre.

Men et skift til Mercedes-motor er også et forsøg på at sikre kontrakt-forlængelse med den spanske verdensstjerne. Han bliver kun, hvis McLaren i september er i stand til at vinde løb. Og det vil de ikke være med en Honda-motor liggende i den ellers aerodynamisk veldesignede McLaren-racer.

Hondas motorchef Yusuke Hasegawa kunne i Canada ikke sætte dato på, hvornår den længe ventede opgradering kommer. På dynoen gør Honda fremskridt, men de kan ikke implementere dem på banen, indrømmede japaneren. Samtidig har et element af batteri-systemet (MGU-'en) p.t. kun en forventet levetid på to grandprixer. Kvoten er fire til sæsonens 20 løb, før der vanker straf.

Fernando Alonso har kørt nogle fantastiske løb i denne sæson, før problemerne med drift-sikkerheden sætter ind. Et point på en powerbane som Circuit Gilles Villeneuve ville have været imponerende.

'Simpelthen og absolut ikke godt nok'
McLarens presseafdeling er normalt et studie udi diplomatiske udtalelser og politisk korrekthed, men her bliver der også sendt røgsignaler op.

- Så kom endnu en sindsoprivende fejl. Det er svært at finde de rigtige ord lige nu til at udtrykke vores skuffelse, vores frustration og ja, vores bedrøvelse. Jeg vil kun sige dette: Det er simpelthen og absolut ikke godt nok, lød det fra den løbschefen Eric Boullier ... vel at mærke i et pressemeddelelse!

Trods feltets svageste motor lå Fernando Alonso på tiende-pladsen, da han udgik. Spanieren havde forventet at skulle kæmpe med Kevin Magnussen til sidst om det ene point. Hvilket man kan høre af denne underholdende radio-dialog. Haas' dansker var på den modsatte dækstrategi og lå ligesom spanieren til lige at kunne klemme sig i top-ti, inden en unødvendig straf ødelagde den plan for Magnussens vedkommende.

62913375.jpg 

Forbandelsen brudt: McLaren vandt i Montreal

Formel 1-skilsmisse nærmer sig: ’Vi er tæt på vores grænse’

Watt: De tre kører ikke F1 næste år

Dommen over F1-feltet: Kevin scorer kedelig titel

F1 Stilling 2017

15 kommentarer
Vis kommentarer