F1-stjerne om Alonso: Derfor gik det galt

Lotus-køreren Romain Grosjean ønsker forbedringer af sikkerheden som følge af Fernando Alonsos uheld på Circuit de Catalunya

Romain Grosjean mener, at sikkerheden bør forbedres i kølvandet på Fernando Alonsos ulykke på Circuit de Catalunya. (Foto: Jan Sommer)
Romain Grosjean mener, at sikkerheden bør forbedres i kølvandet på Fernando Alonsos ulykke på Circuit de Catalunya. (Foto: Jan Sommer)

Formel 1-sporten skal lære af Fernando Alonsos uheld. Det er håbet hos Romain Grosjean, der mener, at hans spanske konkurrent med sit uheld på Circuit de Catalunya udstillede et stort problem ved den aktuelle sikkerhed.

For McLaren-kørerens møde med barrieren under weekendens test i Spanien giver anledning til refleksion over de foranstaltninger, der skal sikre kørernes ve og vel. Det slår Grosjean fast og peger på flere konkrete punkter, hvor der er mulighed for forbedring.

- Først og fremmest kan vi være glade for, at han (Fernando Alonso, red.) er okay og udskrevet fra hospitalet. Den næste ting er så, at vi er nødt til at gøre sikkerheden for kørerne en smule bedre, når det gælder sammenstød fra siden, siger Grosjean ifølge Autosport.

Se også: Eks-verdensmester: Alonso-comeback kan blive fatalt

Det er ofte de frontale møder med autoværnene, der fører til store synlige ødelæggelser af materiellet på bilerne, men selv om ingen af delene var tilfældet ved Alonsos uheld, er Grosjean ikke overrasket over, at spanieren måtte opholde sig længere tid på hospitalet, efter han bragede ind i barrieren på Barcelona-banen.

- Det er problemet. Når du rammer væggen sidelæns, er materialet ikke designet til at gå i stykker. Hvis det forbliver i et enkelt stykke, vil energien (fra sammenstødet, red.) kanaliseres et andet sted hen, og det går så ud over køreren, siger Grosjean.

Romain Grosjean og Fernando Alonso er tidligere forulykket i fællesskab. Her ses de to kørere under det belgiske grandprix i 2012. (Foto: AP)
Romain Grosjean og Fernando Alonso er tidligere forulykket i fællesskab. Her ses de to kørere under det belgiske grandprix i 2012. (Foto: AP)

Det er dog ikke kun i forhold til Formel 1-racerne, at sikkerheden kan optimeres. Også banernes beskaffenhed bør ifølge Lotus-køreren få et grundigt eftersyn og udsættes for nye tiltag.

Grosjean påpeger, at det specifikt er de kunstige underlag, der er at finde omkring flere af svingene på Circuit de Catalunya og også på andre af løbs-kalenderens 20 baner, der bør lade livet.

- Jeg hader disse underlag. Når du kommer ud på det, taber du enten kontrollen over bilen eller kører ligeud. Der et par steder, hvor du virkelig ikke ønsker at ramme underlaget.

- Det kunne være 130R-kurven på Suzuka eller i det lange sving nummer 18 i Austin, hvor de tilføjede det sidste år, siger Grosjean.

Kevin Magnussen er tilbage i en rigtig Formel 1-racer før end ventet. (Foto: Jan Sommer) Sport og Spil Watt: Det betyder testen for Kevin
Romain Grosjean har selv prøvet at miste kontrollen i en Formel 1-racer. Se ham køre sidelæns med 250 km/t her:

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere