F1-stjerner frygter ugens initiativ: Ren Mario Kart

En tredje DRS-zone på Red Bull Ring er at gå for langt med kunstig overhaling, mener blandt andre Sebastian Vettel og Romain Grosjean

SPIELBERG (Ekstra Bladet): Smukt beliggende Red Bull Ring er en kompakt, kort højhastighedsbane, som Formel 1-kørerne ofte sammenligner med gokartbane. I øvrigt et godt og overskueligt sted at være tilskuer, uanset om man sidder på en tribune eller bevæger sig rundt i de østrigske.

Idyllen risikerer at blive spoleret af en tredje DRS-zone; den kørerkontrollerede bagvinge, som gør overhaling lettere, men på en kunstig måde ved at give den bagvedliggende bil en fordel.

Uafhængigt af hinanden sammenlignede Romain Grosjean og Sebatian Vettel ugens initiativ med Nintendo-klassikeren Mario Kart.

- Jeg var lidt skeptisk til at begynde med, for der er dybest set en DRS-zone på hver langside. Vi får se, hvordan det er under racet. Forhåbentlig bliver det ikke som Mario Kart, hvor du overhaler, jeg overhaler tilbage og så fremdeles. Det er ikke så interessant, siger Haas’ franskmanden.

Kærligheden til den tredje zone bliver ikke større af, at han til løbet holder foran Sebastian Vettel (på grund af straf) og Daniel Ricciardo i en Red Bull, som ikke har været overbevisende i Østrig.

- Jeg er ikke særlig glad for den tredje zone, hvis jeg skal holde Ricciardo bag mig. Vi får se, vi har vist god fart her og har en god bil, siger franskmanden til Ekstra Bladet.

Ønsket er flere overhalinger, men det optimale er, at kørerne racer MOD hinanden og ikke bare sejler forbi med trykket på en knap.

- Jeg ved ikke, om løsningen er ekstra DRS-zoner. Misforstå mig ikke. Mange kan lide ideen om Mario Kart, jeg spillede det selv som barn, men jeg synes ikke, det bør blive for kunstigt. Vi får se, hvordan det fungerer, siger Sebastian Vettel.  

Løbet risikerer at blive ren Mario Kart, mener Sebastian Vettel. Foto: Leonhard Foeger/Ritzau Scanpix
Løbet risikerer at blive ren Mario Kart, mener Sebastian Vettel. Foto: Leonhard Foeger/Ritzau Scanpix
 

- Måske hjælper det med overhalinger, men hvis du bare suser forbi, er det ikke særlig ophidsende. Der er mere spænding, hvis en bil ligger bagved, og der måske sker noget i stedet for bare at sejle forbi, mener Ferrari-stjernen.

Teamkollegaen er enige.

- Halvdelen af banen er DRS, så det bliver nemt. Naturligvis ønsker vi overhalinger, men der må være en grænse for, hvornår det bliver kunstigt, siger Kimi Räikkönen.

Foto: Leonhard Foeger/Ritzau Scanpix
Foto: Leonhard Foeger/Ritzau Scanpix
 

Se også: Ferrari straffet i Haas-sensation: Grosjean rykkes frem

Se også: Grosjean rystet over dommerne: Det er komplet nonsens!

Se også: Kevins fremtid næsten på plads: Kun detaljer mangler

Ekstra DRS eller ej.

Selv om Haas denne weekend er tættere på Red Bull end normalt, står det hen i det uvisse, hvorvidt de i løbet rent faktisk kan tage kampen op med dem.

Til gengæld ser det fornuftigt ud i forhold til at holde Renault bag sig. Under fredagens træninger havde Kevin Magnussen og Romain Grosjean en fordel på to tiendedele per sekund i løbstrim, og de var markant hurtigere under tidtagningen.

To Haas-racere i pointene er på tapetet for første gang i år.

Romain Grosjean i selskab med sin løbsingeniør Gary Gannon. Foto: imago sport/All Over Press Sport og Spil Debriefing fra Frankrig: Ryger selvtilliden, ryger Romain

Romain Grosjean har en vis rutine i at komme tilbage fra svære stunder. Foto: Motorsport Images/Alamy Stock Photo/All Over Press Sport og Spil Romains største krise: Jeg fortjente en på synet

Daniel Ricciardo har været flyvende i denne sæson - her fejren han sejren i Monacos Grand Prix. Foto: AP Sport og Spil Forstå F1's silly season: En tikkende bombe

35 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere