F1-straf førte til raseri og dødstrusler: Derfor bakker Kevin op om dom

Banerne burde være designet, så man ikke kan få en fordel ved at køre uden for de hvide linjer, mener blandt andre Haas-kørerne

MEXICO CITY (Ekstra Bladet): Max Verstappen-fans, en række Formel 1-eksperter samt naturligvis Red Bull og hovedpersonen selv var rasende, efter hollænderen blev hevet af podiet i Austin, fordi han i den afgørende overhaling havde alle fire hjul nogle centimeter uden for banens hvide linje.

To stewards har modtaget trusler.

En af dem kaldte Verstappen mongol, hvilket betød, at den 20-årige Red Bull-kører også har modtaget kritik fra Holland - nærmest for første gang.

Fire dage senere i Mexico var straffen det helt store emne før weekendens grandprix.

Løbschefen Charlie Whiting afholdt sågar en særlig briefing for at forklare baggrunden for beslutningen. Han understregede, at der ikke er noget galt i at køre ud af banen. Så længe det ikke udløser en varig fordel. Hvilket det gjorde i tilfældet af Max Verstappens overhaling.

Og fik også nævnt, at den dommerne havde en undskyldning til gode for sprogbruget.

Hvilket ville være på sin plads.

Hovedpersonen holder fast i sin holdning.

- Andre folk skar også indersiden af hjørnerne, og så er jeg den eneste, som bliver straffet. Naturligvis synes jeg ikke, det er korrekt. Selvfølgelig kunne jeg have brugt nogle andre ord, men i sidste ende synes jeg stadig ikke, at beslutningen er korrekt, siger han.

Max Verstappen føler sig stadig uretfærdig behandlet. Foto: AP
Max Verstappen føler sig stadig uretfærdig behandlet. Foto: AP
 

Flertallet af kørerne - i hvert fald uden for Red Bull-holdene - er imod Max Verstappen denne gang.

- Max’ træk var fantastisk, og det var en skam, at det skulle straffes. Men det skulle straffes. For han skar apex af svinget. Jeg er glad for, at de traf den beslutning. For jeg tror, de ville have gjort det ved alle andre. Det er bare en skam, at det var så god en overhaling, siger Kevin Magnussen.

Teamkammeraten Romain Grosjean er enig:

- Alle råbte, lad os race. Jeg gjorde det samme til Felipe Massa i 2013 i Ungarn og fik 25 sekunders straf.

- De fleste, jeg har talt med, var enige med dommerne. Nogle enkelte var ikke, alle Max Verstappen-fans var ikke, men kun Max ved, om han vidste, at han skar hjørnet eller ej, siger franskmanden.

Kørerformanden synes, at det virkelig problem er bane-layoutet. På især de nye baner er afkørsels-områder uden konsekvens blevet for store.

- I det store billede burde det være sådan, at banerne er designet, så vi ikke kan køre af. Japan er fantastisk. Laver du en fejl, som jeg gjorde i kvalifikationen, er du i græsset, og det er det.

- Hvis vi havde græs eller grus, ville vi ikke have denne diskussion. Jeg siger ikke, at det er løsningen, for jeg kender ikke normen for sikkerhed, konstaterer Romain Grosjean.

Straffen har vakt så meget oprør, at Charlie Whiting måtte forklare dommernes beslutning. Foto: AP
Straffen har vakt så meget oprør, at Charlie Whiting måtte forklare dommernes beslutning. Foto: AP
 

Hans danske teamkammerat Kevin Magnussen har samme holdning og blandt mange andre hjemmebanehelten Sergio Perez.

- Generelt er banerne blevet mere kedelige. Kører du af, kan du gå 100 meter bredt. Jeg siger ikke, at man skal sætte mure alle vegne, men der burde være mere grus, og hvis en kører laver en fejl, burde han straffes mere, mener mexicaneren.

På moderne baner er man gået bort fra grus og græs i den senere tid. Dels af sikkerhedshensyn, men også så de kan bruges til forskellige slags motorløb.

Gennem grandprix-kørernes organisation GPDA er kørerne i konstant dialog med F1-toppen om denne problemstilling.

- Det er tricky, og FIA gør deres bedste. I sidste ende er det pokkers svært at dømme. Og der er situationer, hvor jeg er meget glad for, at jeg ikke skal dømme den. For jeg ved ikke, hvad jeg havde gjort, siger Romain Grosjean.

- Vi skal prøve at minimere tvivlstilfælde ved at sikre, at vi ikke kan køre bredt eller få andre fordele ved at forlade banen, konstaterer han.

Som racing steward denne weekend er Tom Kristensen. Den danske Le Mans-legende hører til den gamle skole, som foretrækker konsekvens, hvis man krydser banens hvide linjer. I stedet for masser af ekstra asfalt.

Problemet er de moderne baner, mener Romain Grosjean. En holdning, der deles af mange kørere. Foto: imago/Crash Media Group/All Over Press
Problemet er de moderne baner, mener Romain Grosjean. En holdning, der deles af mange kørere. Foto: imago/Crash Media Group/All Over Press

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Med dommer Tom i F1-kulissen: De skal køre hårdt, men fair!

Se også: Watt efter ny F1-skandale: Stram så de regler!

Se også: Efter kontroversiel dom - F1-veteran får dødstrusler

Se også: Flået af podiet for rullende kameraer: Formel 1-stjerne tænder helt af

Kevin Magnussen sluttede uden for pointene i Austin. Foto: imago/Eibner/ All Over Press Sport og Spil Jasons dom: Mercedes-stjerne og Magnussen-rivaler får hug

31 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere