F1's afgående diktator beundrede Hitler og forsvarede Hussein

I godt 40 år styrede engelske Bernie Ecclestone Formel 1 med høj gearføring. Mandag blev han væltet. Vi ser tilbage på en elsket og hadet diktator i verdens førende motorsportsserie

Elsket og hadet, men altid i centrum. Foto: AP
Elsket og hadet, men altid i centrum. Foto: AP

Med sine 159 centimeter er engelske Bernie Ecclestone ganske vist en lille mand. Men i Formel 1-sporten er – eller var – han en kæmpe, som får Godzilla til at ligne et firben i et terrarium.

Var, fordi den 86-årige, magtfulde motorsportsfanatiker og entreprenør mandag blev fyret, smidt ud af raceren, sat på ’gaden’ af den amerikanske mediegigant Liberty Media, som i 2016 opkøbte majoriteten af aktierne i og dermed rettighederne til Formel 1.

Se også: Ny ejer med store planer: Sådan bliver fremtidens Formel 1

Det betyder, at Ecclestones 40 år lange Formel 1- ’diktatur’, som flere har omtalt det, nu er slut. Ecclestone var manden, der på egen hånd i 1978 gjorde Formel 1 verdensomspændende ved at varetage salg af løb og tv-rettighederne på vegne af teamsene. Herfra overtalte han tv-stationer verden over til at købe Formel 1 som en samlet pakke med alle løb i stedet for ét af gangen.

Dermed voksede Formel 1. Ecclestone kommercialiserede sporten og lukrerede økonomisk til stor frustration for mange teams, som følte sig snydt, fordi Ecclestone tjente penge på cirkusset. Ikke de andre.

Tjener kassen på Formel 1
Senere solgte Ecclestone kun løb til de lande og tv-stationer, der ville betale allermest og dermed spytte mest muligt ned i Ecclestones egen pengetank. Det betød, at tidligere tiders populære grandprixer forsvandt fra løbslisten, fordi folkene bag ikke kunne betale briten, hvad han ville have for at få Formel 1 til deres baner.

I midten af 90’erne blev Ecclestones Formel 1-magt ultimativ. Her sikrede han sig på papiret rettighederne til Formel 1-løbene, da han indgik en aftale med sin ven Max Mosley, den daværende præsident for Federation Internationale de l'Automobile (FIA), det store, internationale motorsportsforbund.

Her er sæsonens bedste overhalinger:

Den aftale betød, at Ecclestone snuppede rettigheder fra Foreningen For Formel 1 Teams (FOCA). I 2000 solgte samme Mosley de kommercielle rettigheder til Formel 1 til Ecclestone for et engangsbeløb på små 2,5 milliarder. Den aftale løber frem til 2110.

En godfather og diktator
Det anerkendte medie Forbes anslår, at Bernie Ecclestone er god for mere end 20 milliarder efter salg og videresalg af sine rettigheder. Og pengene er ikke kommet ind uden en vis kynisme.

Hver gang Ecclestone har solgt forskellige Formel 1-rettigheder videre, har han formået at bevare sin magt og status ved at indtage fremtrædende aktieposter hos selskaberne. Og hver gang nogen har modarbejdet ham eller foreslået anderledes uden britens samtykke, har han kørt dem ud over curben. Både økonomisk og fysisk.

Bernie Ecclestone og Nico Rosberg er begge F1-fortid. Foto: All Over Press
Bernie Ecclestone og Nico Rosberg er begge F1-fortid. Foto: All Over Press
 

Men Ecclestone er både en mand, der er elsket og hadet for sin person og regime inden- og uden for Formel 1’s fartfulde verden.

Det kan Jason Watt skrive under på.

- Han er jo noget af en diktator. En godfather.  Det var hans måde, det skulle gøres på – ingen anden. Rygterne ville vide, at han gik rigtig langt for at få sin vilje, og at han havde gangster-forbindelser og det ene og andet. Han er elsket og hadet og frygtet. Han kunne gøre livet surt for folk med hans måde at iscenesætte tingene. Men det var også ham, der udbredte sporten, må man huske på, siger Jason Watt til Ekstra Bladet.

Blæser på fansene
Watt mener, at Ecclestone blæser på tilskuere og fans af Formel 1.

- I gamle dage lagde man løbene der, hvor tilskuerne var. Men Ecclestone lagde løbene, hvor der var mange penge, han kunne tjene. Han er ligeglad med, om øldrikkende tilskuere har råd til at se Formel 1. Han elsker penge endnu mere end sporten. Også selvom det startede med en kærlighed til sporten.

Her er Kevins største øjeblikke i Formel 1:

Ecclestone var manden bag den berygtede ’Concorde Agreement’. En aftale, som blandt andet sikrer mere succesfulde teams mange penge, mens de, der ikke leverer resultater, får få. Det har gjort Ecclestone ekstremt upopulær inden for Formel 1. Ja, hadet visse steder.

- Jeg håber, det ændrer sig med de nye ejere, så de mindre teams også kan få noget af kagen. Og jeg håber, at Formel 1 igen bliver en sport for fansene, så de har råd til at komme ind at se den. Men også at løbene igen kommer til nogle af de traditionelle steder som tidligere, siger Watt.

Magt over teamene
Watt har selv engang mødt Ecclestone. Det var i 1999. Et møde, han tydeligt husker.

- Min manager tog mig med til et møde med Ecclestone i Monaco i 1999 i hans kæmpe motorhome. Her forsøgte han at overtale Ecclestone til at give mig et sæde i Formel 1, så vi kunne få den første sorte ind i sporten. Så skævede han til os og sagde: ’Vi må se på det’. Min manager sagde, at det kunne betyde hvad som helst.

Bernie Ecclestone med hustruen Fabiana Flosi. Foto: AP
Bernie Ecclestone med hustruen Fabiana Flosi. Foto: AP
 

Få måneder senere kørte Jason Watt dog galt på sin motorcykel, hvor han brækkede ryggen. Dermed fandt han aldrig ud af, om det kunne være blevet til noget. Men én ting er sikkert. Ecclestone havde magt og indflydelse. Også ud over løbs- og tv-rettigheder.

- Hvis han går til det ene eller det andet team og ytrer sig om kørere, så lytter de. Også selvom teamene selv bestemmer, hvem de vil have som kørere. Han er Don Corleone af Formel 1. Han kunne få stingene til at ske, når han ville.

Ecclestone sørgede for alt
Den danske fotograf Steen Sture blev ansat som Formel 1-fotograf af Bernie Ecclestone i 1996. Han var en del af Formel 1 frem til 1999. I den periode gjorde han sig positivt bemærket.

- Allerede i mit første løb fulgte jeg en kører med kameraet nede fra paddocken og hele vejen op i kørerbussen til debriefingen (evalueringen, red.). Ingen havde før taget kameraet med helt ind i rummet til debriefingen, så jeg var meget heldig. Ecclestone var glad og sagde ’well done’. For det var med til at vise sporten frem på en ny måde, siger Steen Sture til Ekstra Bladet.

Danskeren har store roser til Ecclestone, som gjorde og gør meget for sine medarbejdere.

- Han har humor, han er skarp, og han er et menneske på den måde, at hvis du træder ham over tæerne, så er du færdig. Men hvis du imponerer ham og kommer med gode forslag, er du 100 procent på, siger Steen Sture og uddyber:

- Han er elsket, fordi alle de mennesker, der arbejder for ham, får deres løn med samme. Man får alt betalt af ham, når man er af sted på Formel 1-opgave. Hotel og mad og det hele. Alt var betalt. Og hver gang, vi skulle til løb i Europa, fløj vi med hans privatfly.

Gense alle højdepunkterne fra 2016:

Men ligesom Jason Watt kan berette, så mener heller ikke Steen Sture, at alt er fantastisk ved Bernie Ecclestone.

- Han respekterer kun sig selv og ingen andre. Det kommer til udtryk ved, at han er enehersker. Og han blæser på menneskerettigheder, siger Steen Sture, som henviser til, at Ecclestone ikke stoppede et Formel 1-løb i Bahrain i 2012, selvom regeringen uberettiget angreb, dræbte og fængslede demonstranter. Heriblandt dansk-bahraineren Abdulhadi al-Khawaja, som sultestrejkede.

Steen Sture tror ikke nødvendigvis, at det er slut med Formel 1 for Ecclestone, selvom han er fyret.

- Når man kender ham, så ved man, at der kommer til at ske et eller andet.  Der ligger et eller andet juridisk fiksfakseri bag, hvor han på en eller anden måde kommer ind i det igen.

Se også: Afdød Formel 1-kører får vej opkaldt efter sig

Se også: Verdensmesteren til fyret F1-boss: Det var på tide!

Kevin Magnussen glæder sig til, at han i den forestående sæson formentlig kan omsætte rå talent til bedre placeringer. Foto: Jan Sommer Formel 1 - 24. jan. 2017 - kl. 07:56 Kevin jubler over F1-ændringer

Se også: En æra er slut: Formel 1-kongen forlader cirkusset

Foto: Grand Prix Photo Sport og Spil Kæmpe Kevin-interview: Sådan bedømmer jeg min sæson

Kan du huske Kevins vildeste overhalinger:

18 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere