F1's stoleleg er begyndt: Hamilton forlænger til monsterløn

Lewis Hamilton har forlænget med Mercedes til en bagatel af 333 millioner kroner om året

HOCKENHEIM (Ekstra Bladet): Stolelegen til næste års Formel 1-grid kan for alvor begynde, efter de mest attraktive ledige sæder - som længe ventet - torsdag og fredag røg af markedet.

Før Mercedes’ hjemmebanegrandprix annoncerede tyskerne, at de har indgået en kontrakt for 2019 og 2020 med Lewis Hamilton.

Til et yderst velbesøgt pressemøde filosoferede den firedobbelte 33-årige verdensmester over, at han siden 1997 har været en del af Mercedes; dengang leverede de motorer til McLaren, hvor talentet blev opfostret.

- Jeg er stolt af at være en del af den familie, siger briten.

Vi taler også en meget velhavende familie.

Det britiske pressekorps er dygtige til at koordinere og fastslår samstemmende over for Ekstra Bladet, at årslønnen lyder på op mod 40 millioner. Ganske vist Brexit-pund, men der er immervæk 333 millioner kroner til beskatning i … Monaco.

Andre synes det tal lyder højt. I Formel 1 rummer selv en verdensmesters kontrakt bonusløn så for at ramme det tal, skal der nok sejre og mesterskaber til. Hvilket Hamilton har for vane at levere. 

Men der er avancement i sigte på Forbes liste over verdens bedst betalte sportsfolk. Før kontrakten indtog F1-stjernen 12. pladsen.

Ganske afslappet påklædt ankommer Lewis Hamilton til Hockenheim. Foto: imago sport/All Over Press
Ganske afslappet påklædt ankommer Lewis Hamilton til Hockenheim. Foto: imago sport/All Over Press
 

Forlængelsen var en formalitet og i princippet på plads i maj omkring Monacos Grand Prix. Forhandlingerne har kørt stille og roligt i baggrunden siden vinterpausen mellem Mercedes-teamchef Toto Wolff og Lewis Hamilton selv, da han ikke længere har en manager.

- Jeg er glad for, at Toto er så tålmodig. Det viser den tillid, der er mellem os. Jeg har hele tiden sagt, at jeg ikke kigger andre steder og ikke spiller teams ud mod hinanden. I mit hoved var det her gjort for længe siden, siger han.

En treårig kontrakt var på tale, men ligesom de fleste andre kørere ønskede Lewis Hamilton ikke at binde sig for 2021-sæsonen, selv om han sagtens kan forestille sig at køre længere endnu.

Lewis Hamiltons fanskare er altid til at få øje på. Foto: imago sport/All Over Press
Lewis Hamiltons fanskare er altid til at få øje på. Foto: imago sport/All Over Press

Her venter en potentiel revolution af Formel 1 med omfattende regelændringer fra sportens nye amerikanske ejere. Teknisk såvel som de økonomiske aftaler, der binder holdene. 

- Du vil ikke sætte dig i et hjørne, du ikke kan komme ud af. Så det var en strategisk beslutning fra min side, siger Hamilton.

Bottas får mindst et år mere
Fredag morgen kom så den lige så ventede forlængelse af teamkammeraten Valtteri Bottas. Finnen får en aftale for 2019, hvor Mercedes har en option for 2020 - til en væsentligt lavere hyre.

- Valtteris præstationer har været fremragende i denne sæson. Var det ikke for vores fejl og hans uheldige skæbne, kunne han have ført mesterskabet lige nu, siger teamchef Toto Wolff.

Se også: Det alternative VM: To triumfer til Kevin Magnussen

Se også: Mercedes-top i det røde felt efter Ferrari-sabotage

Objektivt er Bottas decideret uheldig med ikke at have vundet et løb i år - ikke mindst punkteringen kort før ternet flag i Baku svier.

- Da vi besluttede at beholde Valtteri i 2019, handlede det ikke kun om hans fart og arbejdsmoral, men det var også et spørgsmål om personlighed. Hans forhold til teamet - inklusiv Lewis - er åbent og tillidsfuldt uden politisk dagsorden, siger Wolff.

Sådan var det ikke, da Nico Rosberg huserede i den anden side af Mercedes-garagen ...

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Foto: Handout Haas F1 Team Sport og Spil Debriefing fra Silverstone: Uacceptabelt - vægten tipper for Grosjean

Sport og Spil Det ser du ikke på tv: Kom bag Haas' lukkede døre

Foto: imago sport/All Over Press Sport og Spil Tålmodigheden sluppet op med kaospiloten Grosjean: - Han skal ud

40 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere