Fem ting, du bør vide om Formel 1-test

Her er svarene på de klassiske spørgsmål, som Ekstra Bladets læsere stiller under livedækning af vintertest

Så er det endelig tid til F1-test. Hvad skal der ske?

Ventetiden er ovre, vinteren går på hæld og 2018-racerne bliver sluppet løs for første gang.

Vi elsker Formel 1-test på ekstrabladet.dk og er til stede på Circuit de Barcelona-Catalunya begge testuger; med naturligt ekstra fokus på Kevin Magnussen og Haas F1 Team.

Rigtig stiller de samme spørgsmål, så her er svarene på dem, de fleste stiller.

Hvorfor er det ingen live tv-dækning?
Det korte svar er, at det ville være dræbende kedeligt - og for dyrt. Uanset hvad piratstreams på Youtube påstår, bliver der ikke produceret live-tv fra testen. Tv-holdene fokuserer på interview og feature-indslag.

F1-redaktør på TV3 Sport Peter Palshøj tvivler også på, at det ville være interesse for livedækning, hvis Formel 1 besluttede sig for at producere det.

- Det er jo en test, og der bliver ikke kørt om noget. Nogle kører meget, nogle kører lidt, og der er lange pauser uden kørsel på banen overhovedet.

- Det ville svare til at sende direkte fra træningspas - ikke engang træningskampe - fra det danske landsholds forberedelser i lejren før VM i fodbold. Nogle ville måske finde det spændende, men jeg tvivler på, at det ville være ret mange, siger Palshøj.

Hvor finder jeg live-tider?
Formel 1’s officielle app opdaterer tiderne live. Alle andre opdaterer dem med håndkraft.

Sammenlignet med et almindeligt grandprix er det yderst sparsomt, hvilken information der er til rådighed. De hurtigste og seneste tider er, men eksempelvis kan man kun se, hvilke dæk der benyttes ved at bruge sine øjne og kigge, når bilerne passerer på banen.

Hvor meget kan man læse af tiderne?
Ikke så meget som folk gerne vil ... Test er hverken fri træning, kvalifikation eller løb. På intet tidspunkt fortæller holdene præcist, hvad de arbejder med - og det er sjældent hurtige tider. Nogle gange er det vigtigere at køre ens omgange fremfor hurtige.

Man ved heller ikke, hvor meget brændstof der køres med eller med hvilken motorindstilling.

10 kg brændstof betyder ca. 0,3 sekunder pr. omgang på banen uden for Barcelona. Så internt ved holdene, hvor hurtigt de ville kunne køre. Sidste år kørte Haas eksempelvis tungt og med meget benzin i tanken under begge testuger.

Hvad skal man så kigge efter?
Stabilitet og ingen tekniske problemer er en god indikator på, at noget godt er på vej. Vintertest handler om at lære bilen kende og finde udgangspunktet for resten af sæsonen. Så mange omgange uden nedbrud er en god ting.

Mod slutningen af test kan man lægge lidt mere mærke til tiderne, men ingen ønsker at vise deres sande styrke, før det bliver alvor.

Hvorfor tester de overhovedet?
Tidligere havde man separate test-teams tilknyttet, der kørte lige så mange kilometer, som det passede dem. I 2008 blev reglerne strammet, så kun 30.000 test-kilometer var tilladt. Året efter blev det antal halveret, mens det blev forbudt at teste i løbet af sæsonen.

Fra 2014 var det igen muligt at teste i løbet af sæsonen, men kun på enkelte fastlagte datoer - og med brug af unge kørere.

I øjeblikket er det kun muligt at teste før sæsonen i to gange fire dage. Resten af udviklingsarbejdet foregår i vindtunneler og i computer-simulationer. Måden er valgt for at spare penge og gøre forskellen på rige og fattige teams mindre.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere