Ferrari forgyldes - Kevin og co. får kun krummerne

Ferraris forgyldes, mens Kevin Magnussens Haas må misunde de øvrige teams, når Formel 1 deler penge ud

Der er millioner af kroner i 66 års anciennitet i Formel 1.

Godt og vel 500 millioner kroner.

Der er heller ingen, som kan forestille sig et Formel 1-felt uden den blodrøde Ferrari-racer.

Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen tilhører simpelthen det faste inventar.

Selv om Ferrari i sidste sæson blev overhalet af Red Bull og røg ned som 3'er på i konstruktørernes mesterskab i 2016-sæsonen, er 'Den stejlende Hingst' fra den navnkundige by, Maranello, mellem Modena og Bologna fortsat topscorer, når Formel 1's management skal dele ud af de mange penge, som verdens største sportsbegivenhed på fire hjul genererer.

Sådan fordeles de mange milliarder blandt F1 Holdene

Ferrari - 1.225 milliarder kroner

Mercedes - 1.168 milliarder kroner

Red Bull - 1.100 milliarder kroner

McLaren - 662 millioner kroner

Williams - 539 millioner kroner

Force India - 492 millioner kroner

Torro Rosso - 403 millioner kroner

Renault - 355 millioner kroner

Sauber - 343 millioner kroner

Haas - 129 millioner kroner

180 millioner dollars, som med en kurs på 6,80 kroner, svarer til 1,225 milliarder kroner vil i løbet af året blive sendt til Italien, så Ferrari kan få dækket omkring en tredjedel af de over 3 milliarder, som Ferrari budgetterede med i 2016-sæsonen.

Ved siden af pengene fra Formel 1-selskabet har det eneste team, som har kørt fra starten på verdens største race, store sponsorindtægter fra Shell, Santander, Ray Ban m.m.

De mange rare dollars kommer fra i alt 64 milliarder kroner, som den nye Formel 1-ejer, mediagruppen Liberty, udbetaler efter forskellige parametre.

Det er Motorsport.com, som har fået fingrene i regnskabet med de svimlende tal.

Truet med at forlade F1
Alle, minus det nye amerikanske Haas-team med Kevin Magnussen, vil få omkring 245 millioner kroner for at være med, men der er et krav om, at teamet skal have kørt to af de tre seneste sæsoner. Pengene udbetales i ni rater fra april til december, hvorefter der vil komme en årsopgørelse eller regulering, om man vil, i marts 2018.

Der er røget andre 525 millioner kroner til Ferrari eller rettere Fiat-koncernen for 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab, mens der er 460 millioner kroner for 'lang og tro tjeneste', som i tidernes morgen har set dagens lys, når Ferrari en af mange gange har truet med at forlade Formel 1 for i stedet gå 'all-in' i Le Mans.

De sidste 240 millioner kroner er en særlig bonus, som uddeles til Mercedes, Red Bull og McLaren, fordi de 'fire store' er hjørnestenene i Formel 1.

Mindre i puljen
Også Williams får en lidt mindre bonus for tidligere tiders flotte resultater.

Efter amerikanske Liberty har overtaget forretningen, efter den aldrende Bernie Ecclestone, er overskuddet faldet, men det var forventet, fordi der i 2016 blev kørt et Formel 1 Grand Prix mindre og udgifterne til markedsføring blev øget.

Så der var 170 millioner kroner mindre i puljen, som får tilført penge fra banerne, der har 'købt' et Grand Prix, TV-rettigheder m.m. samt sponsorer og andet.

Mens Ferrari er ene om at få penge for 'lang og tro tjeneste', har Red Bull undervejs i Bernie Ecclestone-epoken skaffet sig et beløb på 240 millioner kroner for at have forpligtet sig til at køre med til 2020, og Mercedes fik efter Lewis Hamiltons to VM-titler, 2014 og 2015, en tilsvarende aftale.

Mercedes næsten på omgangshøjde
Derfor er Mercedes næsten kommet på omgangshøjde med Ferrari, når det handler om at få penge retur.

Formel 1's pt. bedste mandskab får over en milliard kroner tilbage med 1,16 milliard kroner, mens Red Bull er endt på 1,1milliard, men da den østrigske energidrik også ejer Toro Rosso, kan red Bull-koncernen i alt se 1,5 milliarder komme retur for dobbeltsatsningen.

I den anden ende må Haas kigge misundeligt på de andre teams.

Amerikanerne vil i resten af 2016 kun få udbetalt 129 millioner over ni måneder.

Og Manor, der lukkede før sæsonen, gik ved den lejlighed glip af 221 millioner kroner, og det var nok grunden til, at flere lykkeriddere prøvede at overtage feltets dårligste team.

Anklager forkætret Formel 1-boss: Du har snydt os

Nye ejere fik nok: Fjern det, Hamilton

Ferrari-aktier suser op efter Formel 1 sejr