Ferrari-reserve bænker Kevin: Her er Haas' simple forklaring

Når Kevin Magnussen overlader sin racer til Antonio Giovinazzi seks gange mod Romain Grosjeans ene, skyldes det forskelle i deres kontrakter, forklarer Haas-teamchef Günther Steiner til Ekstra Bladet

Kevin Magnussens løbsingeniør Guiliano Salvi (t.h.) kunne i princippet tale italiensk under første træning seks gange i løbet af denne sæson, når Antonio Giovinazzi sætter sig i bilen. Arbejdssproget i Formel 1 er dog engelsk ... Foto: Jan Sommer
Kevin Magnussens løbsingeniør Guiliano Salvi (t.h.) kunne i princippet tale italiensk under første træning seks gange i løbet af denne sæson, når Antonio Giovinazzi sætter sig i bilen. Arbejdssproget i Formel 1 er dog engelsk ... Foto: Jan Sommer

Syv gange i løbet af resten af Formel 1-sæsonen får Ferraris tredjekører Antonio Giovinazzi plads i en Haas-racer til fredagens første træning.

Seks af gangene må Kevin Magnussen vige pladsen, mens Romain Grosjean slipper med en enkelt.

Fordelingen vakte undren og ikke kun i Danmark, da Haas offentliggjorde aftalen tidligere på ugen.

Ikke mindst fordi kørerne på det amerikanske team hidtil har været ligestillede; i Barcelona slog de sågar plat og krone om, hvem der skulle have teamets store opgradering, som der til de første træninger kun var leveret en udgave af.

Den skæve fordeling har imidlertid en simpel forklaring, når man spørger teamet.

Antonio Giovinazzi har kørt to grandprixer for Sauber i år og får resten af sæsonen syv træninger hos Haas. Foto: Jan Sommer
Antonio Giovinazzi har kørt to grandprixer for Sauber i år og får resten af sæsonen syv træninger hos Haas. Foto: Jan Sommer

Ekstra Bladet var fredag i kontakt med Haas F1, og teamchefen Günther Steiner forklarer:

- Fra begyndelsen af vores forhandlinger med Kevin, gjorde vi ham det klart, at fem-seks første-træninger (FP1) potentielt kunne benyttes til at udvikle en ung kører.

- Grunden til, at Kevin skal sidde mere over end Romain, skyldes blot en udvikling af vores aftaler, siger han. Romains kontrakt blev lavet i sommeren 2015, og Kevins blev lavet i efteråret 2016.

- Som Haas F1 Team er modnet, har vi set, hvor nødvendigt det er at hjælpe med at fostre nyt talent. Med begrænsede test-muligheder er fredagens første træning reelt vores eneste mulighed.

- Kevin forstod dette helt fra starten og har vist villigheden til at sætte teamet først, lige siden han startede hos os, siger Günther Steiner.

Sidste sæson kørte Ferrari-talentet Charles Leclerc fire træninger for Haas - alle gange var det den nu fyrede Esteban Gutierrez, som måtte vige pladsen.

Ferrari-reserven Antonio Giovinazzi kørte sidste år en stærk sæson i GP2, hvor det blev til en samlet andenplads otte point efter vinder og Red Bull-talent Pierre Gasly.

Weekenden i Shanghai vil Giovinazzi helst glemme. Her er det gået galt under tidtagningen. Foto: AP
Weekenden i Shanghai vil Giovinazzi helst glemme. Her er det gået galt under tidtagningen. Foto: AP

Italieneren har i denne sæson også været udlånt til Sauber som afløser for den skadede Pascal Wehrlein.

Det blev til en imponerende debut i de nye racere i Australien, hvor han straks blev nævnt som Kimi Räikkönens afløser næste år. Løbet efter i Shanghai kunne han slet ikke holde raceren ude af murene og crashede flere gange.

Pludselig gik hans navn fra brandvarmt til iskoldt, men det 23-årige talent får altså i år værdifuld F1-træning hos Haas, der kan hjælpe ham med at tage et skridt op i superligaen i 2018.

F1-chance endte i mareridt - se begge uheld her:

Se også: Kevin klemt ud af Ferrari-reserve

Se også: Ingen løfter til ny Kevin-kollega

Se også: Grosjean stadig knotten: Den straf var en joke!

Se også: Superløb af Magnussen sikrer Haas årets første point

32 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere