Annonce:
Annonce:

Ferrari under pres: Fyringstrusler i luften

Utilfredsheden stiger blandt italiensk presse og tifosi, som Italiens stolthed har mistet terræn til både Red Bull og Mercedes

Situationen i Ferrari er så grel, at holdets strateger bliver chikaneret på sociale medier. Oven i hatten er Red Bull stukket så meget af efter sommerferien, at Ferrari skal flytte fokus fra at vinde førstepladsen i konstruktør-VM til at skulle holde Mercedes væk fra andenpladsen

Annonce:
Følg Formel 1

MONZA (Ekstra Bladet): Forventningerne til Ferrari er altid enorme, når Formel 1-feltet i sensommeren rammer Italien.

Passionen hænger i luften over parken uden Milano, hvor Ferraris tifosi i fire dage besætter hver en indgang for at få et glimt af deres helte.

Nationens stolthed burde være med i kampen om både kørernes og konstruktørernes mesterskab, men efter den dominerende start på sæsonen er det hele ved at falde lidt fra hinanden.

Ni gange har Charles Leclerc og Carlos Sainz Jr. scoret pole-position i år. Kun fire gange er den konverteret til sejr.

Annonce:

For at gøre ondt værre synes farten forduftet fra den røde Ferrari siden lige før sommerpausen. Motorens manglende driftsikkerhed hjælper ikke på sindelaget i Italien, det gør massakren i Belgien, hvor Red Bulls Max Verstappen vandt fra 14. pladsen, heller ikke, ligesom Carlos Sainz’ kiksede pitstop sidste uge i Holland var et pinligt klimaks for nedturen.

Der trænes pitstop oven på det forfærdelige i Holland. Foto: Tariq Mikkel Khan
Der trænes pitstop oven på det forfærdelige i Holland. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

Traditionen tro begynder italiensk presse og fans at spekulere i fyresedler til Ferraris teamchef under grandprixet på Monza, når resultaterne ikke er der.

Det er også tilfældet i år, selv om Mattia Binotto, den tidligere tekniske chef og nuværende teamboss, har genrejst Ferrari efter nedturen i 2020-2021 og har skabt griddens til tider hurtigste bil.

En fyreseddel vil være meget Ferrari og italiensk; der har været gang i svingdøren på det vigtigste poster, siden Kimi Räikkönen i 2007 blev den seneste Ferrari-verdensmesterskaber, om end Binotto har forsøgt at skabe ro og en ny virksomhedskultur på Formel 1’s mest populære hold.

En kultur, hvor der er plads til at fejle, fordi det er fejl, man lærer af; ikke mindst i designprocessen.  

Er Mattia Binotto den rette til at sikre Ferrari verdensmesterskaber? Det spørgsmål bliver stillet både blandt Ferrari-fans og italienske medier. Foto: Tariq Mikkel Khan
Er Mattia Binotto den rette til at sikre Ferrari verdensmesterskaber? Det spørgsmål bliver stillet både blandt Ferrari-fans og italienske medier. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

Selv om Charles Leclerc har opgivet at bliver verdensmester i denne sæson, vender han tomlen ned til ideen om at få en ny chef.

Annonce:

- Der er altid mange rygter omkring et Formel 1-team og især med Ferrari, men jeg synes, det er allervigtigst ikke at blive distraheret af, hvad end der bliver sagt, siger Charles Lerclerc.

- Vi er samlet som team, og vi er nødt til at fortsætte på samme vej. Vi har vist, at vi har været fantastiske i år sammenlignet med sidste år, og vi er nødt til at blive ved med at arbejde i den retning, konstaterer monegaskeren.

Charles Leclerc vandt to af de første tre løb, men har efter en skrækkelig sommer opgivet at fange Max Verstappen. Foto: Tariq Mikkel Khan
Charles Leclerc vandt to af de første tre løb, men har efter en skrækkelig sommer opgivet at fange Max Verstappen. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

Teamkammeraten Carlos Sainz Jr. gav dette bud på, hvor Ferrari har fejlet i de seneste tre grandprixer:

- Som team har vi ikke været så stærke i løbet, som vi gerne ville have været. Det handler om dæk, der overopheder, og fordi de andre er blevet bedre i løbet af året med opgraderinger. Vi undersøger, om det hænger sammen med, at vi ikke har optimeret setuppet, siger spanieren.

Annonce:

- Hvad ‘race-pace’ angår, er der stadig ting, vi skal forstå og gøre bedre for at blive mere konkurrencedygtige især sammenlignet med Mercedes, som har taget et stort skridt, men naturligvis også til Max (Verstappen), som har gjort det rigtig godt de seneste løb, siger Sainz.

Ferrari toppede begge træninger fredag på Monza, men det skal man ikke lægge for meget i, for det kan opnås via både brændstofmængder og motorindstillinger. Søndag er eneste tidpunkt, teamet kan vinde noget respekt og ro tilbage. 

SE OGSÅ: F1-teknik, du bør kende

Ferrari bruger mere gult i denne weekend, fordi de oprindeligt - for 75 år siden - var Enzo Ferraris foretrukne farve. Foto: Tariq Mikkel Khan
Ferrari bruger mere gult i denne weekend, fordi de oprindeligt - for 75 år siden - var Enzo Ferraris foretrukne farve. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Hvor er Ferraris fart blevet af?

Motorens driftsikkerhed: Teamchef Mattia Binotto fastslår, at han hellere fikse end hurtig motor, som bryder sammen, end at forsøge at gøre en pålidelig, langsom motor bedre. Syv gange er Ferrari-duoen udgået i år; de fleste på grund af motoren. Læg hertil de efterfølgende motorstraffe og der gemmer sig mange mistede point.

Annonce:

Udviklingen sakker bagud: Ligesom Haas var Ferrari gode fra sæsonstart, fordi de havde brugt flere kræfter på 2022-bilen end rivalerne. Men både Mercedes og Red Bull har dygtigt udviklet deres biler. Red Bull forventes tilmed i Singapore at introducere en fem kilo lettere monocoque, som vil give dem endnu en fordel. Ferrari har ikke haft de rigtige modsvar.

Spiller ny regel en rolle? Ferrari nægter det, men måske har det tekniske direktiv indført fra efter sommerferien alligevel spillet en rolle. De fleste teams har skullet justere en smule for at leve op til nye regler om fleksende bunde på bilen, planken under den, og hvor meget bilen må hoppe (såkaldt porpoising). Binotto afviser det, men timingen med Ferraris faldende fart er påfaldende.

SE OGSÅ: Watt svinger kniven: Pinligt!

Man skal passe på med at tolke for meget på træningstider - især på Ferraris hjemmebane. Foto: Tariq Mikkel Khan
Man skal passe på med at tolke for meget på træningstider - især på Ferraris hjemmebane. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

Husker du? Fem forfærdelige pitstop

Ferrari, Hollands Grand Prix 2022

Det hjælper ikke på det overordnede indtryk af tilstanden hos Ferrari, når teamet præsterede kun at have tre dæk klar til Carlos Sainz’ pitstop.

Mercedes, Monacos Grand Prix 2021

Valtteri Bottas’ pitstop kandiderer til Formel 1-historiens længste. Hjulmøtrikken satte sig så fast, at mekanikerne ikke kunne få hjulet af. Den skulle slibes af, hvilket krævede kraftigt værktøj og skete først dage efter hjemme på fabrikken.

Mercedes, Sakhirs Grand Prix 2020

George Russells debut for Mercedes som afløser for coronaramte Lewis Hamilton blev spoleret af et forvirrende pitstop. Tyskerne forsøgte en såkaldt ‘double stack’, men byttede rundt på dækkene, så Bottas’ dæk endte på Russells bil.

Haas, Australiens Grand Prix 2018

De fleste danske Formel 1-fans husker den her. Teamet havde kurs mod en drømmestart på sæsonen med en fjerde- og femteplads til Magnussen og Grosjean, da teamet ikke fæstnede hjulene korrekt på begge biler. Året efter skete det samme for Grosjean.

Red Bull, Monacos Grand Prix 2016

Daniel Ricciardo startede løbet fra pole-position og var favorit til at vinde det, men Red Bull-mekanikerne havde ikke de rigtige dæk klar til afgørende pitstop, så australieren holdt der, mens Lewis Hamilton overhalede ham ude på banen.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
A-kraft i baghaven - manges haver står klar
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: