Fiffigt trick: Sådan undgår McLaren ekstra straf

McLaren planlægger at bruge fire motorer under Belgiens Grand Prix for at stå bedre senere på sæsonen

Selv med den nye Honda-motor var Fernando Alonso i første træning kun hurtigere end Manor, sin holdkammerat samt Lotus' testkører Jolyon Palmer.(Foto: Allover)
Selv med den nye Honda-motor var Fernando Alonso i første træning kun hurtigere end Manor, sin holdkammerat samt Lotus' testkører Jolyon Palmer.(Foto: Allover)

Når der søndag skal køres ræs på den legendariske Spa-bane i Belgien, bliver det med McLaren-Honda-kørerne holdende bagerst på startgridden.

Teamet kom til fredagens første træning med nye motorer til både Jenson Button og Fernando Alonso - den syvende forbrændingsmotor i en sæson, hvor teamet ellers kun har ret til at benytte fem.

Da kørerne også skulle benytte flere motor-elementer som eksempelvis en ny turbo, vælter der placeringsstraffe ned over dem, hvilket sender begge bagerst på gridden. Fredag eftermiddag havde Alonso samlet 30 placeringers straf sammen, mens Button kunne nøjes med 25.

Før lørdagens træning og kvalifikation er det imidlertid planen at tage hul på den ottende motor, som kaster endnu flere straffe af sig. Men efter reglementet for nyligt blev revideret, slipper de for tidsstraffe og nøjes med at starte bagerst.

Se også: Kaos på gridden? Søndag ændres Formel 1

Med denne fiffige løsning, hvor alle straffe samles set sted, har McLaren-kørerne nu to nye motorenheder, de kan benytte fra Italiens Grand Prix og resten af sæsonen uden at få straf på et senere tidspunkt.

Både Spa og Monza er power-baner, hvor den svage Honda-motor får det svært. Først fra Singapore midt i september forventer teamet at blive mere konkurrencedygtige.

- Vi er formentlig ikke super konkurrencedygtige på den her bane. Det er ikke det bedste layout for os, så jeg tænker, at det er det bedste sted at tage nogle straffe, siger Fernando Alonso.

- Vi er også klar over, at det næppe bliver den sidste straf denne sæson. Vi er nødt til at sikre, at vi forbedrer motoren og bilen til næste år.

Selv om McLaren-Honda ruster sig til anden halvdel af sæsonen ved at samle en masse straffe i Belgien, så kommer der formentlig flere grid-straffe senere, spår Fernando Alonso. (Foto: AP)
Selv om McLaren-Honda ruster sig til anden halvdel af sæsonen ved at samle en masse straffe i Belgien, så kommer der formentlig flere grid-straffe senere, spår Fernando Alonso. (Foto: AP)
 

Som del af bestræbelserne på at holde omkostningerne nede må Formel 1-teamene i 2015-sæsonen kun benytte fire af hver de elementer, som udgør den komplicerede motorenhed. Honda har dog fået dispensation til at benytte fem, fordi de er en ny motorproducent.

Alligevel har McLaren-kørerne allerede brugt seks i første halvdel af sæsonen. Til sammenligning har begge Mercedes- og Williams-kørere kun benyttet to.

Honda medbringer til Spa en opgraderet motor, hvor japanerne har brugt nogle af de såkaldte udviklingspoletter på at få den til at levere flere hestekræfter.

Se også: Optimistisk Honda-chef: Nu matcher vi Ferrari

I anden træning var Jenson Button hurtigere end sin spanske holdkammerat, men kun Manor var langsommere end McLaren-Honda. (Foto: AP)
I anden træning var Jenson Button hurtigere end sin spanske holdkammerat, men kun Manor var langsommere end McLaren-Honda. (Foto: AP)
 

Som optakt til løbet kom sportschefen Yasuhisa Arai med nogle ret vovede udmeldinger. At Honda-motoren allerede i Ungarn var bedre end Renaults, og at den med den nye opgradering ville matche Ferraris.

Ingen af delene var til at få øje på til de første træninger i Belgien. McLaren-Honda-kørerne var kun hurtigere end Manor samt en Lotus-reserve og stadig 2,5-3 sekunder langsommere end suveræne Mercedes.

Internt på Mercedes synes Nico Rosberg bedst på Spa, men tyskeren havde i anden træning en foruroligende punktering ud af det blå, som teamet lige skal have kigget nærmere på.

Se også: Hvem ellers? 'Crashtor' hamrer sin racer i barrieren

Se Rosbergs mærkværdige uheld med over 300 km/t.

14 kommentarer
Vis kommentarer